Berlingske Business

Bankdronningen Karen Frøsig sender Anders Dam tilbage i baren

22BBMJyske-Bank-forventer-h.jpg
Falmet charme: Jyske Banks flotte image fra før finanskrisen er blevet slidt ned. Foto: Henning Bagger

Jyske Banks direktør Anders Dam forsøgte for få år siden at charmere sig ind på Sydbank-direktør Karen Frøsig. Men hun kunne og ville selv betale sine drinks. I år har Sydbank overtaget imagetronen i det jyske.

Av, av, Anders Dam. For få år siden ville du og Jyske Bank betale for drinks til samtlige bankdirektører i det jyske, hvis de blot ville være med i en konsolidering af bankmarkedet.

Men med et skuffende regnskab i 2014 og nul udbytte til aktionærerne er det helt slut med gratis drinks. Sydbank afleverede derimod det bedste resultat i 2014 siden krisen i 2007. Udbyttet til aktionærerne steg.

Blandt erhvervslivets beslutningstagere, som fælder dommene i Berlingske Business Magasins Imageanalyse, bliver gode, solide resultater belønnet, mens kvikke bemærkninger nok giver point, når det går godt - hvem husker ikke Novo-direktøren Lars Rebien Sørensens you ain’t seen nothing yet – men omvendt giver de en lussing, hvis det efterfølgende går mindre godt.

I årets Imageanalyse er Sydbank en af de absolutte højdespringere. Sydbank hopper 64 pladser fra nummer 115 i 2014 til nummer 51 i år. Anders Dam taber derimod 12 pladser, og Jyske Bank ligger nu nummer 70 på årets imageliste.

Anders Dam

Kommunikationsdirektør Søren Hansen Reumert fra Sydbank siger, at banken er stolt over vurderingen, og at den har udviklet sig så flot. Han peger på tre faktorer, som gør, at den har flyttet sig:

»Vi har koncentreret os om at drive bank ganske enkelt. Det fordeler sig på tre indsatser: 1. Vi søsatte en lønsomhedsplan i april sidste år, med enkle og klare mål, der er lette at kommunikere. 2. Vi leverer på planen og beviser, at vi er dygtige til at drive vores virksomhed, og at vi holder, hvad vi lover. 3. Vores kommunikation og udmeldinger er konsistente og støtter op om lønsomhedsplanen,« siger han.

Imageeksperter mener, at Sydbank får ekstra positiv vind i sejlene, fordi banken lander det bedste resultat siden 2007, og at den vinder ekstra frem, fordi den kommer stærkere ud rent kommunikationsmæssigt i forhold til den midtjyske rival.

Jyske Bank taber placeringer sammen med Nordea, som dog kommer fra et højt niveau. Den helt store taber er Saxo Bank, der får en større lussing med et styrtdyk på 32 pladser til nummer 79. Banken er kendetegnet ved store ryk op og ned hvert eneste år.

Novo Nordisk pressemøde

Ikke som de andre

Saxo Bank blev i årets løb ramt af massivt tab, da den schweiziske centralbank i januar i år fjernede kursloftet på schweizerfranc. Både kunder og banken tabte store millionbeløb.

Spørgsmålet er, hvor meget et godt image rent faktisk betyder for Saxo Bank, der har 90 procent af omsætningen i udlandet og dermed ikke ligner de øvrige banker i målingen. Men ifølge kommunikationschef Cathrine Kier er det lokale image vigtigt:

»Det betyder meget for os i relation til, at medarbejdere, samarbejdspartnere, myndigheder og andre oplever os som dygtige og kompetente. Vi er både et innovationshus og et finanshus, der investerer massivt i ny teknologi. Samtidig har Saxo Bank i Danmark oplevet stor kundetilgang. På sigt tror vi, at kombinationen af teknologisk landvinding og glade kunder vil styrke banken imagemæssigt,« siger hun.

På spørsmålet, om de to markante direktører Kim Fournais og i særlig grad Lars Seier Christensens politisk aktive rolle både i de traditionelle medier og på de sociale medier kan have stor positiv effekt, når det går godt, og omvendt negativ indflydelse, når der opstår krise, svarer Cathrine ­Kier, at der kan være en sammenhæng.

»Lars Seier Christensen og Kim Fournais er markante profiler, som både forretningsmæssigt og mediemæssigt har løftet Saxo Bank højt på dagsordenen, og det skaber stor opmærksomhed om resultaterne. Saxo Bank er historisk set en monopolbryder, og i det lys har det gavnet at have direktører, der siger, hvad de mener. Vi oplever generelt, at der bliver sat pris på erhvervsledere, der melder klart ud. Så kan man være enig eller uenig, men gennemsigtigheden er stor, og der er højt til loftet i Saxo Bank,« siger hun.

Jørgen Vig Knud

Normalisering efter krisen

Ser man bort fra Saxo Bank og Jyske Banks udsving, er det værd at bemærke, at bankbranchen er rimeligt homogen.

»Vi ser en branche, der er på vej mod en normalisering. Finanskrisen er overstået, og bankerne begynder at finde sit rette leje med stabile midterplaceringer,« siger kommunikationsrådgiver Mikael Baden, der er partner og medstifter af kommunikationsbureauet Friday.

Branchen »banker« har da også taget det største hop opad i Imageanalysen med 14,7 pladser i gennemsnit og rammer nu en brancheplacering som nummer otte med forventning om yderligere stigninger de kommende år.

»Vi kan se, at Danske Bank har et betydeligt større potentiale. Kendskabet er højt, og banken vil blive belønnet i takt med, at den kommer hele vejen gennem krisen,« siger direktør Palle Klinke Hansen fra IFO – Institut for Opinionsanalyse, der står bag magasinets årlige imagemålinger.

Anders dum

Selv om der fortsat er et stort spring mellem Nordea på 26. pladsen og Danske Bank på plads nummer 72, forventer imageeksperter, som Berlingske Business Magasin har talt med, at afstanden vil blive mindre de kommende år.

»Danske Bank har de senere år været i en undtagelsestilstand, men i takt med de bedre resultater og det oplevede digitale forspring i forhold til Nordea synes det oplagt, at Danske Bank vil springe yderligere de kommende år,« siger Palle Klinke Hansen.

Nordea i front trods et dyk

Nordea tager relativt set et stort fald, da den går otte pladser tilbage. Eksperterne er enige om, at Nordea har en klar fordel ved at komme bedst gennem krisen, men omvendt har banken tabt momentum, da Danske Bank har erobret den digitale fortælling med Mobile Pay, mens de øvrige banker, herunder Nordea, kom sent ud af starthullerne med den konkurrerende mobile betalingsform Swipp.

Yderligere har der været fokus på topledelsen i Nordea. Dels på den øverste koncernchef Christian Clausen, som ramte den svenske mediemur med gratis jagtture – en tur, som kostede svenske erhvervsprofiler jobbet. Dels har der været store udskiftninger i den danske ledelse, som midlertidigt har hentet den erfarne, men nærmest glemte bankchef Peter Lybecker ud af arkivskabet og gjort ham til adm. direktør for Nordea Danmark.

Adm. direktør Peter Lybecker har noteret sig tilbagegangen, og at flere konkurrenter er rykket frem.

»Det afspejler meget godt konkurrencesituationen, som er benhård i øjeblikket. Men jeg er utroligt stolt over vores medarbejdere, som leverer en jætteindsats, der gør, at vi stadig placerer os helt i top med en meget stabil udvikling,« siger bankdirektøren.

william demant

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen