Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

B2B-markedet ændrer sig: Nu købes selv pallereoler online

billede

Der er sket store forandringer i den måde, virksomheder handler med hinanden. Business-to-business (B2B) marketing og kommunikation handler i dag langt mindre om at være tilstede på salgsmesser og brancheevents, men i højere grad om online marketing.

En undersøgelse, som Google har foretaget, viser, at købsprocessen for virksomheder i gennemsnit er 57% afsluttet, inden der tages kontakt med en konkret leverandør.

Det betyder, at i næsten to-tredjedel af købsprocessen, der bruger B2B-kunder tid på at undersøge markedet, se på tekniske specifikationer, lave kravspecifikationer og udvælge mulige leverandører. Alt dette uden at sælgere har mulighed for at påvirke processen.

Det er en tendens, som virksomheden Erfa Inventar også kan mærke. Erfa Inventar har siden 1931 solgt stålinventar til blandt andet lagerbygninger, butikker og værksteder.

"Vi kan mærke, at vores kunder bruger lang tid på vores hjemmeside og har sat sig godt ind i vores produkter, inden de ringer til os. Mange vælger også bare fx at bestille en pallereol online, uden de tager kontakt til os. Det var utænkeligt for år tilbage", siger direktør Michael Lentz.

Mere information om produkter online
At B2B-kunderne i højere grad researcher produkter selv, stiller store krav til kvaliteten af den information, der er til rådighed på nettet.

Hjemmesiden skal have al den nødvendige information, så kunderne kan finde ud af præcis, hvad det er, de får fra en leverandør.

Derfor har Erfa Inventar fået udviklet en online reolbygger, hvor kunderne selv kan designe og købe en pallereol fra webshoppen. På den måde kan kunderne se den præcise pris og få et fuldt overblik over mulighederne.

Det er et eksempel på, at hele virksomheden skal spille sammen om at få stillet information til rådighed. Både produktudviklere, marketingfolk, sælgere og ledelsen har et ansvar for, at hjemmesiden fungerer som en effektiv vidensdatabase for potentielle kunder.

Kampagner virker ikke
Mange ledere i B2B-branchen behandle stadig digital markedsføring som en uønsket vedhæng på den traditionelle marketing kampagne, hvor et produkt fremhæves. Denne tilgang virker ikke længere, da kundens research omkring produkter sker hele tiden og dermed ikke følger en kampagnekalender.

Så i stedet for at B2B-marketing omhandler at udvikle, understøtte og optimere kampagner, skal der i stedet fokuseres på at opretholde den kontinuerlige tilstedeværelse, som den digitale kanal kræver.

Ved at have hele produktkataloget på hjemmesiden med priser og gode beskrivelser, har Erfa Inventar sikret sig en unik position i markedet.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen