Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Andelen af projektsalg er eksploderet i København

Node Image Upload lejligheder---bygger.tmp

Næsten hver tredje ejerlejlighed, der er til salg i København, er et projektsalg, viser ny opgørelse fra Boligsiden.dk. På bare to år er andelen mere end fordoblet.

Kører man en tur rundt i Københavns kvarterer, fylder byggekranerne godt op i bybilledet, og der bliver i øjeblikket bygget så meget, at næsten hver tredje bolig til salg er et projektsalg. I Københavns Kommune var 33 procent af lejlighederne, der var udbudt til salg i juni måned, projektsalg, og andelen har været støt stigende i over to år. I januar 2014 lå andelen af projektsalg på 16 procent blandt de lejligheder, der var til salg. Allerede året efter i januar 2015 var andelen steget betydeligt, og tendensen fortsætter.

”Der er en stor efterspørgsel efter boliger i København, og intet tyder på, at presset på boligmarkedet i hovedstaden tager af foreløbig. Så de mange byggerier skyder op for at dække et behov, der helt klart er til stede”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Nybyggeri får priserne til at stige
Den store andel af nybyggeri er med til at hæve de i forvejen høje boligpriser i hovedstaden. I Københavns Kommune ligger salgsprisen for ejerlejligheder, der sælges som projektsalg, i gennemsnit 22 procent højere end for ejerlejligheder i al almindelighed.

”Når vi fokuserer på projektsalg, sætter det prisudviklingen i hovedstaden i et andet lys. Sorterer vi projektsalgene fra, er er priserne stadigt stærkt stigende, men ikke i helt så høj grad, som man kan tro, når man medregner projektsalgene, der er med til at trække gennemsnitspriserne op”, siger Birgit Daetz.

Studerende bliver hægtet af
Netop på grund af de skyhøje priser for projektsalg, er det de studerende, der i første omgang bliver taberne i boligkampen i København.

”Priserne for projektsalg starter ved godt to millioner kroner i Københavns Kommune og stiger meget hurtigt. De er simpelthen for dyre til de fleste studerende. Samtidig nytter det jo heller ikke noget, at lejligheden står færdig i 2017, hvis man mangler en bolig til studiestart i august”, siger Birgit Daetz.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen