Berlingske Business
08:42Lego-familiens pengetank køber en tredjedel af IT-konsulenthus

Beyoncés business giver inspiration til Harvard-studier

AWARDS-GRAMMYS/
Foto:

Verdensstjernen Beyoncé kan andet end at optræde. Hun er topchef for en stramt styret brandvirksomhed, som har givet inspiration til Harvard-studier i strategisk markedsføring.

»Jeg startede mit eget selskab, da jeg besluttede at blive min egen manager. Det var vigtigt for mig, at jeg ikke gik til et af de store managementselskaber. Jeg ville følge i Madonnas fodspor og være et kraftcenter med mit eget imperium og vise andre kvinder, at når du kommer til det punkt i din karriere, så behøver du ikke skrive kontrakt med en anden og dele dine penge og din succes. Du kan godt gøre det selv.«

Med disse ord forklarer Beyoncé, hvorfor hun i 2008 startede sit eget managementselskab og et par år senere fyrede sin manager – tilmed hendes egen far, Matthew Knowles.

Beyoncé – megastjerne og megabrand – ville selv være sin egen skaber.

Det gælder hele vejen igennem og drejer sig om mere end selv at træffe beslutningerne om, hvad hun skal indspille, hvor hun skal optræde, og hvilket tøj hun skal iklæde sig.

Det drejer sig om at forvalte sit eget image. Sit brand. Og det drejer sig om at gå nye veje, hvad enten det drejer sig at bruge sociale medier og ny teknologi eller vende traditionelle pladeselskabs- og reklamekontrakter på hovedet.

Markedsføring i kreative brancher

Netop på dette område er Beyoncé Knowles Carter særligt interessant, mener en professor ved Harvard Business School. Anita Eberse har speciale i marketingstrategier, der bliver brugt inden for underholdnings-, medie- og sportsbranchen, og hun skrev sidste år et casestudie om Beyoncé, som er blevet brugt til at undervise MBA-studerende på kurset »strategisk markedsføring i kreative brancher«.

Casen tager udgangspunkt i lanceringen af Beyoncés femte album, der blev indspillet i hemmelighed og i første omgang udelukkende frigivet til salg på iTunes som en total overraskelse i december 2013. Markedsføringen skete via Facebook, hvor Beyoncé var blandt de første til at bruge »AutoPlay«, en funktion, hvor videoklip afspilles automatisk. Beyoncé har over 60 millioner følgere på Facebook, der er en vigtig markedsføringskanal for hende.

Gennem hele forløbet trak Beyoncé og hendes team selv i trådene og stod for alt indhold. Væk var altså den normale procedure, hvor udgivelser går fra pladeselskab til radio- og TV-kanaler og ud i butikkerne. Hvilket vakte en del harme hos både fysiske butikskæder og netbutikken Amazon, der nægtede at føre pladen. Den fysiske CD kom først, da iTunes, der som bekendt er ejet af Apple, havde haft eneret på digitalt salg i en uge.

Er det en helt ny måde at give musikkunstnere kontrollen over deres produkt og image? Eller skal man være så stor som Beyoncé for, at den slags satsninger kan gå godt?

Siden er lignende samarbejder set med rockgruppen U2s gratis lancering af pladen »Songs of Innocence« på iTunes. Og Beyoncés mand, rapperen og forretningsmanden Jay Z, har på samme vis udgivet pladen »Magna Carta Holy Grail« via en Samsung-mobilapp.

»Hun er klart blandt de mest indflydelsesrige personer i musikbranchen lige nu... så at forstå hele mekanikken bag så stærk en skikkelse er altid virkelig interessant,« udtalte Anita Eberse sidste år til Harvard Gazette.

Forretningen

Hjertet i forretningen Beyoncé er selskabet Parkwood Entertainment, der med en stab på omkring 20 medarbejdere og hende selv som direktør har til huse i New York. Selskabet fungerer som lige dele managementselskab, digitalt bureau og kreativt studio. Her sidder ikke bare en traditionel forretningsfører, en fuldtidsansat arkivmedarbejder og musikfolk, men også marketingfolk og specialister i sociale og digitale medier.

Reklamesamarbejder med for eksempel Pepsi, l’Oreal og Hennes & Mauritz kører også omkring teamet, der ofte står for alt indhold selv, hvilket giver stor kontrol over brandet Beyoncé. Typisk betaler reklamepartnerne desuden for dette arbejde. Det er ét skridt videre fra tanken om vor tids berømtheder som brandambassadører med ikke bare reklamekontrakter for andres brands men også egne mærker inden for tøj, ure, parfumer og så videre.

10BUSWoomio.jpg

Beyoncé lægger ikke bare navn til og lader sine partnere styre – hun og hendes team involverer sig ned i mindste detalje.

Ifølge hendes eget team beror det på et omhyggeligt opbygget forhold til de mange millioner fans med direkte kommunika­tion via specielt Instagram, Facebook og en hjemmeside. Desuden har teamet bevidst ikke bredt sig over for mange forskellige kanaler, der skal holdes i kog. Konsekvens og enkelthed er vigtige faktorer, fortalte Lauren Wirtzer-Seawood, der lægger Park­woods digitale strategi, sidste år til branche-sitet Musically.com.

»Vi er meget omhyggelige med ikke at være for salgsagtige i alt, hvad vi gør. Det er ikke den slags forhold, Beyoncé har til sine fans. Hun vil have, at det skal være organisk, og at det virkelig skal komme fra hende.«

Inspiration hjemmefra

Fornemmelsen for marketing og styling har Beyoncé ikke fra fremmede. Hendes far, Matthew, arbejdede som salgschef i Xerox, indtil han droppede jobbet for på fuld tid at hellige sig forvaltningen af Beyoncés karriere, som startede, da hun som syvårig vandt en talentkonkurrence. Snart efter blev hun medlem af en pigegruppe, der siden blev til succesbandet Destinys Child. Han har stadig sin egen musikvirksomhed.

Trods det forretningsmæssige brud – der kom efter forældrenes skilsmisse og snak om utroskab – nævner Beyoncé stadig begge sine forældre som inspirationskilder.

»Jeg er vokset op med at se både ham og min mor styre og eje deres egne forretninger.. og jeg har tænkt mig at fortsætte i deres fodspor,« udtalte Beyoncé umiddelbart efter, at hun droppede faderen som manager.

Moderen Tina Knowles, der oprindelig havde egen frisørsalon, var en årrække Beyoncés stylist og styrer nu tøjfirmaet House of Deréon, opkaldt efter Beyoncés bedstemor, der var syerske og tilsyneladende en noget fandivoldsk skikkelse. Også hende har Beyoncé nævnt som et forbillede.

Feminist

Musikanmeldere og kulturskribenter har også kreativt hæftet sig ved Beyoncé som en stadig mere selvsikker kvinde, der musikalsk kredser om temaer som at tage kontrol over eget liv og ikke mindst et budskab om, at piger og kvinder godt kan selv, med sange som »Run the World (Girls)«. Hun er kendt for at have et rent kvindeligt turneband.

»Det kan være et meget ekstremt ord... men jeg er vel en moderne feminist. Jeg tror på lighed,« udtalte hun i 2013 til modebladet Vogue.

Så meget desto mere ironisk er det, at da hun i 2011 stod uden manager, blev det formodet, at hun ville overgå til ægtemanden Jay Zs musikselskab, Roc Nation. der har stjerner som Rihanna, Rita Ora og Shakira i stalden. Der dukker stadig jævnligt formodninger op om, at det uofficielt er Jay Z, der styrer hendes karriere.

Og det kan ikke afvises, at hun skeler til hans forretningsimperium, der omfatter et tøjfirma, sportsbarer, et basketballhold, et sportsagentur og musikstreamingtjenesten Tidal. Parret er ifølge Forbes underholdningsverdenens første milliardær-powerpar.

Et megabrand som Beyoncés indebærer dog også en vis risiko for overeksponering og for at brede sig over for meget. For nylig har der været en modreaktion på lanceringen af et firma for veganermad, som Beyoncé har lagt navn til i samarbejde med sin personlige træner. Det har blandt andet udmøntet sig i, at fans har postet fotos af stjernen i færd med at fortære en stor burger.

15busmantoniny2.jpg

På samme måde kan det være svært at styre grænsefladen mellem det offentlige/kommercielle ansigt og så det private. Der har været spekulation knyttet til, at Beyoncé og Jay Z – der ellers er kendt for at værne om deres privatliv – efter datteren Blue Ivys fødsel registrerede hendes navn som varemærke, ifølge medieforlydender for at markedsføre en kollektion af babytøj. Det afvises af Jay Z.

»Der var folk, som ville lave produkter baseret på vores barns navn, og vi ville ikke have, at nogen forsøger at udnytte vores babys navn. Det var ikke noget, vi selv ville gøre. Som du ser, har vi ikke lavet noget. For det første er det et barn, og det generer mig, når ikke der sættes nogle grænser,« har Jay Z udtalt i et interview med magasinet Vanity Fair.

Tilbage står også balancegangen mellem det kunstneriske og det strategiske brand, og spørgsmålet om, hvad der styrer hvad.

»Hun har en virkelig god fornemmelse for det forretningsmæssige, men hun kan ikke lide at hænge der hele tiden. Vi griner ofte over, at hun en time inde i et forretningsmøde rejser sig og begynder at vandre omkring. Så kan jeg se, at jeg har tabt hende. I sidste ende er hun kunstner, og det er det, der driver hende,« fortæller Lee Anne Callahan-Longon, der er forretningsfører i Parkwood Entertainment.

pix-Beyonce

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen