Berlingske Business
13:23Bank of America leverer pænt overskud trods gigantisk skattenedskrivning

Vækst stiller nye krav til talentarbejdet

ko
Topchef Lars Rasmussen for Coloplast. Foto:

Coloplast er gået fra turnaround til vækst. Den udvikling sætter et markant aftryk på både arbejdsgange og tankegange, for vækstfokus kræver styrket positionering af virksomheden, når der skal rekrutteres globale talenter.

I Coloplast har vi i en årrække haft fokus på at øge væksten i selskabet. Efter en succesfuld turnaround, hvor vi løftede virksomhedens overskudsgrad fra 12 pct. til over 30 pct., og indtjeningsmæssigt placerede os i den internationale superliga blandt globale medico-virksomheder, præsenterede vi i 2012 en ambitiøs vækstagenda for medarbejdere, investorer og analytikere. Denne agenda indeholdt akkumulerede ekstraordinære investeringer på en milliard kroner i vækst­initiativer over tre år.

Af den ene milliard kroner bruger vi omkring 600 millioner kroner til investeringer i vores salgsstyrke på de markeder, som vi har udpeget til at være centrale for den fremtidige vækst. Det er i lande som Kina, Brasilien og USA, hvor vi ansætter mange nye sælgere.

De resterende 400 millioner kroner investerer vi i en parallel digital salgskanal og nye kompetencer, som skal bringe os tættere på brugerne af vores produkter. Forholdet til brugerne af vores produkter er afgørende for at indfri vores vækstambitioner, og via markante forbedringer og udvidelser af vores kundeprogrammer, vil vi i dialog med millioner af kunder verden over.

27BUSkjeld-johannesen.jpg

Global rekruttering

De store investeringer og det høje investeringstempo betyder, at vi i de kommende år byder mange nye ledere og medarbejdere velkommen i selskabet – og de skal fra forskellige tidszoner, kontinenter og kontorer helst trække i samme retning fra dag ét.

Vi regner med at være ca. 11.000 medarbejdere i 2018 mod lidt over 9000 i dag. Det betyder, at vi skal ansætte i et højere tempo og mere globalt end hidtil – men også i andre kategorier.

For med det øgede fokus på direkte dialog med brugerne af vores produkter skal vi i højere grad tiltrække salg- og marketingfolk, der har erfaring fra industrier, hvor tæt dialog med brugerne er reglen snarere end undtagelsen. Det vil sige folk fra Business to Consumer og Fast Moving Consumer Goods industrier, som har forbrugerkommunikation og -dialog i deres DNA.

27BBMPeter Sextus.jpg

Brandambassadører

Men hvor Coloplast, når vi skal ansætte inden for landets grænser, er hjulpet af et stærkt brand, er det langt fra tilfældet i lande som Brasilien, Kina eller USA. Her er vi ikke et household brand, og derfor skal vi tænke anderledes, når vi skal tiltrække globale talenter.

Det er en af årsagerne til, at vi til efteråret lancerer det første Globale Graduate Program i Coloplasts historie i samarbejde med en række af verdens førende universiteter.

Til september begynder toptalenter fra Brasilien, Kina, USA og Holland deres karriere i Coloplast med henblik på at blive en del af vores fremtidige ledere. De skal samle erfaringer fra minimum to stillinger over tre år og skiftevis arbejde i hovedkvarteret i Humlebæk og i Colo­plasts datterselskab i de respektive lande.

Direktionen er meget involveret i både det konkrete arbejde med det Globale Graduate Program og i den generelle positionering af Coloplast som naturlig destination for globale talenter inden for marketing og salg.

Det er en klar prioritet. For uanset hvilken forretning du driver, gælder det, at det kræver øget synlighed at tiltrække og udvikle toptalent, som kan skabe globalt lederskab. Og den synlighed skal vi som direktion og jeg som CEO bidrage til at skabe.

27BBMArla-fusionerer.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen