Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Det blå Danmark tager vand ind

22BBMMaersk-aktien-prissat-.jpg
Overskrift
Se Ritzau: Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea. En analyse fra Nordea Markets peger på, at Mærsk-aktien er undervurderet med hele 92 mia. kr. ARKIVFOTO: Verdens største containerskib på Langelinje Kaj i København. (Foto: Kasper Palsnov/Scanpix 2014)
 

Rederierne går for at være et af Danmarks vigtigste erhverv. Vi er kendt over alt i verden for fornemme shippingtraditioner, men imagemæssigt ser det skidt ud. Der er A.P. Møller – Mærsk og så alle de andre.

Det blå Danmark med stolte søfartstraditioner har mistet sit tag i toppen af dansk erhvervsliv. Som branche ligger rederierne i den imagemæssigt tunge ende. På tredjesidste- pladsen i Berlingske Business Magasins brancheopdeling.

Årets måling viser, at rederierne også er blandt de selskaber, der dykker mest på imagelisten.

En del af forklaringen er, at rederierne har svært ved at levere tillidsvækkende regnskabsresultater. Torm har været i konstant krise de seneste mange år, og rederiet Norden har skiftet direktør og samtidig haft tre år med underskud.

Pål Thore Krosby

Til gengæld synes A.P. Møller – Mærsk at fastholde en stabil placering helt i toppen af imagelisten, hvor shippingselskabet dog har svært ved at vælte de to dukse, Lego og Novo Nordisk, af pinden.

A.P. Møller – Mærsk lukrerer på, at det er et shippingkonglomerat, som er Danmarks største virksomhed, verdens største containerrederi og har styr på forretning og ledelse.

»A.P. Møller er en virksomhed i særklasse, og på trods af turbulens på de indre linjer over de seneste ti år, så fremstår virksomheden i dag stærkere end nogen sinde før – i en global branche, som ikke er for de sarte. A.P. Møller er drevet af en stærk ledelse, værdier og kultur, som gennemsyrer den globale organisation. Vigtige elementer, der er svære at kopiere, og som det tager tid at bygge op. Derfor går det også Novo og Lego så markant godt,« siger Martin Roll, der driver et globalt rådgivningsfirma fra Singapore.

Jørgen Vig Knud

Kommunikationschef Kim Ege Møller fra Danmarks Rederiforening mener, at faldet i årets måling afspejler, at 2014 var et år med virkelig svære markedsvilkår.

»Det slår stærkt ud i en undersøgelse som denne, hvor det er erhvervslederne, der vurderer virksomhederne,« siger han.

Kim Ege Møller mener, at forventningerne til rederibranchen generelt er meget store:

»Og med god grund, for i 2014 har de danske rederier indsejlet 204,5 milliarder kroner, hvilket svarer til 20 procent af den danske eksport. Det er mere end nogen sinde før,« siger han.

fas

Den ufortalte fortælling

Ifølge rederiforeningen er der på trods af konjunkturbestemte udfordringer et kæmpepotentiale i dansk skibsfart. Verdenshandelen vokser, og de danske skibe og rederier går forrest i at skabe en handelsflåde med fokus på innovation, klima, rentabilitet og udnyttelse af forretningsmuligheder på tværs af offshorebranchen.

»Det skal vi blive bedre til at fortælle om, ikke bare for at hæve rederiernes image i en undersøgelse som denne, men fordi vi i de kommende år skal kunne blive ved med at tiltrække de skarpeste og dygtigste hoveder til det blå Danmark,« siger Kim Ege Møller.

Den store udfordring for rederierne er, at A.P. Møller – Mærsk overskygger hele branchen, og en del af fortællingen er ifølge imageeksperter, at det stort set er umuligt for de øvrige selskaber at blive set og hørt.

office

De færreste kender den øverste chef for de enkelte rederier, og meget få gør sig gældende i den offentlige debat om rederiernes samfundsbetydning. Det betyder, at kendskabet til flere af rederierne er meget lavt.

Et rederi som J. Lauritzen, som for år tilbage, var et anerkendt, højprofileret dansk rederi, tilhører nu den mere anonyme flok af danske selskaber, ligesom DFDS efterhånden mest er kendt som en plads i brætspillet Matador end som en stor dansk virksomhed.

Som helhed falder branchen med 11 pladser og er blandt de brancher, som falder mest.

Artiklen fortsætter under billedet
graf

22BBMCarlsberg-Bryggerierne.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen