Berlingske Business

Den perfekte wingman

12BBMskaarup.jpg
Næstkommanderende: Peter Skaarup er en stærk organisator. Foto: Scanpix

I Dansk Folkeparti er Peter Skaarup den perfekte wingman, der holder hovedet koldt, styrer partiorganisationen og altid er 100 procent loyal over for formanden.

Hvis du vil have en ven i politik, så køb en hund.

Sådan lyder et klassisk amerikansk citat, som uden omsvøb indrammer rivaliseringen i den politiske verden. Et andet kendt citat siger, at i politik er de værste kampe altid med dine egne.

Set i det lys er det bemærkelsesværdigt, hvor sammensvejset den inderste kerne i Dansk Folkeparti har været gennem snart to årtier. Måske skyldes det, at Pia Kjærsgaard – da hun i efteråret 1995 stiftede DF – næsten var som en mor for sine to unge væbnere, Kristian Thulesen Dahl og Peter Skaarup. Eller måske skyldes det, at trykket fra omverdenen var så stærkt, at man var nødt til at stå sammen internt mod den ydre fjende.

12BBMTorben-mger.jpg

Realiteten er i hvert fald, at Pia Kjærs­gaard gennem alle årene fik en unik og stålsat opbakning fra sine to talentfulde løjtnanter.

Selv om Pia Kjærsgaard har trukket sig fra formandsposten for flere år siden, er loya­litet fortsat et afgørende nøgleord til at beskrive forholdene i DFs øverste ledelse. Og ingen personificerer loyaliteten bedre end Peter Skaarup, der løfter opgaven som wingman for Kristian Thulesen Dahl.

Mens mange andre partiledere på Christiansborg sjældent kan nøjes med at fokusere på de umiddelbare politiske modstandere fra andre partier, men ofte er nødt til at kigge sig tilbage over skulderen, kan Thulesen være sikker på støtten fra Peter Skaarup.

Begge toppolitikere kan i udpræget grad selv, for de er begge erfarne, vidende og toptrænede i den politiske metier, men tilsammen udgør de et af de stærkeste makkerpar på Christiansborg. Udadtil fylder Kristian Thulesen Dahl mest som partiformand, men internt beskrives Peter Skaarup som en effektiv, loyal og handlekraftig næstkommanderende.

12BBMChristiansborg-Slot.jpg

Ud over at lede DFs parlamentariske hold som gruppeformand er Peter Skaarup en afgørende aktør i alle væsentlige strategiske og taktiske diskussioner, ligesom han spiller en vigtig rolle i forhold til at styrke den voksende partiorganisation. Han kigger fortsat kandidater efter i sømmene og overvåger, at der ikke kommer folk ind, som vil skabe splid og uro i partiet.

I interne diskussioner ser man ham nærmest aldrig ophidset, hvilket ellers kendetegner mange andre politikere. Han holder hovedet koldt, analyserer og kommer med råd. Drivkraften er en vedholdende, stædig ambition på vegne af DF.

Det siges i øvrigt, at når ledelsen samles, vil udenforstående ikke kunne fatte en brik af »samtalen«, eftersom inderkredsen er så indarbejdet og synkron i tankegangen, at de sjældent færdiggør deres sætninger. De øvrige fanger med det samme pointen, som de bygger videre på i samme indforståede stil.

Ender DF i regering i løbet af de kommende år, vil Peter Skaarup uden at blinke kunne gå direkte ind i chefkontoret i Justitsministeriet og overtage styringen af et sagsområde, som han kender bedre end de fleste.

folketingsvalg2015

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen