Berlingske Business

DR er lig med mediemagt

Maria Rørbye Rønn.
På medieskamlens øverste plads har panelet placeret Danmarks Radios generaldirektør, Maria Rørbye Rønn. Foto:

Danmarks Radios generaldirektør og formand tager to ud af de fire øverste pladser, når man ser på toppen af mediernes magtliste.

Maria, Lisbeth og Merete er medieverdenens mest magtfulde personer, når Berlingske Business Magasins panel voterer.

På skamlens øverste plads har panelet placeret Danmarks Radios generaldirektør, Maria Rørbye Rønn. Derefter kommer Lisbeth Knudsen, der både er chefredaktør på avisen Berlingske og administrerende direktør for hele Berlingske Media. Treeren i toppen er TV 2s Merete Eldrup.

Maria Rørbye Rønns udnævnelse til generaldirektør for fire år siden kom som en overraskelse uden for DR, men DR-formand Michael Chri­stian­sen – der selv vurderes som medieverdenens fjerdemest magtfulde – var tilsyneladende ikke i tvivl. Han fremhævede Maria Rørbye Rønns evne til at lytte, forstå, lære, analysere, træffe en afgørelse og holde fast i den, som nogle af de egenskaber, der gjorde hende egnet til topposten i det urohærgede mediehus.

Bjarne Corydon og Margrethe Vestager

Noget tyder på, at han havde ret i sit valg. I hvert fald har Maria Rørbye Rønn formået at skabe en sjælden ro og få de fleste i den store organisation til at gå i takt, samtidig med at hun har lavet store forandringer i DR. Hendes stil er blevet beskrevet som åben, men kontant, og hun har ry for være en solid strateg og effektiv organisator.

Selvfølgelig ligger der meget mediemagt i ganske enkelt at være den øverste leder i Danmarks Radio, men hun har vist sit ekstra gear. Det kan man bare spørge medieordførerne i Folketinget om, hedder det om den 50-årige generaldirektør.

David Hellemann

»Med al respekt for Maria Rørby Rønn, Lisbeth Knudsen og Merete Eldrup er jeg ikke helt overbevist om, at de tre skulle være så meget mere magtfulde end administrerende direktør Stig Kirk Ørskov fra JP/Politiken, chefredaktør Poul Madsen fra Ekstra Bladet og chefredaktør Olav Skaaning Andersen fra BT,« siger Anker Brink Lund, der er professor i medieledelse ved CBS.

»Mediemagt er i det hele taget ikke noget, enkeltpersoner har monopol på, men noget, mange mennesker udøver i fællesskab. Det er formodentlig årsagen til, at ingen medieledere har opnået placering i top 10, selv om presse, radio og TV samlet set har ganske stor indflydelse i samfundet,« vurderer han.

Karsten Dybvad

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen