Berlingske Business

Danske milliardærer skyder penge i digital biludlejning

30BBMBIL.jpg
Overskrift
30BBMDELE.jpg
Overskrift
Car Dealership
30BBMDelebil.jpg
Overskrift
MJMSOLO - Kristian Pape fra Holstebro lejer sin bil ud via hjemmesiden "Min Bil, Din Bil".
30BBMspecrap-cace2-Delebil.jpg
Overskrift
MJMSOLO - Kristian Pape fra Holstebro lejer sin bil ud via hjemmesiden "Min Bil, Din Bil".
30BBMspecrap-case2-uber.jpg
Overskrift

Både Kjeld Kirk Kristiansen og Anders Holch Povlsen har skudt penge i nye udlejningskoncepter. Foreløbig ser de etablerede biludlejere på nye digitale konkurrenter med sindsro, men de holder alligevel et vågent øje med dem.

De seneste to år er de traditionelle biludlejere på det danske marked blevet udfordret af to nye nettjenester, der gør det muligt for private at leje deres egen bil ud til andre med et kørselsbehov.

Gomore.dk, stiftet af iværksætteren Martin Mølsgaard, blev oprindeligt lanceret som en samkørselsportal. Men Gomore formidler nu også privat biludlejning og leasingaftaler på biler til private med tilladelse til at leje dem ud.

Den anden nye spiller er Minbildinbil.dk, stiftet af bl.a. Milad Avaz. Endnu er deres andel af biludlejningsmarkedet forsvindende lille. Martin Mølsgaard anslår over for Berlingske Business Magasin, at Gomore i fjor har omsat for ca. 15 mio. kr. på biludlejning.

30BBMspecrap-intro-louise.jpg

»Men vi får nye lejere og udlejere hver eneste dag, og leasingkonceptet med ret til at udleje er der også stor interesse for,« siger Martin Mølsgaard.

Milan Avaz oplyser, at Minbildinbils primære opgave p.t. er at få udvidet antallet af udlejere, så nettet også er tæt i provinsen.

Der omsættes for ca. 1,5 mia. kr. på markedet for biludlejning i Danmark. Internatio­nale udlejningsvirksomheder som Hertz, Avis og Europcar har traditionelt siddet på en stor del af omsætningen, men også mindre spillere gør sig gældende. Som f. eks. Driveon.net eller Lejetlig.dk

At de nye spillere som Gomore og Minbildinbil mener det seriøst, kan aflæses af investorkredsen bag dem. Gomore har flere business angels i ejerkredsen, bl.a. stifteren af Just Eat, Jesper Buch, der nu gør sig som venturekapitalist med base i Spanien.

Minbildinbil er stiftet af incubatorvirksomheden Founders, som ejes af Kirkbi Invest, William Demant Invest og Bestseller, hvis direktør, Anders Holch Povlsen, personligt har investeret kraftigt i andre disruptive netspillere som tyske Zalando, britiske Asos og danske Stylepit og Nemlig.com.

30BBMspecrap-case4-ZALAND#2.jpg

Privat biludlejning lovlig

I den etablerede branche tager man foreløbig udfordringen fra Gomore og Minbildinbil med ro.

Poul Tvede, adm. direktør for Europcar og formand for brancheforeningen Danske Biludlejere, påpeger, at biludlejningsbranchen har stigende omsætning – bl.a. fra turister og kongresgæster, der besøger Danmark.

»De nye udlejningstjenester for privatbiler har et volumen, der ikke på nogen måde truer os, men vi holder da øje med fænomenet.«

Biludlejernes Forening har dog spurgt Justitsministeriet, om privat biludlejning er lovligt, og har fremhævet, at private udlejere slipper for krav, som traditionelle udlejningsfirmaer skal leve op til – f.eks. bilsynsbestemmelser. Justitsministeriet har foreløbig konkluderet, at privat biludlejning via de nye sites er lovlig. Derimod skal de private udlejere opgive deres lejeindtægter til skat, og de må kun fratrække udgifter, der knytter sig til biludlejningen. Aktørerne inden for delebilsordninger frygter heller ikke de nye private netspillere.

30BBMSENG.jpg

Direktør Bjarke Fonnesbech fra det forbrugerejede delebilselskab Letsgo ser Gomore og Minbildinbil som nye spillere, der dækker andre behov.

»Vores kunder foretrækker os, fordi det er let at leje en delebil. Vi har indført kodesystemer, så du blot kan hente og køre afsted i den delebil, du har lejet fra den parkeringsplads, hvor den står. Det er nemt, og det fortrækker mange,« siger Bjarke Fonnesbech.

I klassiske delebilsordninger som Lets­Go og Hertz Delebiler betaler man et månedligt kontingent – ca. 250-til 300 kr. – der dækker administrationsomkostninger og forsikring. Desuden betaler man minimum en døgntakst på 230 kr. plus en kilometertakst på tre kr. pr. kørt km. Det er ca. det dobbelte af, hvad man betaler hos Gomore eller minbildinbil.

Uber-fænomenet

Også på taxifronten er en ny digital spiller, Uber, trådt i karakter på det danske marked. Ubers samkørselskoncept er dog meldt til politiet af Trafikstyrelsen, fordi styrelsen mener, der er tale om hyrevognskørsel.

Det samme mener Dansk Taxaråd. Men foreløbig kører Uber videre i Danmark – dog kun på lavt blus. En limousinetjeneste med navnet Uber Black og en samkørselstjeneste Uber Pop med tilhørende apps er tilgængelige, men antallet af tilsluttede biler er begrænset.

30BBMsepcrap-case3-mobilepa.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen