Berlingske Business

Mikrolån på nettet bekymrer

Firmaer tjener penge på at tilbyde kunder hos store netbutikker mulighed for at afbetale det beløb, de har handlet for, over helt op til 24 måneder. Mikrolånene er mere vanvittige end de kendte kviklån, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

En helt ny type mikroafbetalingslån er dukket op i netbutikkerne, og det bekymrer blandt andet Forbrugerrådet Tænk, skriver Politiken.

Med mikroafbetalingslån får firmaer som blandt andet danske ViaBill samt svenske Collector og Klarna en forretning ud af at tilbyde kunder hos netbutikker som bootz.com, coolshop.dk og miinto.dk at overtage betalingen, så kunden i stedet kan afbetale over 24 måneder.

»De her lån er nye for os. De er endnu mere vanvittige end kviklån, for det bliver godt nok nogle meget dyre produkter,« siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk og ekspert i kviklån, Morten Bruun Pedersen, til Politiken.

Den uafhængige bankportal mybanker.dk, der blandt andet holder øje med udlånspriser, har undersøgt lånene, og ved to konkrete køb, løber de årlige omkostninger i procent op på 431 og 2.751 procent. De omkostninger får kunden ifølge Politiken ikke oplyst ved købet, selvom det er et krav ifølge loven.

En talsperson i det svenske firma Klarna, Jonas Köpniwsky, oplyser til avisen, at alle firmaets samarbejdspartnere modtager regler og retningslinjer for, hvordan deres betalingsmetoder skal præsenteres for deres kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen