Berlingske Business
08:37ISS ramt af skatte reform og dollarkurs

Danskerne: Her er landets magtelite

df
Margrethe Vestager er ifølge den danske befolkning mere magtfuld end statsminister Helle Thorning Foto:

Danskerne vurderer, at regeringens ministre har mere magt, end eksperterne tillægger dem. Til gengæld ryger mediebosserne langt ned ad ranglisten, når Gallup spørger befolkningen om magten i Danmark.

Der er stor forskel på, hvem eksperterne i Berlingske Business Magasins magtpanel vurderer som magtfulde, og hvem danskerne giver flest point.

En Gallup-måling foretaget for Berlingske viser således, at danskerne gennemsnitligt set anser regeringens ministre som markant mere magtfulde, end eksperterne gør dem til.

Mens eksperterne kårer finansminister Bjarne Corydon (S) til landets mest magtfulde person, giver befolkningen æren til økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R). Statsministeren må imidlertid et par pladser længere ned ad listen til nummer fem, overhalet af topfolkene fra A.P. Møller – Mærsk i Gallup-målingen.

Bjarne Corydon og Margrethe Vestager

På den folkelige magtlistes tredje- og fjerdeplads finder vi nemlig Nils Smede­gaard Andersen, administrerende direktør i A.P. Møller – Mærsk, og Ane Uggla, næstformand i A.P. Møller – Mærsk og formand for den magtfulde almenfond, hvis fulde navn er »A.P. Møller og Hustru Chastine MC- Kinney Møllers Fond til almene formål«.

»Det er interessant, at ingen af de to magtlister har organisationerne i toppen. Vi kan se, at de store erhvervs- og brancheorganisationer stort set altid sidder med ved bordet, når der træffes vigtige beslutninger. Der er et politisk spil, der foregår på Christiansborg, men der foregår bestemt også andre magtspil uden for offentlighedens synsfelt. Og her er organisa­tio­nerne stort set altid med,« siger Christoph Houman Ellersgaard, forsker i elitære netværk og magt på Københavns Universitet.

Mens både eksperter og befolkning vurderer embedsmændene til at være landets mest magtfulde kategori, så kommer regeringen ind på en andenplads blandt danskerne mod en fjerdeplads hos eksperterne, som vurderer, at både erhvervslivet og medierne har mere magt end Helle Thorning-Schmidts ministerhold. Men både Manu Sareen (R), Magnus Heunicke (S), Mogens Jensen (S) og Rasmus Helveg Petersen (R) springer i befolkningens øjne fra boblerlisten og ind på top 100.

David Hellemann

Omvendt ser det skidt ud for de konservatives partileder, Lars Barfoed, der placeres allersidst på befolkningens liste, få pladser efter Liberal Alliances formand, Anders Samuelsen. Dermed vurderes de begge at have mindre magt end blandt andre Tivolis direktør Lars Liebst og Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident for Danmarks Naturfredningsforening, der ellers også begge frister en tilværelse i bunden af listen.

»Politikere har generelt en udsat posi­tion i forhold til magten. Når de er i regering, er der strukturelle begrænsninger på hvad de kan udrette med deres magt, og fordi politikere skal vælges, er deres magt begrænset i forhold til andre eliter, der oftest har været i spillet i længere tid og har et større netværk,« siger Christoph Houman Ellersgaard.

Minuspoint til mediebranchen

Mens topfolkene på A.P. Møller – Mærsk stryger til tops, og regeringen tillægges mere magt, så står det anderledes sløjt til med mediebosserne, der må se sig forvist til den lavere ende af Gallup-målingen.

Gennemsnitligt set bliver mediebranchens folk placeret 36 pladser lavere blandt befolkningen end hos Berlingske Business Magasins ekspertpanel. Dermed ryger mediecheferne gennemsnitligt ud af Gallups top 100. Ser man på branchen samlet, vurderer eksperterne mediebranchen til at være den tredjemest magtfulde kategori, mens befokningen sender medierne ned på sidstepladsen.

»Befolkningens vurdering af mediernes magt, tror jeg, er mere præcis end ekspertpanelets. Reelt set er der ikke mange mediefolk i magteliten, og de bliver sjældent inviteret indenfor, når der skal nedsættes kommissioner eller lignende. Men fordi de står udenfor og beskriver elitens ageren, kan de godt opfattes som meget magtfulde af dem, der rent faktisk har magten,« vurderer Christoph Houman Ellersgaard.

Den største forskel i placering får DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, som eksperterne giver en 17. plads i Magtanalysen 2014. I Gallup-målingen placerer danskerne DR-chefen 88 pladser længere nede som nummer 105. Men også Lars Munch, formand for JP/Politikens Hus, Lisbeth Knudsen, koncernchef i Berlingske Media, og Merete Eldrup, administrerende direktør for TV 2, må se sig sendt mere end 60 pladser længere ned ad magtlisten i Gallup-målingen.

Forskellen i vurderingen af mediernes magt kommer heller ikke bag på Politikens chefredaktør, Bo Lidegaard, der med en fortid som embedsmand har et indgående kendskab til de forskellige gruppers indflydelse.

»Medierne står stærkt, når det gælder om at sætte dagsordenen for den offentlige debat. Der er mange, der dermed også tror, at medierne således kan afgøre, hvad folk mener om den pågældende dagsorden. Det tror jeg let, man kan overvurdere, for folk har en udpræget evne til at danne egne meninger,« siger han.

At eksperterne og danskerne som helhed er uenige om placeringerne, kommer heller ikke helt bag på ham. Der kan nemlig være gode grunde til, at eksperterne anser medierne for mere magtfulde, end de reelt er.

»Det kan ikke undre, at folk, som er i tæt kontakt med medierne i kraft af deres position, vurderer mediernes magt højere end dem, der ikke er det. Deres dagligdag og virke er berørt af medierne, og de har et medejerskab af indholdet, og derfor interesserer de sig måske lidt mere for, hvad medierne skriver end andre,« siger han.

Politiken-redaktøren bliver af eksperterne placeret på en 35. plads, mens Gallup-undersøgelsen holder ham lige inde i top 100 med en placering på 96. pladsen.

»Jeg vil nok placere mig et sted midt imellem. Jeg føler mere, at jeg har et stort ansvar end betydelig magt. Magt er svær at gøre op i den type rangliste. Det bliver let et spørgsmål om fornemmelser, og det er fristende at sætte lighedstegn mellem synlighed og magt, selv om der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem de to ting.«

Magtfuld bankorganisation

Ser man bort fra topfolkene i Mærsk, så vurderer danskerne i Gallup-målingen generelt erhvervslivets magt som værende mindre end hvad eksperterne mener i Berlingske Business Magasins Magtananalyse.

Der er dog undtagelser. Den største højdespringer på befolkningens liste kontra eksperternes er nemlig Jørgen A. Horwitz, direktør i Finansrådet, som befolkningen placerer på en 13. plads. Det er hele 83 pladser bedre end eksperternes placering på ranglisten. Forskellen skyldes formodentlig den store omtale af bankernes magt i forhold til udlån til både private og erhvervsliv, men selv ønsker han ikke at gætte på, hvorfor danskerne placerer ham så højt på listen.

»Jeg er enig i, at der er en markant forskel på »eksperternes« og læsernes vurdering af min indflydelse. Men jeg kan ikke svare på og vil ikke gisne om, hvorfor der er denne forskel. Jeg kan dog oplyse, at jeg i mit daglige arbejde selv føler, jeg har en passende indflydelse i de sammenhænge, det er relevante,« siger han og tilføjer:

»Magt er meget absolut begreb, som man bør tildele diktatorer og lignende. Jeg tror mere på, at man i visse sammenhænge kan have indflydelse i kraft af sin position, sine relationer og i visse tilfælde personlige kompetencer. Men denne indflydelse er ikke absolut, og den er svær at kvantificere. Jeg er i hvert fald ikke i stand til at kvantificere min indflydelse.«

Lidt pudsigt er det, at topfolkene for Danmarks to største banker, Danske Banks Thomas Borgen og Nordeas Christian Clausen, først er at finde på plads nummer 22 og 23 på den folkelige liste og således et godt stykke efter Jørgen A. Horwitz.

En anden erhvervsmand, der bliver vurderet højere af befolkningen end af panelet bag Magtanalysen, er Novo Nordisks bestyrelsesformand, Sten Scheibye, som bliver placeret på en 16. plads – hele 55 pladser over panelets vurdering.

»Jeg tror,danskerne har fat i den lange ende med hensyn til Sten Scheibyes magt. Han har et formidabelt netværk blandt magteliten og har en langt større magt, end hans stilling måske kunne antyde,« vurderer Christoph Houman Ellersgaard.

Top 100 i Magtanalysen 2014 ses på side 24-25Metode og magtpanel ses på side 26

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen