Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

Sådan måler vi de 140 virksomheders image

office
Overskrift
Foto: Iris.
 

Det unikke ved Berlingske Business Magasins Imageanalyse er, at erhvervslederne giver hinanden karakter. I alt 3.805 har deltaget i undersøgelsen og vurderet 140 selskaber på ni forskellige imageparametre.

Berlingske Business Magasins Imageanalyse 2015 institution i dansk erhvervsliv. I flere årtier har vi sammen med IFO – Instituttet for Opinionsanalyse målt og vejet kendte og toneangivende virksomheders image.

I år har Berlingske Business Magasin og IFO samarbejdet med kommunikations- og reklamebureauet Advice.

Analysen er langt grundigere end andre målinger. Den giver en enestående mulighed for at gå i dybden med de i alt ni parametre, vi måler på (se nedenfor).

Novo Nordisk pressemøde

Det særlige ved vores Imageanalyse er, at den er målrettet toplederne. Her er det erhvervslederne, der giver hinanden karakter. I alt 3.805 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelse.

De 140 virksomheder, der indgår i Image­analysen, er udvalgt af Berlingske Research og IFO – Instituttet for Opinionsanalyse blandt Danmarks største og mest toneangivende virksomheder. Der tages udgangspunkt i Berlingske Business Magasins Guld1000-liste, hvor Danmarks 1.000 største virksomheder hvert år opgøres efter omsætning.

Den vigtigste forudsætning for at have et image er dog, at virksomheden er kendt i målgruppen. En række af de største virksomheder målt på omsætning er således ikke medtaget, da de er kendetegnet ved et meget lavt kendskab. Det gælder en række handelsselskaber med meget stor omsætning, men ganske få medarbejdere.

Hvert år vurderer vi desuden, om de mindst kendte virksomheder i sidste års Imageanalyse skal udskiftes med nye.

Analysen er i enkelte tilfælde suppleret med mindre virksomheder, der har et højt kendskab. Det sker for at samle flere virksomheder i udvalgte branchegrupper.

gary

Imageanalysen er en analyse af virksomheder og ikke af brands. Derfor er Bestseller med i analysen, mens f.eks. Vero Moda og Only ikke er med.

Imageanalysen bliver lavet på koncernniveau. Derfor er datterselskaber i koncerner som udgangspunkt ikke med.

Ligesom tidligere år står IFO – Instituttet for Opinionsanalyse anført af direktør Palle Klinke Hansen bag undersøgelsen, mens der har været et tæt samarbejde med Advice om tillægsspørgsmålene vedrørende brugen af sociale medier.

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra 13. marts til 1. april 2015.

Se den fulde liste side 85-99

Køb rapporten

Rapporten bag Imageanalysen kan købes hos Palle Klinke Hansen, tlf. 38 33 85 38

Pål Thore Krosby

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen