Berlingske Business

Post Danmark er presset af pakkefirmaer

Post Danmark under pres
-Arkiv- SE RITZAU Post Danmark under pres BV.: Julehandlen på nettet er steget voldsomt i år, hvilket især påvirker Post Danmark, der skal fordele alle pakkerne rundt til kunder. I Distributionscenteret i København arbejdes der i døgndrift for at nå at få alle pakker ud inden jul. 119 ansatte pakker, sorterer, fordeler og kører posten ud til både private og erhvervskunder. Foto:

Det danske postvæsen er så presset af konkurrence med firmaer som GLS og Bring om at bringe pakker ud, at den danske del af PostNord ikke kan skabe overskud.

Danskerne sender så få breve, at postens kerneforretning svinder voldsomt, og selvom markedet for uddelingen af pakker samtidig er voksende, er postvæsnet presset af voldsom konkurrence om bringe pakker ud fra konkurrenter som GLS og Bring, skriver Jyllands-Posten.

Sådan er situationen for den danske del af PostNord, som er bedre kendt som Post Danmark, fortæller bestyrelsesformand for PostNord Jens Moberg ifølge Jyllands-Posten.

»Du kan konstatere, præcis som du siger, at den danske forretning ikke er profitabel i 2014. Og det er drevet af digitaliseringen, som udvikler sig hurtigere end i noget andet europæisk land,« siger han i et interview med Jyllands-Posten Finans.

PostNord, som er ejet af den svenske og den danske stat, offentliggjorde i sidste uge et koncernregnskab med et driftsoverskud på 176 millioner svenske kroner, men Jyllands-Posten skriver nu, at tallet dækker over et underskud i den danske del af forretningen. Ifølge avisens kilder er der tale om et underskud på omkring en kvart milliard svenske kroner, hvilket svarer til lige omkring 200 millioner danske kroner.

Post Danmark vil i slutningen af marts komme med sit eget årsregnskab.

posthus

Pix-Nemlig

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen