Berlingske Business
17:43Tak for i dag
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Hummingbird: Optimer dit content mod semantisk søgning

Google annoncerede tilbage i september 2013 deres Hummingbird-opdatering. Denne nye algoritme har siden da rykket ved, hvad der skal til for at opnå høje placeringer i søgemaskinen.

Som Rune Hansen, Senior SEO-specialist og CEO hos OnlinePartners, udtaler, har opdateringen særlig betydning for, hvordan man skriver SEO-venligt indhold:

»Hummingbird-algoritmen har gjort det muligt for Google at skelne mellem de forskellige betydninger, hvert enkelt søgeord kan have. Søgemaskinen ser ikke længere blot søgeordene som individuelle ord men opfanger snarere intentionen og konteksten bag ordene. Den traditionelle forståelse af SEO som noget, der handler om at lægge ens søgeord tilpas mange gange ind i sit indhold, er hermed blevet udkonkurreret af et større fokus på semantiske sammenhænge.«

Ifølge Rune Hansen er det vigtigt, at virksomheder ikke blot har fokus på at optimere deres content mod de søgeord, de gerne vil findes på. Derimod handler det nu om at hjælpe Google til bedre at forstå, at ens content rent faktisk handler om søgeordene.

Semantisk søgning stiller hermed nye krav til virksomheder og deres online content. Men hvad indebærer disse krav, og hvordan kan du optimere dit site med semantikken for øje?

Vi har samlet 4 overordnede råd til, hvordan du kan indtænke semantisk søgning, når du skriver online content.

1. Skab kontekst
Som nævnt er det nu i højere grad end nogensinde konteksten, der hjælper Google til at forstå indholdet på dit site. Du kan bl.a. hjælpe søgemaskinen med at forstå konteksten omkring dit content ved at:

Identificere de mest anvendte relaterede ord: Sådanne ord eller termer er med til at skabe kontekst og til at understrege betydningen af dit indhold. Som et eksempel vil det være relevant at ledsage søgeordet ”Apple” med ord som ”bærbar” og ”computer”. Du bør altså finde de mest almindelige relaterede ord og inkludere dem i dit indhold.

Bruge synonymer og andre variationer af dine søgeord: Inkluderer du nærtbeslægtede ord eller termer i dit indhold, er du med til at udvide konteksten omkring dine søgeord. Du undgår samtidigt at fylde dit indhold med de samme søgeord igen og igen, og således gør du også dit indhold mere læsevenligt.

2. Fokuser på semantisk søgeordsanalyse
Men hvordan finder du så relaterede ord og variationer? Svaret er semantisk søgeordsanalyse: For hvis du skal optimere dit content med semantisk søgning for øje, er det nødvendigt også at indtænke semantikken i din analyse. Her skal du således finde frem til variationerne af dine søgefraser, beslægtede søgeord samt temarelaterede søgeord. Du kan f.eks. benytte betalte værktøjer som Searchmetrics til den semantiske søgeordsanalyse.

3. Skab links til relevante kilder
Links har altid haft stor betydning for SEO. Dog har de en lidt anden betydning nu, hvor Google benytter links mellem domæner til at definere et sites indhold. Det betyder nemlig, at du nu med fordel kan lægge links ind til sites, som har indhold med en emnemæssig relation til dit eget sites indhold.

4. Skriv med dit publikums naturlige sprogbrug
Det er yderst vigtigt at tilpasse dit sprogbrug til dit publikum. For i sidste ende er det jo dem, du gerne vil i kontakt med gennem søgemaskinerne. Hvis dit content ikke matcher deres søgning og sprogbrug, får de med andre ord svært ved at finde frem til dit site via de organiske søgeresultater. Tilpas derfor dit content efter dit publikum – dette gør indholdet mere forståeligt blandt dit publikum, hvilket igen øger dine chancer for at blive vist på deres Google-søgninger.

Kom i gang med at optimere dit content
Denne lille guide kan være et godt udgangspunkt for dig, der ønsker at optimere din hjemmesides indhold i forhold til semantisk søgning – for igen at øge dine positioner i Google.

Dog skal det siges, at en dybdegående udførelse af de forskellige trin kan kræve betalt adgang til online værktøjer samt kendskab til deres funktioner. Her kan det være en løsning at kontakte SEO-bureauer, som har adgang og ekspertise inden for området.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen