Berlingske Business

Berlingske-topchef: »Magt er positivt«

12BBMLisbeth3.jpg
Lisbeth Knudsen

Lisbeth Knudsen, der er chefredaktør for Berlingske Tidende og administrerende direktør for Berlingske Media, er som nr. 21 den højest placerede medieperson i årets Magtanalyse. Berlingske Business Magasin har stillet hende fire spørgsmål om magt.

Hvordan forholder du dig til din magt?

»Magt skal omgås med ydmyghed, og der følger som regel også et ganske stort ansvar med at besidde magt. Det gør der i hvert fald i min bog, hvor magt er et positivt begreb.«

»Det afgørende er, hvad magten bruges til, og hvordan den bruges. Mennesker, der bruger magt og magtsymboler til at demonstrere deres egen uimodståelige betydning, har jeg ikke respekt for. Det virker latterligt på mig. Respekt har jeg imidlertid for den magt, som kommer af at have opnået andres tillid, eller som kommer med et ledelsesmæssigt eller personligt ansvar, man har påtaget sig.«

12BBMLisbeth.jpg

Hvordan bruger du magten?

»Det vigtige for mig er, at man med magt kan få ting til at ske. Magt giver indflydelse og mulighed for at bevæge noget, udrette noget. Jeg har altid afskyet at se magtmennesker udfolde sig ved hele tiden at skulle tale om deres magt, prestige og indflydelse. Magt er ikke noget, man behøver at forklare og demonstrere. De dygtigste ledere har magt i kraft af deres evne til at finde løsninger, få mennesker til at arbejde sammen, få skabt resultater, ved at have personlig karisma og udsyn og ved at have modet til at tage også de upopulære beslutninger. For nogen er magt et negativt begreb. Det er det ikke for mig, hvis magtudøvelsen håndteres med ydmyghed og ansvar.«

Magt skal omgås med ydmyghed, og der følger som regel også et ganske stort ansvar med at besidde magt. Det gør der i hvert fald i min bog, hvor magt er et positivt begreb.

Lisbeth Knudsen, Koncernchef Berlingske Media
DEL CITAT

Helle Thorning-Schmidt, Statsminister

Hvordan er du en del af det danske magtspil?

»Det kommer i høj grad af den funktion, jeg har som leder af en stor og kendt medievirksomhed, som er højt respekteret i det danske samfund. Jeg bilder mig ikke ind, at det er Lisbeth Knudsen, Danmark, der har den position. Det er hende chefredaktøren og direktøren for Berlingske Media, der har den. Og så skal jeg på bedst mulig måde forvalte min opgave med både at profilere vores virksomhed og som chefredaktør blande mig i debatten. Og så har jeg påtaget mig en række roller som bestyrelsesformand for Danske Medier og for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt andre opgaver, der bringer mig ind i mange forskellige samfundssammenhænge. Jeg føler mig ikke som en del af et magtspil, men når man blander sig så meget i debatten, så får man både indflydelse og en gang imellem et par på hovedet, når man stikker næsen for langt frem.«

1. Nils Smedegaard Andersen, adm. dir., A.P. Møller - Mærsk

Korrumperer magten?

»Det gør den heldigvis ikke i Danmark. Vi har et forholdsvis gennemsigtigt system af magtstrukturer. Vi har som danskere en meget veludviklet retfærdighedssans, og vi har en høj grad af tillid til hinanden. Derfor tror jeg ikke, at vi kommer dertil, at vi får sager om magtkorruption i Danmark.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen