Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Guldgrube i klassiske biler

28BBMinvesteringsbiler-hove.jpg
Overskrift
28BBMinvesteringsbiler-lotu.jpg
Overskrift
28BBMinvesteringsbiler-lo#2.jpg
Overskrift
28BBMinvesteringsbiler-logo.jpg
Overskrift
28BBMinvesteringsblier-lotu.jpg
Overskrift
28BBMinvesteringsbiler-fe#3.jpg
Overskrift

Klassiske biler stiger eksplosivt i værdi i disse år. Vi har prøvekørt to underholdende klassikere i jagten på investeringsbilen, som både leverer økonomisk og emotionelt afkast til køberen. Oplev en Ferrari GTB fra 1977 og en Lotus Elan fra 1967.

Det her er historien om en god forretning. Det er historien om en Ferrari GTB fra 1977 og en Lotus Elan fra 1967, som begge er steget stejlt i værdi de senere år.

Først Ferrari GTB. Den er Købt i USA i 2012 til 27.000 dollar (dengang var kursen ca. fem kr.) og i dag vurderet til over 700.000 kr. Nuvel – efter afgift og transport løb prisen op i lidt over 200.000 kr., men investeringen er stadigvæk bedre, end du finder det på aktiebørsen i disse år.

28bbmalfa-romeo-giulia.jpg
LÆS MERE : Direktionsvognen

Hvor en aktie er en kold og klinisk investering (med mindre den er købt med hjertet i en fodboldklub og dermed sikkert en dårlig forretning), så er en klassisk bil meget mere end blot en investering. Den er følelser, passion og signalværdi. Hvornår har du sidst set en halvsur mand bag rattet på en klassisk bil? Nej vel. Klassiske biler er trillende glædesspredere i hænderne på de autentisk begejstrede ejere.

Og jeg forstår det. Lyden af en Ferrarimotor er svær at beskrive. På en gang hysterisk, vred og honningsødt spindende. På vej forbi de 100 km/t i andet gear skriger V8-motoren lige bag kabinen på mere. Den flyver fra 2.000 til 7.000 o/min hurtigere, end Berlusconi kan sige amnesti. Og det selv om bilen, jeg er så heldig at sidde i, er fra 1977. Gearstangen går mekanisk gennem den krombelagte skiftekulisse. Fem fremadgående gear og et bakgear. Bilen er fra dengang, da automobilingeniørkunst blev udført af håndværkere og ikke dataloger. Fra dengang en sportsvogns ydelse var bestemt af karburatorens indstilling og ikke af motorstyringssoftware. Det her er en drengedrøm i rød med en stejlende hingst på kølerhjelmen, og det er den gode forretning fra indledningen.

28bbmJaguar_XE_IRR_V6S_051.jpg

Apropos karburatorer så er denne Ferraris fire dobbelte webere ikke helt indstillet, som de skal, så ved lave omdrejninger hoster den lidt i det. Men ved fuld hane går det så vældigt. Man skal være opmærksom på, at når man putter sparepenge i en klassisk bil, kan den emotionelt og helt fysisk give en langt større tilfredsstillelse end papirinvesteringer, men den kræver også kærlighed. Den skal nusses om og holdes ved lige. Og er man ikke den fødte mekaniker, bør enhver investeringsjagt starte med at finde en troværdig mekaniker, som du tør overlade bilens vedligeholdelse til. En klassisk Ferrari skal nemlig forbi værkstedet markant oftere end en moderne dieselfodret Golf. Ikke fordi den nødvendigvis går i stykker hele tiden, men fordi serviceintervallerne på italiensk automekanik fra 1970erne bare er markant kortere end på en moderne bil. Karburatorer skal justeres, olie skal skiftes, og den gamle teknik skal ses efter i sømmene. Så det er i lige så høj grad en livsstil som en investering at gå ombord i markedet for klassiske biler.

Sommeren har rigtigt fat i Danmark. Men en regnbyge har fundet Ferrarien. Viskerne går lidt trægt. »Italiensk teknik,« konstaterer ejeren smilende. Men den holder fast i vejgrebet, og selv om den 2,9 liters V8er blot yder 275 hk – det samme som en moderne Seat Leon Cupra, så opleves den hurtig og intens. En af forklaringerne er vægten. Den vejer kun lidt over 1.000 kg – altså cirka det samme som en Volkswagen Polo. Med sin centermotor og relativt brede bagdæk leverer den kræfterne kontant ned i den støvregnsvåde asfalt og sætter fra som en tyrekalv på nyt græs.

Bilernes fire faser

308 GTBeren fra 1977 er en af de Ferrarier, som længe har været prissat lavt. Måske også for lavt. Men sportsvogne og potentielle klassikere går gennem fire teoretiske faser af deres liv, og det er i overgangen fra tredje til fjerde fase, at de bliver interessante igen.

Fase 1: Nye biler hører hjemme i fase et, hvor alle finder dem attraktive.

Fase 2: Her finder vi nyere brugte biler – tre-fem år gamle sportsvogne, som stort set præsterer som moderne sportsvogne og ligner de nye biler, men som kun koster det halve af de nye.

Fase 3: Det er den kedelige fase. Her taler vi om 10-20 år gamle biler, som lugter af nærig­røv, dårlig stil og en verden af i går. Det er her, Brian-segmentet kan være med, og her bilerne er absolut billigst.

Fase 4: De interessante biler er så dem, der kravler ud af fase tre og ind i fase fire, hvor de begynder at stige i pris og blive værdsat som klassikere.

Det er det skridt, den testede Ferrari 308 GTB har taget. For få år siden var den i fase tre, hvor den lugtede af senhalvfjerdser nostalgi og bedst blev husket som Tom Sellecks bil i TV-serien Magnum. Men i takt med at Tom Sellecks overskægsstil er krøbet på mode igen, så er 308eren fulgt med, og den er ikke den eneste.

28BBMBB merc S 7.jpg

Drengedrømme

Forklaringen på prisstigningerne på klassiske biler er mange. For det første har finanskrisen lagt et låg på investeringslysten, og det har betydet en flad og faldende prisudvikling. Men i takt med at krisen er overstået, og finansmarkederne stadig ikke rigtigt byder sig til med attraktive afkast, finder pengene andre steder hen. Ejendomsmarkedet i de store byer i Europa er rødglødende, og prisen på antikviteter og smykker er også på vej op. Her skriver klassiske biler sig ind i rækken af investeringer, som giver højt afkast og kan kombineres med mange mænds drengedrømme. Især det sidste forklarer, hvorfor nogle biler kravler fra fase tre til fase fire. For det passer ofte med, at de tager springet omkring samtidig med, at de, der drømte om bilen som 12-årige, fylder 40 år og har luft i privatøkonomien til et bileventyr. Ferrarien er 33 år gammel, og passer meget godt ind i det regnestykke.

Nu lyder »italiensk superbil fra 1970erne« som en investering med en risikoprofil som græske statsobligationer. Men ser man sig for, er det ikke så slemt. Hvor en af de andre værdihøjdespringere Ferrari Testarossa har en svært kompliceret V12 motor, så er GTBens motor dybest set to firecylindrede Fiatmotorer, der er sat sammen i et V. Det betyder, at mange af reservedelene ikke er voldsomt dyre. De dyreste og mest sårbare dele er i virkeligheden karosseridele. De er stort set umulige at finde originale, og uoriginale passer ikke altid så perfekt, som man kunne ønske. Men der findes andre gode klassikerbud, som ikke er lavet i Italien.

28bbmFordMustang015_Munic#2.jpg

Lotus til race

Den anden bil til dette lille hverdagsmorgen rendevouz er en Lotus Elan fra 1967. Mens Ferrarien står relativt original og uberørt, er Elan’en totalrestaureret og opgraderet til klassisk race. Mens italieneren har patina, står Elan’en pænere, end da den forlod fabrikken i Norwich for små 50 år siden. Mekanisk er den også skarpere. Jeg skyder den af på et stykke fynsk motorvej. Den rammer motorvejsfart hurtigere end en ny GTI.

Motoren er en racertunet Ford Escort-motor fra 60erne. En sårbar sag, men i kampform som i dag sprøjter den lille 1,6er ca. 150 hk igennem den 4-trins gearkasse. Elanen er ikke meget større end en kummefryser, og med en kampvægt på omtrent 600 kg giver det et vægt-til-kraftforhold på fire kg pr. hk.

Ejeren nikker begejstret fra passagersædet, og jeg opfatter det som et: »Fyr den af«. Jeg kan ikke høre ham for blandingen af vindstøj og motorlarm. En sær blanding, der gør mænd til drenge og sender fornuften på bænken. Har svært ved at forstå, at den er små 50 år gammel. Den føles uhyggeligt stram og veloplagt. Kun de gavmildt uddelte landsbybump, som Fåborg Kommune har gjort til et speciale, gør livet surt for den sænkede Elan. Lister over dem i dræbersneglstempo.

Som Ferrari’en har Elan’en taget en klatretur op ad prisstigen. Ejeren købte den i 2001 for en brugt Toyota Carina E – lad os prissætte den til ca. 80.000 kr. I dag står en tilsvarende raceoptimeret Lotus Elan til salg på det store tyske brugtbilswebsite mobile.de til 105.000 euro.

28BBMQ7_Arablau_009.jpg

En rullende pensionsopsparing

På turen tager drømmepensionsopsparingen form i mit hoved. En Lotus Esprit fra 1970’erne er en god start. En Ferrari 348TS har heller ikke rigtigt taget det store spring op ad prisstigen endnu. Til december stopper Land Rover angiveligt produktionen af den klassiske Land Rover Defender, der ikke har ændret sig meget i de 67 år, den har været i produktion. En velholdt Series III fra 1970erne kan samles op for ca. 50.000 kr., og den vil helt sikkert blive mere værd. Tænker også, at en velholdt Mercedes S-Klasse fra startfirserne har potentiale. Eller en original og velholdt Toyota MR2 fra 1986. Mulighederne er mange og findes i alle prisklasser.

Det er sjældent, at passion og drømme går hånd i hånd med den gode investering. Men som markedet for klassiske biler udvikler sig for tiden, er det faktisk tilfældet.

Der kommer helt sikkert nedture igen. Men finder du bilerne i fase tre, og har dem opmagasineret under tørre og sikre forhold, så spiser de jo ikke brød. Og er du i markedet med et langsigtet perspektiv, kan din drømmebil vise sig at være en guldrandet forretning.

Men køb ikke udelukkende for investeringens skyld. Du skal ville de gamle biler. Og gå altid efter biler i god stand. En renovering bliver altid dyrere end budgetteret, og det kræver uhyggeligt meget kærlighed at holde hele vejen hjem. Et faktum, som de mange halvrestaurerede biler på markedet vidner om.

Og så tilbage til listen. Måske en velholdt BMW 635 fra startfirserne kunne blive penge værd? Eller en Nissan 300ZX.

28bbmBB Cayman 4.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen