Berlingske Business

Industri på globale præmisser

Danfoss
Danfoss Power Electronics i Gråsten. Foto:

De store danske industriforetagender er blevet globale virksomheder. De skal kommunikere på globale præmisser for at slå igennem. Når det lykkes, betyder et par sløje regnskabsår ikke alverden.

Engineering tomorrow«, står der, når man åbner Danfoss-koncernens hjemmeside.

Ja, armbevægelserne er store, og der er næsten ingen grænser for, hvilke muligheder termostatkoncernen på Als lover at skabe, fordi man vil »opnå mere med mindre«. Og det er lige netop pointen.

22BBMVestas-faar-sin-hidtil.jpg

For i dag er Danfoss – som har det suverænt bedste image blandt de danske industrigiganter i Imageanalysen 2015 – ikke længere blot en stor driftig dansk virksomhed på Als. Danfoss er en grøn global koncern, der ikke blot skal overbevise kunder, men også politikere om, at virksomheden kan gøre en forskel, når det handler om at skabe et rent miljø og en højere energieffektivitet ude i den store verden.

Ralf Lodberg, partner i kommunika­tionsvirksomheden Advice, er ikke i tvivl om, hvad der virker imagemæssigt for danske industrivirksomheder i dag

»De er oppe mod globale giganter, så hvis de danske industrivirksomheder ikke er kendte globalt, er det svært at få en stor ordre i hus,« siger han.

Novo Nordisk pressemøde

Derfor må de kommunikere på globale præmisser, og det er præcis, hvad Danfoss gør og har gjort i flere år.

Det samme har Vestas. Det gav bagslag herhjemme i jantelovs-Danmark, da krisen ramte den store vindmølleproducent under Ditlev Engel i 2008.

Nu har den nye svenske koncernchef Anders Runeberg fået skik på driften i Vestas. Ordrerne strømmer ind og overskuddet tordner i vejret – det retter op på omdømmet i Danmark. Globalt er det nok så afgørende, at Vestas er stor og kontinuerligt har kommunikeret grøn omstilling og energieffektivitet – også i Ditlev Engels tid.

Pål Thore Krosby

Det er også den vedvarende globale grønne kommunikation, der redder Velux, selv om virksomheden har haft dårligere resultater i de senere år.

Evnen til vedvarende at kommunikere energieffektivt og godt indeklima skaber en position både på business-to-business-markedet og blandt forbrugerne. Velux står for høj kvalitet og innovative løsninger. Og det image kan ikke rystes af et par halvsløje årsregnskaber.

Jørgen Vig Knud

Andedamseffekt rammer Grundfos

Det sidste burde heller ikke være tilfældet for Grundfos, der også har en relativt høj global grøn profil og har kommunikeret den vedvarende.

Derfor er der også ifølge Ralf Lodberg lidt af en »andedamseffekt« over det imagefald, som Grundfos må notere sig. Men forklaringen er måske, at stærk grøn kommunikation ikke er nok, når der er uro på ledelsesplan.

Her slår usikkerheden om virksomhedens fremtid igennem. Medierne skriver til stadighed om arvtageren i anden generation, Niels Due Jensen, der har svært ved at slippe tøjlerne. Og om hans søn Poul, der måske/måske ikke skal være topchef i pumpekoncernen engang.

pwc

To klassiske danske industriselskaber FL­ Smidth & Co. og NKT har været ude i gevaldigt stormvejr de senere år.

Der er skåret til og solgt fra, men ingen af selskaberne har endnu genvundet fordums styrke. Det afspejler sig også i deres image.

Specielt har konjunkturerne i minebranchen været hårde ved FLSmidth, mens NKTs problemer hovedsageligt skal findes i kabeldivisionen. Det gode gamle brand Nilfisk klarer sig derimod ganske godt – omend omsætningen i vore dage især hentes hjem på business-to-business-markedet.

Artiklen fortsætter under billedet
graf

Artiklen fortsætter under billedet
graf

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen