Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Rasmus Ankersen: Sådan får du ting til at ske

30BBMrasmus-Folkracebil,_Bu.jpg
Overskrift
Folk Racing: Et enkelt princip om, at bilen skal være maks. 1.400 euro værd, betyder, at løbene bliver en konkurrence i køretalent og ikke i mekanik og udstyr. Foto: PR
30BBMrasmus-Folkracebil,_Bu.jpg
Overskrift
Folk Racing: Et enkelt princip om, at bilen skal være maks. 1.400 euro værd, betyder, at løbene bliver en konkurrence i køretalent og ikke i mekanik og udstyr. Foto: PR
30BBMrasmus-folkrace_2010.jpg
Overskrift

En af de største udfordringer for virksomheder er at lukke hullet mellem det, de siger, og det, de gør. Her giver Rasmus Ankersen sit bud på, hvordan det sker mest effektivt.

En af de ubestridt største udfordringer for en leder er at omsætte ord til handling og resultater. Alt for ofte strander gode intentioner i luftige visioner, skåltaler, checklister, glatte værdier og handlingsplaner uden bid.

Hvis vi virkelig vil flytte noget i en organisation og ændre et mindset, er en handlingsplan ofte ikke nok. Der skal noget meget stærkere og simplere til for at implementere den forandring, vi ønsker at skabe. Lad mig illustrere det med et eksempel fra Finland.

gre

Folk racing-metoden

Det er nogle måneder siden, at jeg så en BBC-dokumentar om Folk Racing i Finland. 12 biler, der kører om kap på en bumpet jordbane på en tilfældig mark et sted i Finland. Folk racing er en nationalsport, som finnerne dyrker med hud og hår.

Men det er nu ikke det, der er det interessante i denne sammenhæng. Det fascinerende er, at sporten bygger på et meget klogt princip. I modsætning til de fleste andre motorsportsklasser som for eksempel Formel 1 ønsker ledelsen bag finsk Folk Racing, at det ikke skal være den med den største pengepung til at investere i biler, der vinder. Den afgørende faktor skal derimod være kørerens evner bag rattet.

Den bedste kører skal vinde. For at opnå dette bliver hver bil, der deltager i løbet, pålagt en fast værdi på 1.400 euro. Hvis nogen ønsker at købe en bil, der har deltaget i et løb, og byder 1.400 euro, skal ejeren sælge. Hvis ejeren ikke sælger, mister han sin licens til at deltage i løbene. Princippet er klogt, fordi det afholder de forskellige teams fra at investere store summer i bilerne, og konsekvensen er, at alle biler er på stort set samme niveau. Herfra er det op til kørerne at få det maksimale ud af den.

14busPix-Miriam igelsø.jpg

Fra snak til commitment

Hvorfor denne historie om finsk Folk Racing? Hvordan er den relevant for ledelse i erhvervslivet?

Det er den, fordi den viser, at hvis vi vil ændre et mindset i en organisation er det ofte ikke nødvendigt at indføre kontroller, lange regelsæt og procedurer. Ofte kan et enkelt princip tippe hele vægtskålen og få ting til at ske.

Det, som den amerikanske businessforfatter Jim Collins kalder for catalytic mechanisms. Deres formål er at omsætte luftige ambitioner til konkret virkelighed på en simpel og ikke-bureaukratisk måde.

Man kan sammenligne deres effekt med de temperaturændringer, der sker i verden i disse år og forårsager klimaforandringer. Når gennemsnitstemperaturen for eksempel stiger bare en enkelt eller to grader, ændrer alt sig. Det påvirker verdenshavene, vindstyrken, antallet af storme, jordskælv osv.

På samme måde ændrer catalytic mechanisms hele kulturen i en organisation. Det er ikke bare endnu et buzzword. Det ændrer adfærd og skaber potentielt set ekstraordinære resultater.

beau

Jim Collins har tidligere beskrevet den amerikanske virksomhed Granite Rock i byggeindustrien som et eksempel på en organisation, der med stor succes implementerede en catalytic mechanism under navnet Short Pay i et forsøg på at tage kundetilfredsheden til nye højder.

I al sin enkelhed betyder Short Pay, at kunderne kun betaler for den del af Granite Rocks arbejde, som de er tilfredse med. Vi snakker ikke blot om en refund policy. Nej, kunderne behøver ikke engang at ringe ind og brokke sig først. De betaler blot den del af fakturaen, som de mener, er rimelig. I praksis fungerede Short Pay som et advarselssystem for Granite Rock, som gjorde det umuligt at ignorere negativ feedback.

Det tvang alle lederne i den 6.000 mand store virksomhed til kompromisløst at jagte årsagerne til dårlig service for at undgå, at det skete igen. Og det signalerede til alle, at Granite Rock ikke bare snakkede om kundetilfredshed. De levede og åndede det helt ud i fingerspidserne.

Vibeke Skytte, direktør i Lederne

Forpligtelse versus commitment

På samme måde som Granite Rock har jeg mødt visionære ledere, der har brugt catalytic mechanism til at holde mageligheden ude af en succesfuld virksomhed, for eksempel ved at flytte målet længere ud ad i værdikæden. Det er specielt effektivt i en business-to-business virksomhed, når man ikke belønner eller måler sine medarbejdere på, hvor meget de sælger, men udelukkende på, hvor meget deres kunder sælger af deres produkter.

Det tvinger alle til at tænke i kundens oplevelse og tilfredshed. Du skal gøre din kunde succesfuld, før du kan kalde dig selv succesfuld. Eksemplet er slående, fordi mange virksomheder taler om kundetilfredshed, men hvor mange mener det virkelig? Altså sådan helt for alvor?

For nogle år tilbage var der en idrætpsykolog, der forklarede mig, at der er forskel på at committe sig til noget og forpligte sig til noget. Han gav mig billedet af en english breakfast og sagde, at hønen forpligter sig (med æg) til den. Men grisen committer sig (med bacon). På samme måde kan du sige, at en catalytic mechanism går længere end forpligtelse. Den skaber reelt commitment.

Et andet eksempel på en catalytic mechanism oplevede jeg, da jeg besøgte den jamaicanske atletikklub MVP Track & Field Club, der producerer verdens bedste sprintere. Træneren her tror fuldt og fast på, at dem, der bliver bedst, er dem, der vil forbedre sig mest. Dem, der har det mest burning desire. Derfor insisterer han på at fastholde sine faciliteter spartanske og simple.

Hans sprintere træner på en dieselbrændt græsmark og i et fitnesscenter med rustne vægte. Det fungerer som en catalytic mechanism, der automatisk skiller de sprintere fra, der ikke vil det nok.

SWITZERLAND-ECONOMY/

Alle ved, at det er det bedste udviklingsmiljø i verden, men hvis du er drevet af komfort, glamour og flotte (unødvendige) faciliteter, vil du aldrig tage til MVP Track & Field Club. De nedtonede spartanske faciliteter holder dem med den forkerte motivation væk.

Bro mellem mål og adfærd

På samme måde som MVP Track & Field Club og Granite Rock har alle virksomheder muligheden for at udtrykke det, de står for og ønsker på en måde, så det automatisk skiller de forkerte medarbejdere fra. Det er præcis det, som catalytic mechanisms kan.

De bygger på en effektiv og forpligtende måde bro mellem dine mål og den adfærd, der skal til for at nå derhen. De lukker hullet mellem det, du siger, og det, du gør.

Rasmus Ankersen er bestsellerforfatter til fem ledelsesbøger og stifter af den London-baserede statistikvirksomhed 21st Club. Han er desuden bestyrelsesformand i FC Midtjylland og holder foredrag i hele verden om, hvordan virksomheder kan skabe mere sult efter toppræstationer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen