Berlingske Business

Komfortabel klimaforkæmper

28BBMBB merc S 7.jpg
Overskrift
Mercedes Benz S500
28BBMBB merc S 13.jpg
Overskrift
Mercedes Benz S500
28BBMBB merc S 15.jpg
Overskrift
Mercedes Benz S500
28BBMBB merc S 14.jpg
Overskrift
Mercedes Benz S500

Mercedes leverer plug-in-hybrid teknologi på den store S-Klasse, der dermed bliver grøn som en økologisk klidkiks. Men kun med fulde batterier i byen.

Kombinationen af nul CO2-udledning og det bedste ud i luksus fra den germanske automobilindustri lyder ærligt talt besnærende. Men også en anelse ambitiøst – selv for en gigant som Mercedes Benz. Det er ikke desto mindre det, der står og venter i indkørslen, i skikkelse af en Mercedes Benz S500 plug-in-hybrid (hybrid hvor batteriet kan oplades i en stikkontakt). Den 2.215 kg miljøforkæmper i ministerbilsformat med en elektrisk radius på 33 km og en brændstoføkonomi på 35,7 km/l får selv en nøjsom familiebil til at virke grådig og forslugen.

28bbmFordMustang015_Munic#2.jpg

Hemmeligheden bag bilens miljørigtige fantompræstationer ligger i plug-in-hybrid konceptet. Hybrid-biler er dem, der har både en forbrændingsmotor og en el-motor, og de fleste kan køre kortere afstande på ren el, hvis batterierne er fuldt opladede. Første generation af hybridbiler var afhængige af den strøm, som bilen selv kunne levere fra opsamlet bremseenergi med mere. Men med plug-in-hybriden tilføjedes muligheden for at lade den i stikkontakten.

Det er så simpelt som at oplade sin mobiltelefon om natten. Sæt bilen i kontakten om aftenen, og om morgenen er batterierne 100 procent opladede, og S-Klassen har dermed en radius på op til 33 km på ren el-drift.

Nuvel. Den er ikke synderligt potent, når ikke den sekscylindrede benzinmotor får lov at lege med. Men fra f.eks. Hellerup til indre by i morgenmyldretiden bliver der næppe brug for mere, end el-motoren kan levere, da topfarten i ren el-drift er 140 km/t.

28bbmalfa-romeo-giulia.jpg
LÆS MERE : Direktionsvognen

Og hvor kommer strømmen fra?

Så er der naturligvis diskussionen om, hvor miljørigtig bilen i virkeligheden er, når den kører på strøm. For strømmen i stikkontakten kan lige så vel stamme fra et kulfyret kraftværk som fra en vindmølle. Men lader vi tvivlen komme vognen til gode, og det faktum, at vindmøllerne leverer størstedelen af den danske strøm om natten, så går det. Sætter du den derimod til at lade kl. 16.30 om eftermiddagen, hvor ligusterdanmark både laver mad, vasker tøj og ser TV, ryger der ekstra kul på kedlerne på el-kraftværkerne. Så lad op om natten, hvis du vil gøre miljøet en tjeneste.

Tilbage til bilen. Det er i byen at hybridteknologien virkeligt kommer til sin ret. Men S-Klassen er ikke en bybil. Den er en hyperkomfortabel luksusvogn til de længere rejser, og her leverer hybridsystemet også.

28BBMQ7_Arablau_009.jpg

Når du accelerer, så spiller alle drivlinjens motorer med, og du har alle systemets 442 hestekræfter til rådighed. Har du travlt rammer den store vogn 100 km/t på 5,2 sekunder, og på Autobahn præsterer den 250 km/t for fuld damp. Men ved almindelig dansk landevejskørsel, kan den elektriske del af drivlinjen faktisk også forbedre brændstoføkonomien.

Kører du f.eks. 80 km/t, og kommer ind i en 70 km/t zone, kan du slippe speederen og se nålen på omdrejningstælleren gå ned på nul. Forbrændingsmotoren er slukket, og med en gelinde omgang med speederen kan man holde bilen kørende på 70 km/t på ren el over flere kilometer. En lille e-drive søjle viser, hvor meget af bilens elektriske kræfter du bruger, og træder du speederen så langt ned, at søjlen når toppen, går benzinmotoren umærkeligt i gang igen og supplerer med den nødvendige kraft.

Ud over opladning i stikkontakten oplader bilen også under kørsel, og med lidt træning lærer man hurtigt at disponere sine nedbremsninger, så bilen samler bremseenergi op fra bremsesystemet, uden at bremseskiverne reelt behøver at slides.

Luksusoplevelse

Det bliver hurtigt lidt nørdet og teknisk, og de færreste tekniknørder vil vælg en Mercedes S-Klasse på grund af dens fascinerende og raffinerede teknik. En S-Klasse handler om oplevelsen af luksus, og hverken for chauffør eller bagsædepassager går plug-in-hybrid udgaven på kompromis med bilens grundlæggende opdrag: At levere komfort, luksus og overskud som ingen anden.

Der findes luksusbiler derude fra producenter som f.eks. Rolls-Royce og Bentley, der bokser i samme vægtklasse som S-Klassen. Men ser vi på pris kontra værdi og teknisk finesse, er den nye S-Klasse lige nu i en liga for sig. Og det vil den givetvis være, indtil Audi lancerer en ny A8 og BMW en afløser til den nuværende 7-serie.

Teknisk leveres S-Klassen med et hav af innovative systemer – lige fra radarstyret affjedring til et raffineret massagesystem i sæderne. Den er resultatet af, at en hær af tyske ingeniører har fået lov at leve deres vådeste automobile luksusdrømme ud med et budget, de dybest set selv bestemmer størrelsen på.

Derudover har den naturligvis alle de luksusbekvemmeligheder, som man forventer. Varme og køling i både for- og bagsæder, fire-zoners klimaanlæg, og så har testvognen den helt store bagsædepakke, hvor ryglænet kan køres ned, mens siddepuden rykkes lidt frem, så man får samme afslapningskomfort som på et flysæde på businessclass.

28bbmBB Cayman 4.jpg

Design for nye købersegmenter

Man kan altid diskutere design. Og der er ingen tvivl om, at det emotionelle element ved en ny bil i høj grad hænger sammen med dens ydre former. Jeg er ærligt talt ikke ovenud begejstret for S-Klassens ydre streg. Den signalerer statsmand, men på en lidt vulgær facon. Den har lidt for runde og imposante former og har mistet lidt af sin tidligere iskolde stilrene elegance.

At dens stilrene europæiske design er blevet udvandet i forbindelse med lanceringen af den nuværende model, er måske ikke mærkeligt, hvis vi ser på aftagerne. Mens Mercedes i gamle dage fandt sine købere til S-klassen i Europa, USA og blandt Afrikanske kleptokrater, står Mellemøsten, Rusland og især Kina i dag for en stor del af de over 100.000 S-Klasser, Mercedes har solgt af den nuværende model. Og vil man sælge biler til folk, der køber fodboldklubber for sjov og bruger bladguld, som en dansk 80erfamilie brugte savsmuldstapet, skader det ikke at være en anelse vulgær i sit udtryk. Som i så mange andre sammenhænge må vi europæere vænne os til, at vi ikke længere nødvendigvis slår tonen an, når fremtidens luksusprodukter udformes.

28bbmJaguar_XE_IRR_V6S_051.jpg

Indvendigt er bilen en anelse mere elegant end udvendigt. Særligt testbilen, der har en kabine svøbt i cognacfarvet læder. Både sæder og instrumentbord er svøbt i materialet. Og ser man bort fra lidt plast i pianolak på instrumentbordet omkring de to store LCD-skærme, er der ikke et stykke overflade, der ikke kæler for både øjet og fingerspidserne. Det er som at træde ind i et klassisk herreværelse. Valget af blankpoleret nøddetræ på bagsiden af forsæderne sætter en streg under den konservative stilsikkerhed.

Den mere eventyrlystne køber kan naturligvis vælge mellem et hav af materialer – fra karbon til poleret aluminium. Men mørkebrunt læder og nøddetræ er en kombination så klassisk som gin og tonic, tweed og silke eller te og scones, og den går aldrig af mode.

Verdensledernes bil

Mercedes S-Klasse har altid været det ultimative tyske luksusflagskib. Der er rigtig fine alternativer fra både BMW og Audi, men uden samme historie som S-Klassen, der fra 1960erne har prydet ethvert globalt topmøde. Er man i Davos omkring januar hvert år, kan man ikke sparke sig frem for verdensledere, der bliver shuttlet omkring i flåder af S-Klasser.

Ligesom en automobilkyndig militssoldat eller guerillakriger ville vælge en Toyota Hi-Lux som sin foretrukne firmabil, vælger statsledere og toppen af det globale erhvervsliv S-Klasser. Med S500 plug-in-hybrid kan de nu også gøre det med en renere miljøsamvittighed, hvis de da har en sådan. Ellers er det en god historie til deres imagemalende spindoktorer

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen