Berlingske Business

Løkke hader stram koreografi

30BBMpolitisk-analyse2-Folk.jpg

Når det handler om erfaring, indsigt og kreativitet til at udtænke løsninger, står Lars Løkke Rasmussen stærkere end Helle Thorning-Schmidt. Men det betyder ikke, at han vil vinde de afgørende dueller i en valgkamp.

Kast et hastigt blik på Venstre-formand Lars Løkke Rasmussens CV, og det vil øjeblikkeligt fremgå, at han har haft alle betydende tillidsposter i dansk politik – fra arbejdet i en kommunal bestyrelse over regionalpolitikken til de mest indflydelsesrige positioner på Christiansborg.

Taler man med politiske med- og modspillere i Folketinget, eller forhører man sig diskret hos embedsmændene på Slotsholmen, høster han anerkendelse for sin evne til hurtigt at tage kompliceret stof ind og forstå substansen. Han fremhæves for sin kreativitet, når det gælder om at finde løsninger og få skubbet store projekter igennem. Det er således ingen tilfældighed, at han i nullerne blev arkitekten bag kommunalreformen og nyindretningen af hospitalsvæsenet, ligesom han i sin korte tid som statsminister fik gennemført to af de senere års mest betydningsfulde reformer – nemlig dagpengereformen og tilbagetrækningsreformen.

Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, får ikke samme skudsmål. Til gengæld fremhæves hun, når talen bevæger sig ind på, hvordan hun planlægger og udfører sit arbejde. Mens Løkke – når han er værst – kan være udisciplineret, intuitiv og uforudsigelig, kører Thorning med en præcision som et schweizisk urværk. Kan hænde, at hun ikke er lige så langt nede i substansen eller selv er i stand til at finde løsningerne, men hun beslutter, eksekverer og tøver kun sjældent.

Også i deres medieoptræden er forskellene slående – og det vil kunne få betydning for de konfrontationer, som de vil få frem mod valget.

Lars Løkke Rasmussen kan bedst lide at improvisere og bringe sin viden i spil. Han kan eksempelvis godt lide at holde taler uden manus og bagefter tage imod spørgsmål fra publikum. Når han er bedst, lykkes det i en grad, så tilhørerne sidder tilbage med et klart indtryk af, at manden kan sit stof.

Men særligt i TV-debatter, hvor tiden er knap, og hvor alt er stramt koreograferet, kan Helle Thorning-Schmidts mere metodiske tilgang, hvor hun holder sig til indstuderede pointer og aftalte slaglinjer, være ekstremt effektfuld og farlig for hendes modstandere.

Det beviste hun allerede, da hun ved valget i 2007 stillede op mod Anders Fogh Rasmussen – uden at blive totalt udmanøvreret. Fogh var langt mere rutineret og indsigtsfuld, men Thorning holdt sig til sin gameplan og fik undervejs sat sine stød ind mod den daværende statsminister.

For V-holdet omkring Lars Løkke Rasmussen bliver det en selvstændig udfordring at lægge strategien for, hvordan han skal agere i de direkte dueller mod Helle Thorning-Schmidt under en kommende valgkamp. Én ting er sikker: Forestillingerne bliver næppe for børn.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen