Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Teleselskaber i fælles imagekrise

22BBMPaa-TDC-Hosting-data#2.jpg
Teletrafik: Teleselskaberne har har et nødvendigt og uundværligt produkt, men servicen vurderes lavt. Foto: Dennis Lehman

Hvis nogen branche har brug for et fælles krisetopmøde, er det de fire store teleselskaber. Branchen er absolut bundskraber i årets Imageanalyse. Værst ser det ud for TDC.

De har alle den største kontaktflade til det danske samfund. Hvad enten du er erhvervskunde eller privatkunde, har du en eller flere kontaktflader til teleselskaberne, men ingen af de fire store teleselskaber formår at træde i karakter på imagefronten.

Tværtimod. Alle fire ligger i den nederste ende af skalaen med det store danske selskab TDC som agterlanterne på plads 137 ud af 140. Det bedst placerede selskab i denne branche ligger så langt tilbage som plads 111.

office

Samlet ligger branchen på sidstepladsen i årets Berlingske Business Magasins Imageanalyse med en gennemsnitlig score på 123,8 og med en afstand på over 14 pladser til den næstringeste branche.

Novo Nordisk pressemøde

Mange ville sikkert gerne være fluen på væggen, når topcheferne for de fire store selskaber mødes, for hvordan vil de forklare hinanden, at de alle har et ringe omdømme blandt beslutningstagere i dansk erhvervsliv. Meget tyder på, at selskaberne trækker hinanden med ned, og at de har en kollektiv udfordring.

For TDC er det en ren tilståelsessag. Adm. direktør Carsten Dilling,TDC, siger:

»Resultatet kommer ikke fuldstændigt bag på os, for vi er ikke selv tilfredse med de oplevelser, vores kunder har haft i 2014. Af samme grund har vi i år fuldt fokus på at forbedre kundeoplevelsen – bl.a. ved at ansætte markant flere til at tage telefonen i kundeservice. Samtidig har vi vedtaget et TDC+-program, hvor vi på koncernniveau arbejder målrettet for at forbedre servicen fra TDC.«

Omdømmet betyder ifølge Carsten Dilling meget for TDC. Selskabet vil i disse måneder forsøge at overbevise kunderne om, at selskabet ifølge kvalitetsmålinger nu har fået et af verdens bedste mobilnetværk. Frem til 31. juli i år får alle kunder gratis adgang til netværket.

»I det lange perspektiv giver målingen også anledning til overvejelser. Som landets største teleselskab fylder vi meget i danskernes hverdag, og danskerne har generelt en forventning om, at TDC går i spidsen for den digitale rejse, vi alle befinder os på i disse år,« siger Carsten Dilling.

24BUSdronningmargrethe75#2.jpg

Ifølge brandingeksperten Martin Roll er teleselskaberne på en svær opgave. Kernen er, at teleselskaberne har et fantastisk produkt. Det er både nødvendigt og uundværligt.

Stærke produkter, ringe service

»Teleselskaberne står med et stærkt produkt, som vi gerne ville betale for, også selv om vi bruger mange penge på ydelser fra teleselskaberne. Men der, hvor det går galt, er, når vi har brug for hjælp og skal have fat i deres kundeservice,« siger Martin Roll, som med base i Singapore rådgiver topledelser i at skabe værdi gennem stærke brands.

»Folk har en forventning om, at teleprodukterne bare virker, og det gør de også langt det meste af tiden, men vi husker kun den dårlige oplevelse, og det er, når produktet svigter, og når det er vanskeligt at komme i kontakt til en servicemedarbejder. Ventetid og mangel på øjeblikkelig hjælp giver en negativ oplevelse, som slår hårdt igennem på teleselskabernes omdømme,« siger Martin Roll.

pix-Oister

Han peger blandt andet på de mange butikker i gadebilledet, hvor du stort set kun kan købe produkterne, men ikke få hjælp til at løse et problem. I butikkerne får du besked på at ringe til kundeservice, og der kan du så hænge i umådeligt lang tid, som ikke står mål med den hurtighed, som vi bruger og nyder ved at bruge de ydelser, som teleselskaberne stiller til rådighed.

Teleydelser handler om hurtigt internet, hurtig kontakt på telefonen, velfungerende forbindelser og film og TV-programmer, når vi ønsker det. Alt det står i skærende kontrast til den service, selskaberne tilbyder.

Den bliver pludselig langsom og gammeldags.

office

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen