Berlingske Business

Bedre tider for handel

aaa
Foto:

 

Rema 1000-succes

Danskerne er vilde med discount og smutter gerne ind i Rema 1000, der er ejet af Norges rigeste mand, Odd Reitan. På ti år har kæden femdoblet sin omsætning i Danmark. Rema 1000 har været dygtig til at markedsføre sig på, at nu er købmanden tilbage i byen. Og franchisemodellen giver den enkelte købmand ejerskab. Det giver mulighed for at tilpasse butikken lokalt.

Tyske Aldi lider år efter år. På fem år har discountkæden et samlet underskud på næsten 700 mio. kr.

Aarstiderne, som sælger måltidskasser, frugt og grønt, er ny i Guld1000 og imponerer med høj vækst og endog meget høj indtjening. Aarstiderne, der var blandt de første til at markedsføre sig som udelukkende økologisk, har eksisteret siden 1999.

 

Bomstærke Tiger

Danskerne er så vilde med billige varer, at de gerne kører til Tyskland for at shoppe. Det nyder grænsekøbmanden Fleggaard godt af og sælger snart hvad som helst. Grænsehandlen giver Fleggaard endnu et fremragende år.

Branchens mest succesfulde er dog Zebra, selskabet bag Tiger-butikkerne. Omsætningen steg voldsomt. Samtidig har Tiger branchens højeste afkastningsgrad.

Det stærke butikskoncept har netop rundet en milepæl. Kæden har nemlig åbnet nummer 500 butik på verdensplan.

Den danskstartede virksomhed har kapitalfonden EQT i ejerkredsen. Selskabet fik ny administrerende direktør fra årsskiftet – franskmanden Xavier Vidal. Familien Lajboschitz, der byggede Tiger-kæden op fra ingenting og har tjent over en milliard kroner på den, har nu trukket sig fra driften.

Andre succeser i detailhandelen er brillemagerne i Synoptik og designkøbmændene i Illums Bolighus.

Babysam har de seneste år mindsket underskuddet, men omsætningen af baby- og børneudstyr falder. Selskabet har netop fået ny førstemand – Kenneth Nørgaard

Branchens lidet attraktive største underskud har Power, det tidligere Expert.

Penge i kosmetik

Kvinders hang til facadelak – makeup og duftende parfumer – er en sand kilde til at tjene penge - mange penge. Kosmetik - og parfumesælgerne L’Oreal Danmark og Estée Lauder står da også bag to af branchens absolut bedste afkastningsgrader.

I dette godt indtjenende selskab kan SCA Hygiene Products også blande sig med en afkastningsgrad på 31. Selskabet står bag mange stærke mærker – blandt andet Libero, Libresse og Tena. Selskabet er svensk ejet og i øvrigt Europas største private skovejer.

Forbrugerne køber efter næsten ti års pause igen varige forbrugsgoder. Og afsætningen er ved at være på højde med den, man så i 2005.

Det kan blandt andet spores på salget af hvidevarer fra Bosch, Siemens og Gaggenau, som giver høj vækst og øget markedsandel iDanmark til tyskejede BSH Hvidevarer.

Pressede grossister

2014 var et rigtigt træls år for verdens største pelsauktionshus, Kopenhagen Fur, som oplevede det største prisdyk på minkskind i mere end 20 år. Det fik både omsætning og resultat til at rasle nedad. Resultatet faldt med hele 68 procent og endte på 135 millioner kroner mod 432 mio. kr. i 2013.

Især den manglende pelsafsætning i Kina var skyld i de dårlige resultater. Kina er det største og afgørende marked for danske minkskind. Selskabets mangeårige administrerende direktør, Torben Nielsen, ville for nylig stoppe og overlade posten til den hidtidige viceadministrerende direktør, Kenneth Loberg. Men kun en uge efter meddelelsen om skiftet blev Loberg fyret pga. »tillidbrud«, og hensigten er, at Torben Nielsen fortsætter et år mere.

Branchens højeste vækst finder man hos Renoldi Invest, der er ejet af Rene Nielsen. Selskabet tjener sine penge på grossistvirksomheden ­Trade Point, der sælger møbler og interiørprodukter. De får deres produkter fremstillet i Kina. Trade Point har sit hovedsæde i Odense

Blandt el- og VVS-grossisterne har den nordjyske grossist- og stålvirksomhed Sanistål trodset hårde markedsvilkår og løftet både omsætning og indtjening en smule. Indtjeningen er i dag fortsat lav som i det meste af branchen.

Anderledes ser det ud hos stålgrossisten Lemvigh-Müller, som oplever pres på både top- og bundlinje. Krisen har ændret markedet. Kunderne sparer ved at handle direkte hos producenten, og grossistvirksomhederne slås med konkurrenterne om marginalerne.

Penge i fiskefoder

Verden efterspørger flere fødevarer - især fisk. Og det er da også her, vi finder kategoriens bedst indtjenende selskab, Aller Aqua Group. Gruppen producerer fiskefoder.

Det er særligt uden for Europa, at markedet for fiskefoder vokser. På verdensplan vokser opdrættet af fisk med fem procent om året.

Aller Aqua eksporterer til mere end 70 lande på verdensplan. Hans Erik Bylling ejer 90 procent af selskabet.

Danish Agro er historien om, hvordan en virksomhed har ændret sig fra at være en lokal miniput til at være den sjettestørste andelsgrovvarekoncern i Europa med cirka 4.000 ansatte og den 18. største virksomhed herhjemme målt på omsætning.

Den store landbrugskoncern Danish Agro har i de senere år været på et voldsomt opkøbstogt. Senest har Danish Agro overtaget hovedparten af Tysklands største privatejede grovvareselskab, Getreide.

Grovvarekoncernen DLG har også haft vokseværk i de senere år. I det seneste regnskab omsatte DLG for 59 mia. kr. DLG-brillerne er nu rettet mod indtjening frem for toplinje.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen