Berlingske Business

Grundfos-arvingen sætter ord på sin rolle i koncernen

30BBMpoul due jensen2.jpg
Poul Due Jensen

Poul Due Jensen vendte tilbage til Grundfos i Bjerringbro i 2014 efter 14 år i udlandet, hvor han fra Singapore var ansvarlig for Grundfos' aktiviteter i Asien. I dag sidder Poul Due Jensen i koncerndirektionen.

Poul Due Jensen, 44 år, er tredje generation i Grundfos-dynastiet og opkaldt efter stifteren. Og han er af sin far, Niels Due Jensen, der sad som koncernchef og senere formand for Grundfos i perioden 1977-2011, udset til at være arvingen, som skal sikre Grundfos og de værdier, familien står for.

Niels Due Jensen

Hvilken rolle har du i Grundfos?

Jeg er ansvarlig for vores salg, marketing og service. Relationen til vores kunder er mit primære arbejdsfelt. Det er et område, jeg befinder mig godt med, og som jeg har arbejdet med i hele min erhvervskarriere i og uden for Grundfos. Jeg har selvfølgelig også en mere uformel rolle med at føre traditioner og værdier videre i familiens ånd. Det gør jeg gerne.

Ser du dig selv som arving eller entreprenør?

Jeg er mest af alt en holdspiller. Jeg har et ansvar, og jeg skal levere resultater. Det kan jeg ikke gøre alene. Jeg skal spille sammen med mine kolleger i ledelsen og i min egen organisation, i Bjerringbro og ude i verden. Min styrke er kunderelationer og den kommercielle del af forretningen.

Var der en særlig grund til, at du valgte ingeniøruddannelsen fra og i stedet satsede på den kommercielle vinkel?

Det lå mig mere naturligt, og tidligt i min karriere viste salg og marketing sig at være mit match. Jeg er til relationen mellem mennesker og til at skabe bro mellem kunderne og produkterne.

grundfos

Din bedstefar opfandt Grundfos. Din far udviklede Grundfos. Har du et særligt raison d’etre for dit virke i Grundfos?

Ja, det er globaliseringen. Vi har i mange år været en dansk virksomhed på et interna­tio­nalt marked. I mine år i udlandet lærte jeg at få global indsigt, som jeg tror og håber, jeg inspirerer folk med. Grundfos er verdens største inden for sit felt, og vi skal sikre, at vi opleves som lokale leverandører (glocalization) i nogle meget komplekse brancher og markeder.

Hvordan sikrer du en selvstændig profil, når alle sammenligner dig med din far og farfar?

Jeg har været og vil altid blive sammenlignet. Det er ikke nyt, og det er helt okay. Men jeg prøver ikke at være andre end mig selv. Min farfar og far var på hver deres måde. Jeg forsøger at være mig selv – og så må andre vurdere min indsats og profil. Det ligger ikke søvnløs om natten over. Det vigtigste er, at det går godt for Grundfos.

10BUSPix-bagside-Stephane-S.jpg

Hvad har du taget med dig hjem fra mange år i udlandet?

Kulturindsigt, tolerance og nysgerrighed. Der er store forskelle på verdens befolkninger og kulturer, og det har jeg respekt for. Det kan kun håndteres med en stor portion ydmyghed og tolerance, så relationer etableres, og der skabes en fælles forståelse og gensidig respekt. Jeg fik indblik i traditioner og vaner fra andre steder, og det har skærpet min sans for, hvad der kan lade sig gøre.

Hvordan vurderer du dansk erhvervsliv i globalt perspektiv?

Vi har handlet med omverdenen gennem hele vores historie, og vi er gode til det. Vi har beslutsomhed og handlekraft uden for meget snakken frem og tilbage. Vi holder aftaler og leverer. Danskerne er mange steder værdsat og har et godt ry som handelsfolk. Det skal vi fastholde, styrke og ikke mindst hjælpe hinanden med at udbrede.

1

Hvordan du vil give Grundfos videre til 4. generation?

Nu får vi se, om min datter eller søn synes, at det er det, de vil i livet. Det er helt og holdent op til dem. Tilbuddene til unge i dag er mange, men jeg vil da gerne, at de også brænder for kundepleje, kvalitet, innovation og bæredygtighed, som jeg, min far og min farfar har bidraget til Grundfos’ DNA med.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen