Berlingske Business

Baron med næse for forretning

27BBMemail-interview-johan.jpg
Prinsedåb Møgeltønder Kirke. Caroline Fleming og Baron Johan Wedell-Wedellsborg og Baronesse Rebecca Wedell-Wedellsborg.

Hjælp mig, jeg har ingen lederegenskaber. Det var budskabet til de ansatte, da Johan Wedell-Wedellsborg arvede rederigruppen Weco efter sin far.

Johan baron Wedell-Wedellsborg overtog styringen af rederiet Dannebrog Gruppen, nu Weco Gruppen, tilbage i 2001. Han overtog ejerskabet, da faren Ebbe baron Wedell-Wedellsborg døde i 2005. Rederiet har historisk været gennem økonomisk svære perioder, men i de senere år er det lykkedes at skabe solide overskud. Johan Wedell-Wedellsborg har tillige investeret i barndomsvennen Kaspar Basses café-­koncept Joe & The Juice og tjent en pæn formue, da en kapitalfond købte sig ind i 2013.

Mathias Lundø Nielsen. Nustay

Kaspar Basse har sendt stafetten videre til dig. Betragter du dig som iværksætter eller forvalter af et familiedynasti?

»Jeg vil betragte mig selv som iværksætter. Weco Group, som er moderselskabet ligner meget lidt det, jeg overtog i 2001.«

Du ville oprindelig ikke være en del af shippingmiljøet, men valgte det alligevel. Var det af pligt over for familien?

»Det har aldrig været en pligt at overtage rederiet. For at være ærlig var jeg en smule forvirret, da jeg var ung. Gennemførte ikke gymnasiet for derefter at gå ind i militæret. For så endelig at tage en elevplads i Hamborg. Og først der begyndte shipping at gå op for mig. Men stadigvæk lå det ikke i kortene at overtage rederiet.«

11BUSUlrik-Branner.jpg

Hvordan skaber man iværksætter-kultur i en virksomhed med en lang historie i ryggen?

»Ja, det er et godt spørgsmål og et, jeg stillede mig selv den dag, jeg overtog virksomheden. Og jeg fandt hurtigt ud af det. Man bruger det gode gamle navn, som jeg var heldig at overtage, og derefter gjorde jeg det fuldstændig på min egen måde. Det var således, at jeg ingen ledererfaring havde. Efter meget kort tid hev jeg ledergruppen ind til et møde. Bekendte kulør og fortalte, at jeg på rigtig mange punkter ingen egenskaber havde, men var klar til at hoppe ud i et eventyr med deres hjælp og erfaring. Det, jeg mente, jeg kunne bidrage med, var en god næse for forretning og for at tjene penge.«

Er din næse for forretning nøglen bag den markante fremgang, rederiet har oplevet de senere år?

»Fremgangen de senere år er selvfølgelig et miks af mange ting. Vi har et saying i shipping, der hedder timing is everything. Og der har vi haft en del held med at ramme de rigtige segmenter. Dernæst er en meget stor del af det dygtige folk. Jeg er så heldig, at vi har en helt fantastisk arbejdsplads, hvor alle kan lide at være. Det har haft stor betydning for at tiltrække dygtige folk, men i særdeleshed også at beholde de dygtige medarbejdere. Vi arbejder hårdt, men har det også superherligt.«

Jakob Nordenhof

Du gik ind i Joe & The Juice, som ligger langt fra shipping. Er det undtagelsen, der bekræfter reglen, eller satser du på at sprede dine investeringer?

»Jeg gik ind i Joe & The Juice ved en tilfældighed. Kaspar og jeg har været gode venner hele livet. Han talte om at ekspandere til USA. Jeg var på det tidspunkt, som mange andre, blevet superfascineret af Joe & The Juice, så jeg skubbede hårdt på for at være med i eventyret. Det ene førte til det andet, og jeg fik købt de tidligere partnere ud af Joe & The Juice. Når det er sagt, er shipping min største aktivitet og får selvfølgelig meget fokus.«

Alligevel spreder du investeringer?

»Ja, for mig er det helt klart vejen frem. Jeg er involveret i en del selskaber. Med en ejerandel på typisk 25/30 procent, f.eks. et mindre teleselskab i Frankrig, et fondsmæglerselskab i København. Et stort rækkehusprojekt i Vallensbæk for at nævne nogle.«

laila pawlak

Hvem vil du sende stafetten videre til?

»Jeg ville gerne sætte stafetten videre til Peter Sextus fra Samsøe & Samsøe. Han er en nyere ven. Han er selfmade, har et fantastisk overblik, er sej og forstår at få tid til familie og andet sjovt, mens han driver sin virksomhed.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen