Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Sådan rammer du din målgruppe

Node Image Upload hands-coffee-cup-apple-large.tmp

Skal du forfatte en tekst, er det væsentligt at have for øje, til hvem teksten er tiltænkt. Skal teksten ramme kvinder i den modne alder, eller søger du at appellere til potentielle kunder på B2B-markedet? Uanset målgruppen er det essentielt at tilpasse teksterne det agtede publikum, så du undgår at tale for døve øre.

Skirejsebureauet, Højmark, er eksempelvis en virksomhed, der går højt op i at segmentere deres kunder, definere målgrupperne og derudfra skrive tekster, der appellerer til den tiltænkte læser. Her finder du 6 tips til, hvordan du kan gøre kunsten efter.

1. Definer din målgruppe
Før du går i gang ved tasterne, er det nødvendigt at definere, hvem du vil ramme med din tekst. Dette kan gøres ved at benytte traditionelle segmentvariabler, som grupperer forbrugere og potentielle kunder efter behov, præferencer, demografi osv. Således kan du udvælge de mest relevante grupper, du ønsker at målrette budskabet efter, samt finde en struktur på din hjemmeside, som gør det nemt for dine læsere at finde det, de søger.

Højmark har eksempelvis valgt at definere deres målgrupper under de forskellige rejsetyper, hvorunder de identificerer målgrupperne som værende familier, par, unge, skoleinstitutioner, virksomheder osv. Herved sikrer rejsebureauet at ramme hver enkelt målgruppe og deres eventuelle behov.

2. Lær din målgruppe at kende
Efter at have defineret og opdelt dine målgrupper, er det næste skridt at lære dem at kende for at kunne tilpasse vinklingen af budskabet til målgruppen. Hvad er deres behov? Hvad interesserer de sig for? Hvordan er deres økonomiske og private situation? Kan du besvare sådanne spørgsmål, har du mulighed for at vinkle budskabet efter den pågældende målgruppe – og således opnå størst effekt.

Som et eksempel er underkategorien ”Skiferie for unge” på Højmarks hjemmeside sandsynligvis tiltænkt personer i alderen 16-25 år, der søger en skiferie med sjove oplevelser til SU-venlige priser. Vinklingen af budskabet skal således tilpasses denne målgruppe og deres behov.

3. Benyt de rette platforme
Når du har defineret og lært dine målgrupper at kende, skal du udvælger de rette platforme, der bedst muligt rammer hver målgruppe. Det er eksempelvis ikke alle, der benytter de sociale medier til informationssøgning og indkøb. Du skal altså kende din målgruppe, deres købsadfærd og behov samt målet med din kommunikation, før du kan vælge, hvilke platforme, der skal benyttes.

4. Find din vinkel
Før du går i gang med det helt store skrivearbejde, vil dine tekster opnå størst succes, hvis de bliver vinklet efter målgruppens behov og det tiltænkte formål med teksten. Søger du at ramme virksomhedsledere, der søger en skiferie for sine medarbejder, kan du vinkle teksten efter det pågældende behov. Du kan eksempelvis fokusere på muligheden for teambuilding og øget fællesskabsfølelse ved at benytte fraser som ”afterskiing vil styrke medarbejderstabens sammenhold” og ”få særlige oplevelser med dine kollegaer”.

5. Skriv aktivt, præcist, og varieret
Efter at have fastsat målgruppen og platformene skal teksten udarbejdes. Der findes adskillige måder, hvorpå du kan forfatte dine tekster efter det bestemte budskab og den specifikke målgruppe. Dog eksisterer der stilistiske virkemidler, der generelt set har størst effekt på læserne.

Det er eksempelvis fordelagtigt at skrive aktive sætninger, der sætter subjektet i centrum. Derudover skal teksterne være præcise, forståelige og fokuserede, så du undgår unødvendigt indhold, der kun vil forvirre læseren. Dog er det væsentligt at variere dine vendinger og ordvalg, så teksterne ikke fremstår kedelige og gentagende.

6. Afrund med call-to-action
Som en general huskeregel er det vigtigt at afrunde tekster med call-to-action (CTA), da det hjælper dine læsere hen imod den næste fase. Denne funktion opfordrer til handling, og således fører den dine læsere til en relevant landingsside, der både hjælper læserne og kan føre til øget salg – såfremt det er formålet med teksten.

Som et eksempel kan hjemmesider indeholde CTA-funktioner som ”Bestil rejse her” og ”Klik her”, der leder læseren direkte hen til den tiltænkte landingsside. Derudover vil kategoritekster på hjemmesider ofte også afrundes med CTA via bydeform såsom ”Benyt dig af vores tilbud” og ”Oplev Alperne med en skirejse”

Ram målgruppen med SEO
Vil du tage skridtet videre med din online tekstforfatning, er det relevant at inddrage søgemaskineoptimering (SEO) i dine overvejelser, da det kan få dit site længere op i rækken i de organiske søgeresultater. SEO tekstforfatning har i dag fokus på semantik, da Google er begyndt at undersøge intentionen og konteksten bag søgeordene, der udvindes fra dine online tekster.

Læs mere om SEO og semantisk søgning her: Hummingbird: Optimer dit content mod semantisk søgning.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen