Berlingske Business

Fagforening: Pres fra chefen giver museskader

Knap seks ud af ti danskere har ondt i musearmen. Alligevel sidder over halvdelen mere end de maksimalt fire timer om dagen foran skærmen, som tilrådes.

Der er mails, der skal besvares, oplæg der skal skrives, og systemer der skal opdateres.

56 procent af danskerne har museskader, men ni ud af ti mener, at det er urealistisk at skære ned på skærmarbejdet. Det viser en stor nordisk undersøgelse udført af Userneeds for Contour Design.

»Det er rigtig uheldigt, at der er medarbejdere, der sidder så mange timer foran skærmen, når vi ved, at det giver museskader, hvis man ikke holder pauser,« siger June Halvorsen, der er arbejdsmiljøkonsulent hos HK/Privat.

Hun mener, det skyldes, at danskerne er udsat for arbejdsgiverpres. Ifølge undersøgelsen oplever både svenskerne og finnerne i højere grad end danskerne, at der er mulighed for at holde de nødvendige pauser fra skærmen.

»Vi kan konstatere, at mange af vores medlemmer oplever, at de mangler nogle pauser i løbet af dagen. Medarbejderne ser ikke mulighed for at indlægge pauser, og det er rigtig beklageligt, at arbejdsgiverne ikke får sat de rammer, som arbejdsmiljøloven foreskriver,« siger June Halvorsen og henviser til, at man bør udføre et andet arbejde eller holde pause efter to timer ved tastaturet.

De mange museskader viser ifølge arbejdsmiljøkonsulenten, at der er brug for en debat om, at kontorarbejde også er et fysisk arbejde, der kan give smerter.

»Det er rigtig uheldigt, at flertallet af disse smerter ikke er anerkendt som arbejdsskader,« siger hun og gentager det gamle råd om, at den bedste kur mod museskader er forebyggelse:

»I HK/Privat opfordrer vi både medarbejdere og arbejdsgivere til at forebygge skaderne i forbindelse med kontorarbejde. I sidste ende giver et godt arbejdsmiljø tilfredse medarbejdere og en god bundlinje.«

1,5 procent af de adspurgte i undersøgelsen har måttet sige deres arbejde op som konsekvens af museskader, mens fem procent har været sygemeldt i en periode.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen