Berlingske Business

Hvad er din kernekompetence?

30BBMdirektionsgang-Heine-D.jpg
Heine Dalsgaard ISs

ISS er ikke blot et firma, der tager sig af andres udliciteringer. Servicegiganten udliciterer selv de ­opgaver, som ikke er kerneopgaver for ISS, forklarer group CFO Heine Dalsgaard.

Man kan ikke være verdensmester i alting, og i ISS har vi den grundholdning, at man skal fokusere på det, man er bedst til. Man skal finde kernen i sin virksomheds aktiviteter, og koncentrere sig som den.

Grundlæggende kan man stille sig selv tre spørgsmål for at adskille kerneopgaver fra andre opgaver:

1. Hvis jeg skulle starte forfra, ville jeg så satse på denne ydelse?

2. Kan jeg sælge ydelsen til andre virksomheder?

3. Vil mine fremtidige ledere komme fra dette område?

Hvis man svarer nej til disse tre spørgsmål, så er det i princippet ikke et kerneområde.

Hvorfor? Fordi man i længden ikke vil være konkurrencedygtig. Andre virksomheder, der har området som sin kernekompetence, vil tiltrække de dygtigste medarbejdere.

27BBMB&O-michael-vest.jpg

Hos ISS tager vi vores egen medicin. Derfor stiller vi jævnligt os selv disse spørgsmål, når vi vurderer aktiviteter og forretningsmuligheder. Det har ført til fravalg, frasalg og udlicitering af opgaver.

Siden 2010 har vi solgt aktiviteter med en samlet årlig omsætning på 12 milliarder kroner – svarende til en stor dansk virksomhed. Frasalget har givet os skarpere fokus og har styrket vores globale lederposition inden for facility service. Dét er vores kernekompetence.

ISS er i dag verdens fjerdestørste private arbejdsgiver med over 500.000 medarbejdere over hele verden. For eksempel har vi over 7.000 ingeniører ansat til at sikre, at vores kunders bygninger udgør en perfekt ramme for deres kerneaktiviteter, fra hospitaler til datacentre.

Vores kunder kan sove trygt om natten, fordi vores medarbejdere over hele verden er med til at sikre effektiv risikostyring og overholdelse af alle relevante lokale regler. Det er med til at beskytte kundernes brand.

Flytter bogholderiopgaver ud

Vi har også givet vores interne processer et kritisk eftersyn og f.eks. afdækket, at bogføring ikke er en kerneopgave i ISS. Derfor har vi i 2014 startet et Business Process Outsourcing projekt, hvor vi flytter transaktionstunge bogholderi-processer til leverandører med disse opgaver som kerneforretning.

Der er også funktioner, som ikke er kerneopgaver for ISS, men stadig er meget centrale og forretningskritiske. Det gælder f.eks. jura, skat og kommunikation. Her hyrer vi medarbejdere med de ypperste kvalifikationer og supplerer så med kompetente eksterne rådgivere – alle eksperter i de relevante discipliner.

Hvad lægger vi så vægt på, når vi skal vælge eksterne rådgivere, herunder revisorer eller advokater?

Tillid, personlig integritet og faglige kompetencer er altafgørende. Vores rådgivere skal være de bedste til deres metier, både i dybden og i bredden. De skal forstå vores forretning og industri; hvem vi har som kunder og stakeholdere, og vores vilkår som global virksomhed, der opererer i over 50 lande med forskellige regelsæt, standarder og kulturer. Det stiller store krav til rådgivernes internationale udsyn og netværk.

Gamle dages cigarrevisorer, der dukkede op til en snak en gang om året, hører fortiden til. Vore rådgivere skal være skarpe, tilgængelige og hurtige til at agere. De skal fremme vores effektivitet, ikke trække tempo ud af processerne.

I ISS vælger vi ikke leverandører alene baseret på pris, og det forventer vi heller ikke af vores kunder. Prisen skal hænge sammen med den kvalitet, der leveres, og pris er et vigtigt element i den samlede vurdering, men det afgørende er kvalitet i ydelserne og den værdi, der skabes for os. Vores egen value proposition for vore kunder er, at vi forstår deres formål og dermed kan hjælpe dem med at skabe værdi. Vi forventer samme perspektiv fra vore leverandører.

ambitioner

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen