Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Sats mere på vækstmarkederne

28BBMmikael-vest.jpg
Strategiekspert Mikael Vest. Foto: PR

William Demant må gøre sig klar til mere efterspørgsel på vækstmarkederne, og der bør hentes internationale kompetencer ind i bestyrelsen, mener strategiekspert Mikael Vest. Læs hans SWOT-analyse.

William Demant bør satse mere på de markedssegmenter, hvor der forventes høje vækstrater. Det mener strategiekspert Mikael Vest fra Vinderstrategi A/S, der har analyseret William Demants strategiske position og udfordringer.

»William Demant har den fordel, at produkterne, som kan generere høj omsætning i fremtiden, allerede findes i produktporteføljen, f.eks. høreimplantater. I 2014 udgjorde høreimplantater blot fire pct. af William Demants omsætning, mens salget steg med 36 pct. fra 2013 til 2014. Ved at satse på teknologisk mere avancerede produkter har William Demant muligheden for at øge sin indtjeningsevne, idet konkurrencesituationen er mindre intens,« forklarer Mikael Vest.

Læs hans SWOT-analyse:

Mikael

I den forbindelse understeger han også behovet for at satse på nye markeder og være klar til den stigende efterspørgsel i disse markeder. Ca. 80 pct. af William Demants salg sker i dag i Europa og Nordamerika. Men også Asien, Latinamerika og andre emerging markets er i vækst.

William Demant bør også arbejde yderligere med styrkelsen af sit distributionsnetværk. William Demant må gøre sit tilbud til distributørerne bedre, således at distributørerne ønsker at sælge William Demants produkter. Dette kan ske ved at have attraktive produkter og attraktive samarbejdsaftaler med distributørerne.

BBM28Oticon2.jpg

Mikael Vest noterer, at William Demant i 2015 har øget sin tilstedeværelse i detailledet, hvilket kræver andre kompetencer ud over de eksisterende.

Dermed fjernes det strategiske fokus til en vis grad fra virksomhedens nuværende kernekompetence.

Virksomheden må i stedet søge tilbage til kernen i forretningen og udnytte sine forskningscentre og tilknytningen af eksterne forskningsgrupper til at udvikle nye og endnu bedre produkter, der inddrager den nyeste viden på området og er konkurrenterne overlegne. Dermed kan prispresset mindskes og indtjeningsevnen potentielt øges til et niveau som tidligere på 25 pct. mener han.

Endelig peger han på sammensætningen af selskabets bestyrelse:

»William Demant bør helt åbenlyst investere yderligere i de voksende markeder i fremtiden – herunder de asiatiske markeder. For at imødekomme denne opgave vil virksomheden med fordel kunne inddrage personer til bestyrelsen og ledelsen med højt kendskab til netop de asiatiske markeder. Konkurrenten GN Store Nord har tidligere på året indhentet kineseren Rong Wang til at udfylde et tomt sæde i bestyrelsen,« noterer han.

28BBMJacobsen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen