Berlingske Business
17:42
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Forbedr din webshop: 5 råd til gode produktbilleder

Node Image Upload sko.tmp

Produktbilleder på din webshop er ikke blot med til at visualisere produkterne – de kan også være afgørende for din konverteringsrate. Det er således vigtigt, at du fremstille dine produkter på professionel og appellerende vis, så du tiltrækker flest mulige købere. Her finder du 5 råd til, hvordan du tager produktbilleder, der lokker kunder til biksen.

1. Tilpas billederne æstetikken af webshop og virksomhed
Som udgangspunkt er det væsentligt at afstemme billederne med din hjemmesideæstetik og virksomhedens image og brand. Det kan give bagslag, hvis produktbillederne stikker i den modsatte retning end det visuelle udtryk, som webshoppen og virksomheden bærer. Som et eksempel har Gabor gjort brug af en hvid baggrund igennem hele deres webshop, men tilføjet billeder på forsiden, der demonstrerer produkter med en storby i baggrunden.

Dette storbysudtryk kan siges at udstråle eksklusivitet til den moderne karrierekvinde, hvilket formentlig afspejler den målgruppe, Gabor forsøger at ramme. Der er således skabt en gennemtrængende æstetik på hjemmesiden, som understreger det ønskede image.

2. Skab den rette lyssætning
Lysindfaldet er særdeles vigtigt, hvis du ønsker at tage gode billeder, der fremstiller dine produkter på bedste vis. Hertil findes mange kamerafunktioner og professionelt kameraudstyr, som kan anvendes til at skabe den passende lyssætningen for dine produkter.

3. Illustrer produkter med elementer, der skaber relation
Tag billeder af dine produkter ved siden af elementer, som hjælper publikum med at relatere sig selv til produktet. Sælger du sko på din webshop, kan du eventuelt tage et billede af skoen på en stand-in model. Dette giver dine potentielle købere en fornemmelse af, hvordan skoen vil se ud på dem, samt skaber et billede af den målgruppe, du søger at ramme.

4. Rediger dine billeder
Billedredigeringen er det trin i processen, der kan løfte kvaliteten af dine produktbilleder op på et højere niveau. Her kan du fjerne uønskede farver og objekter, som du ikke ønsker på billedet. Når det angår produktbilleder på hjemmesider og i kataloger, er det ligeledes almindeligt at fjerne baggrundsfarver og eventuelle objekter, så køberen ikke bliver forstyrret af unødvendigt støj på billedet.

Således fokuseres der på det vigtigste element: produktet. Den hvide baggrund er ligeledes med til at fremstille din webshop som professionel og stilren. I redigeringsfasen kan du benytte forskellige redigeringsprogrammer, der har de ønskede funktioner. Du kan eksempelvis anvende Photoshop CS4, da programmet inkluderer diverse funktioner, effekter og tools, der kan være yderst behjælpelige i din redigeringsfase.

5. Vær stilistisk konsekvent
Som et sidste punkt, er det væsentligt at være konsekvent med det stilistiske udtryk af dine produktbilleder. Du kan eksempelvis vælge billeder taget fra samme vinkel og med ens baggrundsfarve. Indeholder din webshop en produktside, hvor produkterne er fremstillet fra forskellige vinkler med forskellige baggrundsfarver og omgivelser, skaber det forvirring i din billedkommunikation samt ødelægger den potentielle købers oplevelse. Vær derfor konsekvent i den måde, hvorpå du fremstiller dine produkter, din hjemmeside og dit brand.

Gør-det- selv eller professionel hjælp?
Afhængigt at budget og målsætning kan der være fordelagtigt at gøre brug af en professionel fotograf med det rette udstyr og nødvendige ekspertise. Dog er det vigtigt, at I sammen får fastsat målsætningen for fotosessionen samt fotografens involvering i redigeringsfasen, før I går i gang. Således undgår du at blive overrasket, når regningen og det færdige resultat kommer ind ad døren.

Hvis du derimod vælger at tage sagen i egen hånd, anbefaler vi, at du først og fremmest læser vores 5 råd igennem og har dem in mente, når du planlægger din fotosession. Derudover kan du med fordel benytte et professionelt spejlreflekskamera og et lille lystelt, så du, som minimum, kan sætte de rette kameraindstillinger og opnå passende lyssætning. Og slutteligt vil det være en god idé, hvis du har adgang til Photoshop og kendskab til programmets forskellige funktioner, når du går i gang med redigeringsarbejdet.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen