Berlingske Business

Der er ingen Planet B

aaa
Direktør Dorte Gleie, Den Blå Planet. Foto:

Det globalt set enorme turisterhverv må til at tænke bæredygtigt og miljørigtigt, opfordrer administrerende direktør Dorte Gleie fra Den Blå Planet, Danmarks Akvarium.

»Det er et afgørende øjeblik for menneskeheden. Jeg håber, at verdens ledere vil gå forrest.«

Sådan sagde FNs generalsekretær, Ban Ki-moon, i København, efter at FNs Klimapanel IPCC havde afleveret deres rapport om klodens klima.

Ban Ki-moon og frue besøgte samtidig Den Blå Planet, hvor vi i stigende grad er blevet opmærksom på, hvor vigtigt det er, at vi opfylder de krav om bæredygtighed, som vore gæster stiller.

r shoppingudgifterne i USA.jpg

I vores fag, turisme, er det ikke så almindeligt at tænke grønt endnu. Men det er stærkt på vej. Traditionelt har det handlet om at give gæsterne gode oplevelser, og så har man måske lukket et halvt øje for ressourceforbruget.

Dén går ikke længere. Turisterne er blevet krævende. I stedet for at ligge og flade ud på en strand eller bo på luksushotel i en uge vil moderne turister have oplevelser. De er kræsne, og de er vant til at få noget for pengene.

Turismen eksploderer i disse år: I 1950 besøgte 25 millioner turister et nyt sted i verden – i år rejser mere end en milliard mennesker for deres fornøjelses skyld. Tallet er fra UNWTO (FNS turismeorganisation), og det er svimlende.

UNWTO konstaterer, at Europa er den mest besøgte region i verden med en stigning i turisme på fem pct. (april 2014). Nordeuropa – ja, det er os – fører an i denne tendens med en stigning på otte pct.

Turismeerhvervene skaber i Danmark årligt ca. 120.000 fuldtidsstillinger og generer en omsætning på over 80 milliarder kroner. Desværre har Danmark de seneste år oplevet et fald i udenlandske turister, hvor vores nabolande er gået frem.

Stigningen i rejsende skal blandt andet findes i Kinas voksende middelklasse. I Kina dør mennesker direkte af den stigende forurening, og hvad er mere nærliggende end at bruge bæredygtighed i markedsføringen af Danmark, som allerede ligger godt i feltet sammenlignet med andre lande.

23BUSTOPSHOTS-SWITZERLAND-D.jpg

Turister med nye krav

Turister tænker ikke på samme måde, som de gjorde i gamle dage. Moderne turister kommer med værdier i rygsækken og forlanger, at de steder, de besøger, opfører sig ordentligt, er bæredygtige og serverer økologiske og lokalproducerede råvarer.

Kort sagt: Hvis vi vil have et sted, folk skal besøge også om fem-ti år, skal vi være ansvarlige og bæredygtige.

De kommende generationer vil stille langt skrappere krav til virksomheders, organisationers og landes opførsel, end vi nogen sinde har været vant til. De vil i højere grad vælge udbyder ud fra værdifællesskaber og Good Environmental Governance, som handler om at være bæredygtig, politisk, socialt og økonomisk. For at blive det, skal vi lære, at det i bund og grund handler om produktivitet – evnen til at skabe mere med mindre.

Vi står overf or enorme udfordringer på vores klode: Knaphed på ressourcer, enorme forandringer i klima og miljø og en voksende global middelklasse, der rejser rundt i hele verden og kræver goder her og nu.

julemanden grønland

Sund fornuft

I visionsstudiet Big Future 2025 er vi krystalklare på, at det handler om mere end cashflow – det handler om at skabe forudsætningen for et cashflow. Vi skal hver dag tænke: Skaber det vækst? Er det holdbart? Og skaber det værdi?

Klimamødet i København har understreget faktuelt, at vandstanden stiger og flere dyrearter vil være forsvundet inden for en kort årrække. Det er derfor ikke kun for gæsternes blå øjnes skyld, at vi er nødt til at tænke på dem, der skal følge efter os, hvad enten de har finner, to, fire eller flere ben. Det er ganske enkelt god forretningsskik og almindelig sund fornuft. Hvorfor? Fordi der er ingen Planet B.

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen