Berlingske Business
09:12C20 CAP åbner i lille plus
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Skriv produktbrochurer, der sælger

Node Image Upload 2019-oldebjerg-downloads-700x250.tmp

Produktbrochurer er en visuel og beskrivende markedsføringsmetode, der kan føre til øget salg – hvis udført korrekt. Den kan omfatte et produkt, en produktserie eller et helt portefølje at produkter og har til formål at fange potentielle kunders opmærksomhed og interesse. Men hvordan udarbejder man produktbrochurer, der sælger?

Som et eksempel har vand- og afløbsgrossisten, Oldebjerg, kreeret produktbrochurer, der har haft stor succes for deres virke. Vi har her samlet de 6 bedste råd til, hvordan du gør kunsten efter.

1. Fastlæg brochurens plads i salgsprocessen
En brochure præsenterer oftest produkter, der ikke hører under impulskøb-kategorien. Den kan omfatte komplekse og relativt dyre produkter såsom ejendomme, computere, biler osv., der alle kræver lidt overvejelse, før man investerer i produktet. Kunden vil således benytte en brochure et sted imellem den første og sidste fase i salgsprocessen – men hvor?

Det er her din opgave at vælge, hvor din brochure passer ind i salgsprocessen. Skal den indeholde lige netop den tilstrækkelige information, der skaber interesse? Eller skal der være dybdegående beskrivelse af hver produktfunktion og en detaljeret prisliste?

Hos Oldebjerg har de udarbejdet yderst detaljerede og visuelle brochurer, der både beskriver og illustrerer produktets funktioner, anvendelser, forskellige elementer og priser samt tilbyder en udførlig manual til, hvordan eksempelvis et regnvejrsanlæg skal sammensættes. De har således valgt at gøre produktbrochurerne særdeles informative og detaljerede, hvilket både kan skabe interesse såvel som være kilde til information igennem hele salgsprocessen.

2. Overvej, hvordan du vil bruge brochuren
I spænd med ovenstående er det væsentligt at overveje hvordan og hvorledes, du tænker at gøre brug af din brochure. Skal den benyttes som en leave-behind folder, der efterlades hos kunden? Vil du udlevere den i butikken i forbindelse med salg? Skal den blot supplere dit mundtlige salg eller fungere som svar på forespørgsel efter mere information?

Som et eksempel har Oldebjerg valgt at gøre brochurerne tilgængelige på deres hjemmeside, hvilket gør det nemt for deres kunder at opstøve den nødvendige information om produkterne.

3. Organisér dine salgsargumenter
Din brochure skal være bygget op omkring dine salgsargumenter – dog med en struktur, der fortæller en historie om dit produkt. Det er således vigtigt, at din brochure har en indledning, brødtekst og en slutning. Mens produkthistorien skal være struktureret efter dine salgsargumenter, skal den ligeledes afspejle dine kunders behov for information.

Du skal altså passe på med at springe direkte til konklusionen, før du har fortalt al den nødvendige information, der hjælper læseren til en dybere forståelse af produktet.

4. Benyt gerne den klassiske indholdsstruktur
Som nævnt skal din struktur reflektere kundernes informationsbehov – og dette kan bedst ske, hvis du kender din målgruppe. Det kan dog være svært at vide, hvor meget information, læseren har brug for. Derfor skal du sørge for ikke at efterlade noget til fantasien. Vær gerne præcis og pædagogisk, så din læser ikke bliver forvirret over manglende information.

Det kan således være en fordel at benytte den klassiske indholdsstruktur, der begynder med en introduktion af produktet, dets fordele og egenskaber, de tekniske detaljer, call-to-action (CTA) og slutteligt en lille beskrivelse af virksomheden. Herved sikrer du, at din læser bliver tage i hånden og ført kærligt igennem brochuren og mængden af information.

5. Vær visuel
Man siger, at billeder siger mere end tusinde ord. Og der er noget om snakken – især når det kommer til markedsføring. Brug derfor visuelle virkemidler i din fortælling om dit produkt. Visuelle elementer fanger læserens opmærksomhed, hvilket gør det nemmere for dig at overbevise potentielle kunder om at købe produktet. Det er samtidigt fordelagtigt at benytte virkelighedstro fotos, da de viser læseren, at produktet ikke blot er det purre opspind.

Oldebjerg har eksempelvis både inkluderet ægte fotos af produkterne såvel som grafiske illustrationer af deres funktioner og anvendelser. De har således benyttet de visuelle virkemidler til at understøtte produkterne og deres funktioner. Dette øger læserens forståelse af det skrevne samtidigt med, at det virker overbevisende og virkeligt for læseren.

6. Fokusér på dine salgsargumenter
Som en sidste bemærkning er det væsentligt altid at have in mente, at det er salgsargumenterne, der skal sælge dine produkter. Fokusér og fremhæv derfor de bedste argumenter, der kan føre til salg. Sælger du regnvandsanlæg, vil det eksempelvis være relevant at fokusere på deres simple afbenyttelse, hurtige montering og kvalitetssikrede regnvandstanke.

Når du har salgsargumenterne på plads, er det ikke tilstrækkeligt blot at fortælle om fordelene via ord – vær visuel! Så skaber du de bedste resultater.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen