Berlingske Business

Her er mediecheferne med mest magt

12BBMLisbeth.jpg
Overskrift
BMSOLO - Lisbeth Knudsen
 

Det er de administrative topchefer i de store mediehuse, der indtager de øverste placeringer i mediekategorien af Berlingske Business Magasins Magtanalyse 2015. Chefredaktører på de enkelte medier får sekundære placeringer.

Magt har mange afskygninger. Der er den direkte magt til at få andre til at gøre noget, de ellers ikke ville. Så er der den lidt mere sofistikerede magt til at sætte dagsordenen for, hvad det overhovedet er, der skal gøres.

Og så er der dem, der ikke er synlige i det daglige, men som har magten til at bestemme, hvilken dagsorden der skal prioriteres.

Det er især i den sidste kategori, at vi finder de personer, der topper medielisten i dette års udgave af Berlingske Business Magasins Magtanalyse.

De mest magtfulde mediemennesker i Danmark er alle personer, der ikke træffer de daglige beslutninger på redaktionerne, men som lægger den overordnede strategi for, hvad medierne skal beskæftige sig med, og som har magten til at ændre det danske mediebillede, som vi kender det. Og det uagtet, at det oftest er chefredaktører, der optræder i spalterne, på TV og i de elektroniske medier.

skovhus

»Det hænger sammen med, at vi har haft recession og lavkonjunktur og ikke mindst, fordi medievirksomhederne står over for nogle store udfordringer. Historisk er det også en klassisk tendens, at i perioder, hvor samfundet er præget af økonomiske udfordringer, så er det i højere grad de økonomisk ansvarlige, der vinder frem og får betydning, frem for bladcheferne,« siger Peter Bro, professor og leder af Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

Professoren, der uddanner journalister, kan da heller ikke dy sig for at pege på, hvad han kalder en »nørdet pointe«. De, der på listen faktisk er uddannet journalister, befinder sig alle i bunden. Toppen er derimod besat af jurister, økonomer og statskundskabsfolk - DJØFere. Det er, vurderer Peter Bro, en konsekvens af, at det administrative og strategiske fylder så meget i mediehusenes hverdag i disse år.

Undtagelsen er Lisbeth Knudsen, Berlingskes ansvarshavende chefredaktør og koncernchef for Berlingske Media. Hende vender vi tilbage til. For »hun bryder alle tendenser,« som Peter Bro siger.

Men nummer to, tre, fire og fem er administrative topchefer: Danmarks Radios generaldirektør Marie Rørbye Rønn, DRs bestyrelsesformand Michael Christiansen, TV 2s administrerende direktør Merete Eldrup og JP/Politikens bestyrelsesformand Lars Munch.

Selv om Maria Rørbye Rønn befinder sig i toppen, er der kommet lidt sprækker i hendes pondus, og ord som manglende jugement har ramt hendes meritter. Der har været Eurovision-rod og overskrifter og udsagn om arrogance og magtfuldkommenhed.

Hendes formand, Michael Christiansen, har til gengæld et af de tungeste netværk i det danske magthierarki.

1

Institutionen Knudsen

Lisbeth Knudsen er i en kategori for sig selv. Kombinationen af hendes position som topchef for Berlingske Media, formandskabet i Danske Medier og for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er unik. Samtidig har hun ekstremt stærke netværksforbindelser til enhver, der har politisk eller økonomisk magt af betydning herhjemme.

»Lisbeth Knudsen er en traktor. Det er en kompliment. Gennem en menneskealder har hun pløjet sig gennem en dansk mediemark fuld af ukrudt, sten, vrangvilje og selvoptagede spinatfugle,« skrev Mette Bock, MF for LA og tidligere programdirektør i DR, da hun anmeldte den nys udkomne biografi om Berlingskes førstekvinde.

 

Der er næppe tvivl om, at Lisbeth Knudsen er blevet en institution, og nogle ville kalde hende et ikon i kraft af hendes centrale placering i de seneste 30 års medieudvikling. Det forklarer ifølge Peter Bro også, hvorfor hun ligger så højt i Magtanalysen 2015, for ud over at hun både kan det redaktionelle og det administrative, har hun også haft mange års synlighed i mediedanmark.

Paradoksalt nok kunne man mene, at JP/Politikens administrerende direktør, Stig Ørskov, alene qua sit mediehus’ pengetank på over en milliard kroner ville have fået en højere vurdering i mediehierarkiet. Selvfølgelig har han magt på de indre linjer. Men netværket uden for jobbet er stadig beskedent. Dertil skal føjes, at han stadig er ny på sin post.

Læs interviewet med Lisbeth Knudsen her:

12BBMLisbeth3.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen