Berlingske Business

Unge gider ikke arbejde som lastbilchauffør

Danske unge gider ikke at arbejde som lastbilchauffør, selvom det giver 30.000 kroner om måneden. Arbejdsgiverforening slår alarm.

Det er ikke in at arbejde bag rattet i en lastbil, hvis man er ung.

Ifølge Politiken har transportfirmaer i øjeblikket svært ved at finde chauffører, og tendensen får nu Arbejdsgiverforeningen for Transport & Logistik (ATL) til at slå alarm.

På fem år er antallet af udstedte lastbilkørekort faldet med over 40 procent, og ifølge ATL var der i 2014s sidste seks måneder 380 ledige stillinger i branchen.

Konsekvensen kan blive, at op til 4.000 chaufførstillinger vil være ubesat om ganske få år, lyder advarslen.

»De unge, der ikke ved noget om branchen, synes, at lastbilchauffører er tykke, grimme, dumme, gamle, kedelige og nederen«, siger ATLs direktør, Anne Windfeldt Trolle, til Politiken.

Hun understreger samtidig, at myten om fattige, underbetalte chauffører ikke er sand, og at en chauffør, der får løn efter de danske overenskomster med pension, feriepenge og genetillæg, nemt tjener over 30.000 kroner om måneden.

Formanden for 3Fs transportgruppe, Jan Villadsen, mener, det er branchen selv, den har været gal med. Ifølge Jan Villadsen har branchen selv de seneste år sendt et signal om, at man går efter den laveste fællesnævner og har hyret billige udenlandske chauffører.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen