Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Magtens modeuniform

12BBMbusiness-mode#3.jpg
Credit Suisse designated CEO Tidjane Thiam poses for photographers after a press conference on March 10, 2015 in Zurich after Credit Suisse announced that Thiam, currently chief of UK-based insurer Prudential, will take over as chief executive from Brady Dougan who will step down at the end of June. AFP PHOTO / MICHAEL BUHOLZER

Der findes en lang række forventninger til, hvordan magtfulde personer går klædt. Om slipset eller dragten er blå eller grå, er ikke så vigtigt. Det handler om de signaler om autoritet og respekt, der sendes.

Der foreligger helt specifikke forventninger til klassiske uniformer som politiuniformen, og de kan intuitivt medvirke til at skabe respekt og tillid, fordi uniformen legitimerer, at personen er berettiget til at bære det ansvar, der følger med den.

Vores indpakning sender signaler, og det gør den i alle fag. Derfor kan man også forholde sig til uniformering hos andre faggrupper end dem med de klassiske uniformer. Magtfulde positioner i erhvervslivet er ligesom hos politiet forbundet med autoritet, og uniformen bør have et seriøst udtryk, der ikke forstyrrer det ærinde, der følger med positionen. Et præsentabelt outfit, der signalerer ordentlighed og kvalitet, ses ofte udtrykt igennem ensartet påklædning som eksempelvis et klassisk jakkesæt eller en spadseredragt i nedtonede farver.

folketingsvalg2015

Beklædning kan udtrykke autoritet og tillid, men påklædningen er også en måde at vise respekt for de sammenhænge, man indgår i. Gør vi os umage med vores fremtoning, sender vi signaler om, at den sammenhæng, vi indgår i, og de mennesker, vi møder, er af betydning for os. Påklædningen bør være situationsbestemt. At være for pænt klædt kan være lige så utidigt, som at være for afslappet klædt. Signalerne bør tilpasses situationen, så påklædningen ikke er årsag til misforståelser og unødig støj. Det er især vigtigt at være opmærksom på, når vi møder andre kulturer. En detalje som manglende slips kan sende et signal om manglende respekt, så snart man rejser over den tyske grænse.

12BBM20150521-171445-2.jpg

Uniformslooket er generelt under opblødning herhjemme. Stadig flere har droppet slipset, og den gængse tommelfingerregel om at vælge skørter i knælængde efterleves ikke i lige så høj grad som tidligere. I dag gør uniformen det ikke lige så godt alene. Mennesket under uniformen skal i fokus. Mennesket bag rustningen, som i sine handlinger, gestik og kommunikation skal udstråle en vis professionalisme og troværdighed.

Nedenfor viser vi eksempler på to, der formår at signalere professionalisme og samtidig tilføje lidt personlighed.

VARIATION: Robert Iger, Disneys topchef, varierer med held sin påklædning alt efter om han vil understrege det ansvarsfulde job eller opnå et afslappet look. 

Artiklen fortsætter under billedet
12BBMbusiness-mode#2.jpg
Robert A. Iger, president and Chief Executive Officer of The Walt Disney Co. attends a media briefing in Glendale, Calfornia September 20, 2011 at which he announced a long-term agreement which will bring "Avatar" themed lands to Disney parks with the first at Walt Disney World in Orlando, Florida. REUTERS/Fred Prouser (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT BUSINESS SOCIETY)

Marissa Mayer, Yahoos topchef, bevarer det professionelle look uden at give køb på sin personlighed.

Artiklen fortsætter under billedet
12BBMbusiness-mode.jpg
Professionel: Marissa Mayer, Yahoos topchef, bevarer det professionelle look uden at give køb på personligheden. Foto: AFP

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen