Berlingske Business

Den selvstændige festivalboss

28BBMemail-interview.jpg
Brian Nielsen står bag Tinderbox, Northside og Danmarks grimmeste festival.

Brian Nielsen, der står bag musikfestivaler i Odense og Aarhus, omsætter årligt for 150 mio. kr. Antallet af gæster er over 70.000. Alt skal klappe på få dage, og succes er der kun, hvis gæsterne kommer igen til næste år.

Som den eneste private aktør står­ Brian­ Nielsen sammen med en række partnere for festivaler som Tinderbox i Odense, NorthSide og Danmarks Grimmeste Festival i Aarhus. De øvrige kendte danske musikfestivaler, bl.a. i Roskilde og Skanderborg, drives af fonde og foreninger. Brian Nielsens finansielle partnerskab tæller FKP Scorpio i Tyskland, Europas største festivalarrangør. De tre festivaler, der drives gennem selskabet Down the Drain (DTD), afvikles på kort tid. Alt skal klappe på få dage.

Det er slut på få dage. Hvordan motiverer du de ansatte til at skabe en ny festival?

Mine kolleger i DTD finder stor motivation i arbejdet med vores festivaler. Det er spændende at aktivere et lokalt samfund via foreninger og organisationer og sammen skabe en festival, der kan minde om en pæn dansk by i størrelse, vel at mærke bygget op på få dage. Det er en stor udfordring, og vi gør det jo tre gange over en sommer.

Første år med Tinderbox gav underskud, men publikum gav festivalen tårnhøje karakterer. Hvordan måler du succes?

En festival er kun en succes, når publikum er tilfredse og ønsker at komme tilbage året efter. Det handler om at skabe festivaler, der er bæredygtige i selv selv, socialt og økonomisk, uafhængige af vind og vejr, eller af, om man lige har artist x eller y på programmet. Det var en stor tilfredsstillelse at erfare, at 97 pct. af gæsterne på Tinderbox i festivalens første år var meget tilfredse.

Dropbucket_skraldespande

Mange taler om modet til at begå fejl. Har I råd til fejl i det lille vindue, en festival har?

Vi har modet. Der skal en stor portion mod til at starte ud på så højt niveau, som vi gjorde i Odense. Vi har lavet mange fejl igennem tiden, men vores styrke er, at vi tør indrømme dem over for vort publikum og samtidig udbedre fejlen. Det er ikke noget, man ser alle steder, og det værdsætter publikum.

Hvordan sikrer du, at der er kvalitet i personale, program og afvikling af festivaler?

Jeg sikrer mig altid, at jeg har de bedste inden for de forskellige fagområder ansat. Det kan jeg med stolthed sige, at det er tilfældet . Musikprogrammet er altid specielt, da vi ikke er herre over, hvilke bands der er på tour. Vi kan ikke bare booke de bands, vi selv synes. Vi er i dialog med publikum, analyserer meget, og det hjælper os til at booke det rette program til den respektive festival.

Du har nu større festivaler i Aarhus og Odense. Kommer turen til København?

Det sker nok en dag, jeg har masser af ideer, men umiddelbart har jeg ikke lige en ny festival på tegnebrættet. Vi skal have evalueret vores nye festival i Odense, sikre, at den bliver skåret til, så den kan blive levedygtig og yderligere rodfæste sig i Odense. Og så skal vi tilsikre, at vores øvrige festivaler bliver ved med at holde samme høje niveau.

Hvordan tør du som privat forretningsmand tage konkurrencen op mod Roskilde Festival og Skanderborgs Smuk Fest?

Jeg stoler på min erfaring og ekspertise. Jeg ser ikke de øvrige festivaler som konkurrenter, men jeg har noteret mig, at flere af de andre store festivaler betragter os som konkurrenter. Det er særligt for Danmark, at markedet her ikke er så internationaliseret som de andre lande i Europa. Udviklingen kan ingen stoppe, heller ikke de ældre festivaler i Danmark.

Hvem vil du gerne give stafetten videre til og hvorfor?

Det må blive Martin Busk fra Bricks i Aarhus. Ud over at være en nær ven, så synes jeg, at han er en entrepreneur af guds nåde. Han er via sit ejendomsselskab involveret i større bygge projekter i Aarhus og København.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen