Berlingske Business

Fagforening sagsøger Norwegian

På vegne af de norske piloter sagsøger fagforeningen Parat Norwegian for ikke at melde ud, hvem der reelt har ansvaret for piloternes forhold.

Der er ikke nok klarhed over, hvem der har det formelle ansvar for de norske piloter, der er ansat i Norwegian. Sådan lyder det fra fagforeningen Parat, der nu vil sagsøge det norske flyselskab. Det skriver det norske medie E24.

Fagforeningen repræsenterer det store flertal af de norske piloter, og tidligere på året, da flyselskabet var hårdt ramt af strejker, varslede Parat, at den ville have en afklaring på spørgsmålet. Konflikten handlede i særdeleshed om, hvorvidt piloterne skulle være ansat i moderselskabet Norwegian Air Shuttle eller datterselskabet Norwegian Air Norway.

Strejken endte med, at alle piloterne i Skandinavien fik en jobgaranti på tre år, men der blev aldrig fundet en løsning på, hvem der reelt sidder med arbejdsgiveransvaret. En uholdbar situation, mener Parat.

»Da vi under strejken varslede, at der ville komme retssager, blev piloterne på ny overført til flere nye datterselskaber. Men uanset alle disse virksomhedsstrukturer, så mener vi, at det er moderselskabet, der optræder som den reelle arbejdsgiver, da opererer fly og udfører en række administrative ydelser,« siger advokat i Parat Christen Horn Johannessen til E24.

Leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud er langt fra tilfreds med piloternes vilkår og ønsker, at det bliver en principiel dom, der for alvor kan afklare piloternes rettigheder.

»Det er uacceptabelt, at Norwegian og Bjørn Kjos (Norwegians adm. direktør) kan flytte rundt på ansatte i enhver konfliktsituation og med det samme unddrage forpligtigelser, som ansatte har optjent gennem mange år,« siger han.

Hos Norwegian har man en kort udmelding til søgsmålet.

»Vi noterer os sagen og vil give svar til retten, når den tid kommer,« siger kommunikationschef Lasse Sandakerveien-Nielsen til E24.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen