Berlingske Business

Metoden bag Magtanalysen

Et panel på 60 personer fra politik, medier og erhvervsliv har bidraget med vurderingerne bag Berlingske Business Magasins Magtanalyse 2015 – ud fra definitionen: Magt er muligheden for indflydelse på det danske samfunds udvikling.

Berlingske Business Magasins Magtanalyse 2015 er lavet med hjælp fra et ekspertpanel bestående af blandt andet nuværende og forhenværende politikere, erhvervsfolk, kommentatorer og redaktører.

60 paneldeltagere har svaret. Svarene er indsamlet i perioden fra 5. til 12. maj. Undersøgelsen er altså gennemført, før folketingsvalget blev udskrevet.

Panelet har fået en bruttoliste med 153 navne på magtfulde danskere, udvalgt af Berlingske Research med udgangspunkt i tidligere magtanalyser, nyhedsdatabaser etc.

Panelet er blevet bedt om at markere ud for hver enkelt person, hvilken magt de tillægger den pågældende. Markeringen er sket på en skala fra 1 til 7, hvor 1 er meget begrænset magt, og 7 er meget stor magt. Den samlede score er beregnet som et simpelt gennemsnit af markeringerne.

De 100 personer, der har opnået højest score, udgør Top 100-listen på side 24-25.

Definitionen på magt i denne analyse lyder:

Magt er muligheden for indflydelse på det danske samfunds udvikling.

folketingsvalg2015

folketingsvalg2015

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen