Berlingske Business

Entrepreneur: Hvis vi skulle vækste, var der kun én vej

27BBMib-Laursen1.jpg
Til specialrapport om Entrepreneur of the Year-dysten. Portræt af Ribe-virksomheden Ib Laursen, interview med direktør Peter Laursen.

For Ribe-virksomheden Ib Laursen ApS skabte finanskrisen udfordringer. I stedet for at acceptere omsætningsnedgang vendte brugskunstfirmaet sig mod udlandet. Det gør firmaet til Entrepreneur Of The Year i Syd- og Sønderjylland.

Det var ikke, fordi Ib Laursen ApS var truet af lukning, men familievirksomheden stod alligevel med et dilemma, da finanskrisens konsekvenser stod klart.

Den Ribe-forankrede virksomhed, der har eksisteret siden 1972, producerer selv brugskunst og er grossist for andres design. Det truende tilbageslag i 2008 krævede handling. Derfor ændrede virksomheden strategi, og den har været så succesfuld, at Ib Laursen ApS nu er blevet hædret med prisen EY Entrepreneur of the Year i region Syd- og Sønderjylland.

27BBMnetcompany3.jpg

Men hvad var det, virksomheden gjorde? Direktør Peter Laursen, der er søn af stifteren, forklarer, at firmaet valgte at satse på nye, små markedsandele på store, udenlandske markeder.

»Vores vækst i kriseårene er kommet, fordi vi har ekspanderet på eksportmarkederne. Det er sket i et tempo, hvor vi kan følge med og har kunnet honorere efterspørgslen. Det har gjort, at vores bundlinje har kunnet følge med,« siger han og tilføjer:

»Vi har også kastet os ud på nye markeder. Blandt andet det engelske, franske og spanske. Vi tænkte, at i stedet for at sidde og putte os og have ondt af os selv, så var nøglen mersalg på udenlandske markeder. Vi vidste, at hvis vi skulle vækste, så var der kun én vej.«

Satsningen har betydet, at virksomheden i dag har små markedsandele på mange europæiske markeder. Det er relativt små markedsandele, men alligevel nok til, at det løfter den samlede forretning mærkbart. Virksomheden, der formelt hedder »Ib Laursen, Ribe ApS«, har således i regnskabsåret 2014 kunnet præstere en bruttoavance på 50 millioner kroner og en bundlinje på 25 millioner kroner.

27BBMOMT2.jpg

Virksomheden har de seneste år kunnet lukrere på den genfødsel, som dansk design har fået i udlandet, samt på den interesse, som populære, danske TV-serier har skabt i bl.a. England.

Artiklen fortsætter under billedet
27BBMIb-Laursen3.jpg
Til specialrapport om Entrepreneur of the Year-dysten. Portræt af Ribe-virksomheden Ib Laursen, interview med direktør Peter Laursen. Kategori: BM Berlingske Business Magasin ID: 1001398274

På trods af at de værste kriseår er ved at være fortid, så satser Peter Laursen på fortsat vækst i både i ind- og udland.

»Vi kan sagtens vækste 15 procent i de kommende år. Det handler nok mere om, at vi selv skal kunne følge med. Det er oplagt at se på mulighederne i udlandet, men der er faktisk også plads i Danmark. Det skyldes blandt andet, at mange konkurrenter er faldet fra i kriseårene. Og det har alt andet lige givet mere plads til os andre,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen