Berlingske Business

Danskerne vil igen handle med aktier

Charlotte Lindholm ny direktør i Dansk aktionærforening.
Foto:

Private investorer foretog flere end 1,6 aktiehandler i 2014, hvilket er langt flere end i de to foregående år. Det skyldes, at Vestas er tilbage i storform, vurderer investeringsdirektør.

Danskerne holder sig ikke længere tilbage med at købe og sælge aktier. I 2014 foretog private investorer nemlig flere end 1,6 millioner aktiehandler. Det er en stigning på 23 procent, hvis man sammenligner med 2013, og på hele 55 procent i forhold til 2012. Det viser en opgørelse fra VP Securities, skriver Jyllands-Posten.

Dansk Aktionærforening betegner den stigende handelsaktivitet som positiv, selvom aktiviteten især skyldes, at private investorer har solgt aktier.

»Nettosalget kan skyldes, at mange er flyttet til investeringsforeninger, men uanset hvad vidner tallene om et stigende engagement blandt danske investorer,« siger Niels Mengel, som er formand for Dansk Aktionærforening, til Jyllands-Posten.

skyline

Man mærker også private investorers stigende aktivitet hos børsmægleren Nordnet. Investeringsdirektøren i Nordnet, Per Hansen, siger til avisen, at det har haft stor betydning, at nationalklenodiet Vestas er tilbage i storform.

»Samtidig kan vi se, at investorerne har anbragt over 1 mia. kr. i Novo Nordisk alene,« siger han.

Tom Engsted, som er professor ved Aarhus Universitet, mener dog ikke, at man bør glæde sig over stigningen. Han advarer derimod mod daytrading.

»Man skal have en lang investeringshorisont. Der bliver handlet alt for meget, og det betyder, at investorernes samlede afkast bliver mindre, fordi der er omkostninger hver gang,« siger han til avisen.

aktier

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen