Berlingske Business

Har LuxLeaks skadet revisorbranchens image?

27BBMrevisorer-anders_dons.jpg

Skattelækagen fra Luxembourg har vakt betydelig politisk og offentlig forargelse. Men betyder sagen overhovedet noget for revisorbranchens image? I revisorbranchen er meningerne delte.

I efteråret blev tusindvis af dokumenter om skatteaftaler lækket, og 343 virksomheder blev hængt offentligt til tørre for usædvanligt lav skattebetaling som følge af gunstige skatteaftaler med skattemyndighederne i Luxembourg.

I de mange dokumenter stod også navnene på verdens fire største revisionsfirmaer. Revisionsfirmaet PwC kom først og tydeligst op på lystavlen, fordi PwCs logo stod på dokumenterne, og fordi lækagen var sket fra PwC. Men snart kom det frem, at også skatterådgivere fra revi­sionsfirmaerne KPMG, EY og Deloitte samt fra en stribe mindre revisionsfirmaer havde bistået de 343 virksomheder med skatterådgivning.

27BBMKofoed.jpg

Lækagen, der går under navnet Lux­Leaks, kom dermed også til at sætte spotlys på revisionsfirmaernes rolle og betydning som skatterådgivere. Lækagen var med til at illustrere, at skatterådgivning og gunstige skatteaftaler med skattemyndighederne i et land kan være milliarder værd for store globale virksomheder, fordi de kan spare i skat. I den efterfølgende debat druknede muligvis det faktum, at skatteplanlægning kan foregå fuldt lovligt ved at udnytte de forskellige landes skatteregler samt ved at indgå disse gunstige skatteaftaler.

I offentlighedens og politikernes øjne bliver meget lave skatteprocenter imidlertid ofte til spørgsmål om moral af den dårlige slags. Skattesager ender som skandaler, og forklaringer om skatteteknik og kompliceret skattelovgivning kommer til kort.

Onsdag - 11BUS20150210-153656-4.jpg

Men hvordan ser mon lækagen ud inde fra revisorbranchen selv. Har den skadet branchens image? Berlingske Business Magasin har fået svar fra 28 af de største danske revisionsfirmaer, og meningerne er delte.

Ifølge otte af revisionsfirmaerne (29 pct.) har lækagen skadet revisorbranchens image, andre otte (29 pct.) mener nej, og endelig er der otte revisionsfirmaer (29 pct.), som er i tvivl. Fire (13 pct.) har ikke ønsket at svare.

Ondt i imaget

En af dem, der mener, at LuxLeaks-­sagen har skadet branchens image, er Anders Dons, topchef i landets største revisionsfirma, Deloitte.

»Skatteagendaen fylder i forvejen meget i mange lande på grund af krisen og på grund af den løbende diskussion om, hvilke lande der har ret til virksomhedernes skatteprovenu. Oven i kommer så den her sag, som har hældt mere benzin på bålet i forhold til de forestillinger, lægmand måtte have om, at store selskaber spekulerer i skat. Det er ikke noget, der er godt for branchens image, og det er heller ikke godt for dem, der havde håbet på, at EU-landene vil tillade, at revisorer kan blive ved med at rådgive om skat. Jeg tror, at skat og revision nu bliver adskilt,« siger Anders Dons.

hacker

EU er kommet med nye, strammere regler for revisorerne, som giver EU-landene mulighed for at forbyde revisorer at rådgive en virksomhed om skat, hvis de samtidig også reviderer virksomhedens regnskab.

Også Ole Schmidt, managing partner i revisionsfirmaet Baker Tilly Danmark, mener, at LuxLeaks har været skadelig for revisorbranchens image.

»Al negativ omtale af revisorbranchen er negativt for os alle sammen, fordi det skaber mistillid til branchen – også selv om skatterådgivningen er foregået inden for lovens rammer. Det skader standens omdømme, når der kommer sådan nogle sager, fordi det virker moralsk anstødeligt på hr. og fru Danmark,« siger Ole Schmidt.

Hos PwC kan adm. direktør Mogens Nørgaard Mogensen ikke kommentere konkret på LuxLeaks, men han minder om, at skattelovgivning er politisk bestemt, og at skatterådgivere har pligt til at rådgive inden for lovens rammer.

»I virksomheder er skat en omkostning som andre omkostninger, og derfor ser de naturligvis på, hvordan de mest konkurrencedygtigt driver deres virksomhed, ligesom de ser på infrastruktur, lønniveau, arbejdskraft mv. i de lande, de opererer i. Vi skal rådgive om skat inden for lovens rammer, og hvis vi ikke gør det optimalt, ifalder vi rådgiveransvar,« siger han og tilføjer, at PwC altid rådgiver inden for lovens rammer, og at PwC derudover har vedtaget et internationalt skattekodeks, som alle partnere og medarbejdere skal følge.

Ansvaret

Berlingske Business Magasin har også spurgt revisorerne, om revisorbranchen selv bør gøre noget for at formindske skattetænkning og brug af skattely – også selv når det foregår inden for lovens rammer. Også her er meningerne delte blandt de 28 største revisionsfirmaer. Syv revisionsfirmaer (25 pct.) mener, at branchen selv bør gøre noget for at formindske skattetænkning, otte siger nej (29 pct.), seks er i tvivl (21 pct.), mens syv ikke ønsker at svare (25 pct.).

Pia Lillebæk, der er managing partner i revisionsfirmaet Mazars, er en af dem, der mener, at revisorbranchen selv bør gøre noget for at formindske skattetænkning.

Årsrapport

»Det har vi en forpligtelse til, fordi vi som revisorer er offentlighedens tillidsrepræsentanter og skal være troværdige. Selv om skatteregler bliver blandet sammen med værdibaserede holdninger og samfundsansvar, så skal vi som revisorer ikke være bange for at gå ind i den debat. Vi kan ikke bare skille det ad, men må tage ansvar for at formidle, støtte og udfordre vores kunder på skatteområdet,« siger Pia Lillebæk.

Hun opfordrer til, at brancheforeningen FSR tager debatten op, men også kommer med retningslinier for, hvordan man kan strømline skatterådgivningen.

To andre revisorer, der mener, at branchen selv bør gøre noget for at formindske skattetænkning, svarer i spørgeskemaet, at »branchen skal tone rent flag, og at brancheforeningen har en opgave der«, og at »revisorerne bør have højere etiske krav frem for at tænke i smuthuller i skattelovgivningen«.

Hos FSR synes adm. direktør Charlotte Jepsen, at det er både ærgerligt og uretfærdigt, hvis LuxLeaks og den efterfølgende debat har skadet revisorbranchens image.

pix-Genan

»Det er ærgerligt, hvis sagen har haft en negativ afsmitning på opfattelsen af revisorbranchen, og det er dobbelt ærgerligt, fordi det i bund og grund ikke er et rådgiverproblem. Det er et politisk problem. At gå efter rådgiverne er at rette skytset det forkerte sted hen. Det er kun politikerne, der kan korrigere det her. Problemet er opstået, fordi landene har forskellige skatteregler og konkurrerer om at tiltrække virksomheder med favorable skatteordninger,« siger Charlotte Jepsen.

Hun mener, at FSR er på forkant i forhold til ønsket om retningslinjer for skatterådgivning. FSR har deltaget i et skatteministerielt udvalgsarbejde, som i efteråret mundede ud i fem anbefalinger, der skal være med til at begrænse rådgivning om grænseoverskridende skatteunddragelse.

Gør reglerne håndtérbare

Anders Dons, adm. direktør hos De­loitte, mener, at revisorer har et ansvar for at orientere deres kunder om de etiske og renommémæssige konsekvenser, der kan være af de valg, som kunden træffer – også inden for skatteområdet.

Henrik Wellejus

»Et langt stykke hen ad vejen har selskaberne (nævnt i de lækkede dokumenter, red.) ikke overtrådt reglerne. Men deres tilgang til at holde sig inden for reglerne kan være mere eller mindre aggressiv, og noget har været meget aggressivt. Men de mener selv, at det er inden for reglerne, så den lander hos politikerne. Hvis man ønsker, at virksomhederne skal følge reglerne, bliver man nødt til at lave håndtérbare regler, så virksomhederne ikke spekulerer i at udnytte dem. Det andet er, at vi som rådgivere skal være i konstant dialog med virksomhederne om, hvad der er det rigtige at gøre i relation til skat – selv om man er inden for reglerne,« siger Anders Dons.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen