Berlingske Business

Sådan er talenternes DNA

Eddd

De særligt talentfulde er drevet af fame, fortune og fulfillment. Deres mundlæder er godt smurt. Og de befinder sig gerne i projektørlyset. De er ambitiøse og kan være hårde nitter for andre at gå i clinch med. Det viser en erhvervspsykologisk undersøgelse af et udsnit af de 1.200 unge talenter, der har været med Berlingske Business Magasins Talent100-magasiner siden starten for 12 år siden.

Tillykke du er udvalgt.

Sådan har Berlingske Business Magasin også i 2015 sagt til 100 unge talenter, som dermed blev optaget i det celebre selskab, der nu tæller 1.200 særligt udvalgte. Det er nemlig det samlede antal talenter, som Berlingske Business Magasin har talt med og skrevet om de seneste 12 år, når vi har udgivet vores særnummer Talent100.

Men hvordan er de særlige udvalgte? Hvad karakteriser dem? Hvilke byggeklodser består deres DNA af?

Det har People Test Systems søgt at indkredse ved at lade tidligere talenter i Talent100-magasinerne deltage i en personligheds- og adfærdsanalyse. 220 spørgsmål og udsagn, som de har besvaret, gør det nemlig muligt at indkredse de markører, som karakteriser de særligt talentfulde.

Torsdag

Årets talentkuld tilhører i øvrigt generation Y – også kaldet MeWe-generationen eller millennials, dvs. født i 1980erne og frem. De er vokset op med internettets overflod af information, hvor enhver kan tilegne sig viden i www-et-eller-andet-havet af informationer, og hvor det i langt højere grad drejer sig om at kunne identificere og selektere. I den verden navigerer talenterne fermt, uagtet at der er mange ubekendte faktorer i den evige tempofyldte digitale tidsalder hvor sigtbarheden er kort.

Inden vi kaster os ud i at fortælle om de mange byggeklodser i talenternes personligheder, så sammenfatter vi lige med tre ord, hvad der driver de særligt talentfulde: Fame, fortune og fulfilment.

Godt smurt mundlæder

Først det mindst overraskende: Rutiner keder dem, og karrieren fylder meget. De er utålmodige, og de har markant højere tempo end andre.

De talentfulde er nemlig – helle ikke overraskende – mere ambitiøse, mere stræbsomme, mere visionære og mere konkurrenceorienterede end gennemsnittet. Sikre, solide og stabile driftsfolk er et særsyn i denne skare.

Til BM Business

Deres mundlæder er godt smurt. De har altså gode kommunikative evner.

Det giver sig ind imellem udslag i, at de taler lidt højere end de fleste, for de har virkelig sans for at suge opmærksomhed til sig i et rum. Og de nyder at befinde sig i projektørlysets kegle.

Lad os sammenfatte: De er formidable iscenesættere, læg dertil, at de også kan være både dominerende og mere viljestærke end de fleste. De er altså ikke bange for at sige deres mening, for det er markante unge mennesker.

Forandring som forudsætning

Talenter hænger sig ikke i petitesser, og det er også til overskue, hvor detaljeorienterede de er. De har ganske enkelt en tendens til i højere grad at have fokus på de store linjer. De har ikke den store hang til planlægning og er heller ikke synderligt konsekvente i deres beslutningstagen. Men de er meget fleksible over for de muligheder, der opstår.

Den beskrivelse er Søren Schultz Hansen, ekstern lektor ved institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS, enig i. Han har forsket i de såkaldt digitale indfødte, som ifølge hans definition er danskere mellem 18 og 28 år.

Han vil endda gå så vidt som til at sige, at de ingen mål har. Det hænger sammen med, at det er en generation, der er vokset op med forandringen som forudsætning, forklarer han.

»Det paradoksale er, at man taler om, at den her generation er historieløse og ikke har fokus på fortiden. Men man overser, at den faktisk har endnu mindre fokus på fremtiden. I hvert fald hvis man forstår fremtiden som planlægning, målsætning og forudsigelse. I deres verden har det eneste konstante været forandringer. Så sat lidt på spidsen kan det faktisk ikke betale sig at planlægge, fordi tingene forandrer sig så hurtigt, og hvis man planlægger for detaljeret, så kommer man et forkert sted hen,« siger Søren Schultz Hansen.

Faktisk bliver talenterne demotiveret af manglende muligheder. De har fokus på muligheder og bemærk flertalsformen. Den er vigtig.

»De har fokus på, at deres arbejde og deres karriere skal udvikle sig, men har ingen planer om, hvad det skal udvikle sig til. De elsker mulighedsrummet, hader at blive låst fast og hader fravalg,« siger han.

Fokus på bolden

Når de indgår i relationer med andre, er talenterne mere kritiske og mindre tillidsfulde og direkte end gennemsnittet. De er skeptiske og tager ikke noget for givet. De stiller spørgsmål og udfordrer status quo. De vil udfordres hele tiden, men er lige så interesseret i at udfordre alt og alle.

De kalder en spade for en spade. Og de har deres meningers mod. Umiddelbart har de en klar forventning om, at alle passer deres arbejde, men de kan godt have en hang til at kontrollere, om det nu også forholder sig sådan. Deres følgesvende i mangt og meget er skepticisme. Den direkte facon kan godt støde mere sarte sjæle og betyder, at de bliver opfattet som hårde, men for talenterne handler det om at sikre fremdrift og kvalitet.

Lars Tvede

Generelt scorer de i People Test Systems’ undersøgelse lavere på egenskaber som positivitet, konstruktiv holdning, diplomatisk sans og empati, når de bliver sammenlignet med andre. Men man skal ikke lade sig narre af deres hårdhed. De er nemlig ikke mindre hensyntagende end andre. De er ikke skåret over læsten – gør din pligt, kræv din ret. De er derimod ekstremt relationsorienterede.

Det, der skaber mening for dem, er ikke mig, mig, mig. Derimod definerer de hele tiden, hvem den her opgave skaber mening for. Sådan har de det også i forhold til karriere. De vil gerne gøre noget for andre – en konkret anden – ikke en abstrakt anden. De vil gøre en forskel.

Forkæl talenterne

Selv om de fylder meget og stiller store krav og er mindre organiserede, skal man ikke forsøge at tøjle, siger ankerkvinden Helene Hoppe Revald, psykolog og fagligt ansvarlig hos People Test Systems.

»Talenterne er generelt utålmodige og forholder sig kritisk til andre. Derfor vil talenter af den type, som undersøgelsen tegner et billede af have svært ved at acceptere kolleger og måske særligt en leder, som ikke lever op til deres forventninger om kvalifikationer, er konfliktsky, ikke synlig eller manglende ambitioner. For at holde på dem er man nødt til at have deres respekt og give dem interessante muligheder. Man skal gøre sig fortjent til at have talenter i sin organisation. Det værste man kan gøre er ikke at holde, hvad man lover,« siger hun.

13BUSVM-husene.jpg

Hvis ikke man holder, hvad man lover, så er de smuttet.

Og så er de sanddru i forhold til deres svar, siger Helene Hoppe Revald. I sådanne undersøgelser tjekker man, om de nu også svarer ærligt. Normalt scorer sælger og ledere lavt på netop dette spørgsmål. Men ikke de særligt udvalgte. De giver los for deres følelser, det betyder ikke, at de er hverken mere eller mindre robuste end andre, men de tør godt slippe dampen ud af ørene.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen