Berlingske Business

Her er årets største imagetabere

Pål Thore Krosby
Overskrift
Pål Thore Krosby må som øverste chef i Aller indkassere en ordentligt imagelussing og går 46 pladser tilbage på listen. Foto:
carsten lyngsø thomsen
Overskrift
Direktør for Toms, Carsten Lyngsø Thomsen. Minus 40 pladser.
Stig Ørskov.jpg
Overskrift
Direktør for JP/Politikens hus, Stig Kirk Ørskov. Minus 46 pladser.
Lars Munch
Overskrift
Afgående Direktør for JP/Politikens hus, Lars Munch. Han tiltræder som formand for JP/Politikens hus. Foto:
Christian Frigast.jpg
Overskrift
Direktør Christian Frigast fra Danmarks største kapitalfond, Axcel. Minus 44 pladser.
Henrik Heideby
Overskrift
Henrik Heideby adm. direktør i PFA Pension. Minus 40 pladser. Foto:
jan rindbo
Overskrift
Jan Rindbo, D/S Norden. Minus 39 pladser.
Peter Gjorup
Overskrift
Peter Gjørup, adm direktør i Top-toy og Fætter BR. Minus 34 pladser. Foto:
 

De største kæberaslere i årets Imageanalyse rammer to mediehuse – JP/Politiken og Aller – mens de næststørste imagefald gik ud over så forskellige selskaber som kapitalfonden Axcel, pensionsselskabet PFA, slikgiganten Toms, rederiet Norden og Fætter BRs moderselskab, Top-Toy.

Efter tre år, hvor det bare er gået fremad, falder virksomhedernes samlede omdømme i Imageanalysen 2015. Ikke voldsomt, men dog med otte procent – målt på analysens imagescore.

Ifølge manden bag analysen Palle Klinke Hansen fra IFO – Instituttet for Opi­nionsanalyse er der ved at ske en normalisering af virksomhedernes image oven på finans- og konjunkturkrise.

Når han dykker yderligere ned i analysens mange tal og dimensioner, viser det sig, at det i år især er på imagekomponenterne: ledelse, troværdig og innovation, at virksomhederne mister styrke. Netop dette understøtter argumentet om, at vi imagemæssigt er tilbage til »normalen« ovenpå år, hvor finansiel styrke, konkurrenceevne og troværdighed var de dominerede udslagsgivere i skyggen af krisens tegn.

Politiken

»Det er tydelige tegn på, at den finansielle krise imagemæssigt er passé. I årets undersøgelse stiller erhvervslederne i højere grad fokus på vækst og udnyttelse af mulighederne og mindre fokus på rationaliseringer og nedskæringer,« vurderer Palle Klinke Hansen.

Derfor rummer årets imagefald ikke en enkelt snuptagsforklaring så som en krise eller en anden udefrakommende tendens. Årets imagekarakter stiller virksomhederne til skue for egne præstationer, resultater og adfærd.

3

Et internationalt Melodi Grand Prix til uhyrligt mange penge koster formentlig på DRs omdømmekonto.

Ledelsesskift hos blandt andet Toms og JP/Politiken sætter sig spor. Vedvarende dårlige resultater er dyrt for Bang & Olufsen og SAS. Carlsbergs genvordigheder i Rusland slider, og de mange fyringer hos andelskæmpen Danish Crown giver heller ikke just fremgang på imageskalaen.

Novo Nordisk pressemøde

Omrokeringernes kritiske dynamik

Ledelsesskift koster. Det må virksomheder som Toms og JP/Politiken sande, der begge har fået flænger i renomméet, efter, at de i det forgangne år har fået nye topchefer.

Hverken Toms eller JP/Politikens nyslåede topchefer i 2014 – Carsten Lyngsø Thomsen og Stig Ørskov – har gjort stads af sig. I hvert fald ikke af den kaliber, som giver udslag i Imageanalysen.

Carsten Lyngsø Thomsen hos Toms har ikke ruttet med fortællingerne om, hvordan han helt konkret ville gå til værks for at få Toms slikbutiks kurver til atter at strutte af overskud. Samtidig bliver hans præstationer sikkert sat i relief i forhold til den tidligere så højt profilerede konfekturedirektør Jesper Møller, der tillige var formand for DI.

Endnu er Stig Ørskov hos JP/Politiken næppe kendt af en store kreds uden for sin branche. Og endnu ikke estimeret som Rådhuspladsens tidligere førstemand, Lars Munch, der indgår i ganske mange netværk i direktørkredse og blev berømmet for sine resultater på posten.

JP/Politiken må endda dele pladsen som nummer sjok i årets imagemåling sammen med et andet mediehus, Nordens førende magasinudgiver Aller.

billede

Allers troværdighedsproblem er dog af en helt anden kaliber end Politikens, betoner Palle Klinke Hansen.

Det står nemlig virkelig skidt til med Allers image, fordi Aller mister status blandt dem, der kender dem allerbedst – altså blandt virksomhedens ambassadører. Det, som Palle Klinke Hansen har døbt: imagekapitalen – den dyrebareste del af en virksomheds samlede image, og som det kræver elefantkræfter at genvinde. Over for imagekapital rubricerer han omdømmekapitalen, som ikke er nær så vanskelig at gen­erobre.

Det største tab i selve imagekapitalen har Axcel oplevet efterfulgt af Aller, Toms, PFA Pension og Saxo Bank.

»For flere af virksomhederne er der tale om et egentligt imagekollaps, idet kommunikationspotentialet i år er negativt. Det rammer især Toms, Axcel og DR. De kan ikke blot kommunikere sig til et bedre image blandt dem, der kender dem lidt,« siger Palle Klinke Hansen.

Allers allerværste krise

Der er ingen tvivl om, at erhvervsledere i dag mener, at det hører med til jobbet at kunne navigere i det offentlige rum og kunne stå på mål for virksomheden – også for de dårlige sager.

Alle kan jo få kriser, men det er håndteringen af dem, som kollegerne giver karakter. Fejler man her i håndteringen, udløser man »krisen i krisen«, og det kan være meget sværere at gøre godt igen set i forhold til erhvervskollegerne.

Samtidig skal man holde sig for øje, at hvis en virksomhed er gerådet ud i en krise, der påvirker virksomhedens image, så vurderer kollegerne i erhvervslivet i højere grad hinanden på, hvordan krisen håndteres, end på hvad der er selve krisens indhold.

Den stilmæssige håndtering vurderes i højere grad end subjektet for krisen. Erhvervskollegerne giver ganske enkelt hinanden imagemæssige pluspoint uanfægtet af, hvordan mediestøjen larmer. Men i Allers tilfælde er direktørkollegerne ikke imponerede.

Samtidig greb Allers krise ind i kernen af en virksomheds centralnervesystem. De formåede ikke at håndtere deres metier troværdigt og sanddru. Derfor mister omgivelserne grundlæggende tillid til virksomheden. Normalt skulle man tro, at der, hvor man var stærkest, var man mest hårdfør. Men det er netop her, man har sin mest sårbare flanke. Det må Aller sande.

Erhvervslederne er ikke nær så hårde ved to andre aktører, der også var en del af Se og Hør-skandalen – nemlig Nets og IBM. De to selskaber falder også falder også imagemæssigt.

IBM dratter 31 pladser ned. For IBM er imagekapitalen dog stort set intakt, og det samme er tilliden, hvilket betyder, at de blot kan skrue op for kommunikationen for atter at puffe sig selv op ad imagelisten.

Nets falder med 13 pladser i år. Dykker man derimod ned i de historiske placeringer, så er Nets den virksomhed, der samlet set er faldet mest de seneste fem år – hele 71 pladser totalt.

Axcels store tab

Det største tab i imagekapital står kapitalfonden Axcel for.

Kluntet håndtering i fondens jagt på en afløser til 63-årige Christian Frigasts som øverste chef for kapitalfonden koster omdømmepoint. Søgeprocessen kuldsejlede, da Egmonts topchef Steffen Kragh valgte at takke nej kort før målstregen. Tidspunktet var kritisk for kapitalfonden, der havde planlagt at rejse kapital til en ny og femte fond. Det krævede, at der var en topchef på plads, før kapitalrejsningen kunne gå i gang.

Axcel falder hele 44 pladser i årets Imageanalyse. Helt så slemt går det dog ikke for Egmont, der falder med 11 pladser.

PFAs imageskrammer

Sagerne hobede sig op omkring den nu hedengangne koncernchef Henrik Heideby i det forgangne år. Han havde ikke gjort nok for at undgå at blive inhabil i to sager, hvor PFA arbejdede sammen med selskaber, som Heidebys sønner var engageret i.

Først kom historien om, at Henrik Heidebys søn Mikkel Heideby som partner og kontaktdirektør i reklamebureauet Umwelt havde arbejdet med marketing internt i PFA for bureauet. Derefter kom historien om, at PFA har investeret en halv milliard kroner i en britisk ejendomsfond, der blot få uger før investeringen havde Henrik Heidebys anden søn Mads Heideby på lønningslisten.

PFA

Det gav ridser i Henrik Heidebys eftermæle, da PFA Pensions eksterne revisor Deloitte løftede pegefinger. For PFA Pension koster den omgang 40 pladser i årets imagemåling til.

Henrik Heideby var generalen hos PFA, der over en række år har fået selskabet rettet op og har fået det til at give overskud igen efter en gevaldig nedtur i begyndelsen af dette årtusinde. Henrik Heideby valgte selv at stoppe.

Den gode nyhed

Der er ikke megen tvivl om, at ledelser i virksomheder placeret i toppen af Imageanalysen vil rette ryggen, mens de, der er tættere på bunden, vil være småirritable. De vil måske endda udveksle en enkelt bemærkning om, at det er pressens/aktionærernes/kundernes/medarbejdernes skyld, fordi »de ikke helt har forstået os!«

Uagtet, at et omdømme bygger på opfattelser og derfor kan diskuteres, så ændrer det intet ved, at netop opfattelser definerer, hvor let eller svært en virksomhed har ved at rekruttere medarbejdere og skabe forretningsforbindelser, eller hvordan relationerne er til pressen.

Den gode nyhed er, at opfattelser kan ændres i modsætning til videnskabelige sandheder. Den dårlige er, at det er umådelig svært.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen