Berlingske Business

Audis teknologiske kampvogn

28BBMQ7_Arablau_009.jpg
Overskrift
Audi Q7
28bbmQ7_Arablau_004.jpg
Overskrift
Audi Q7
28bbmQ7150078.jpg
Overskrift
Audi Q7
28bbmQ7_Arablau_042.jpg
Overskrift
Audi Q7

180 milliarder kroner vil Audi investere frem til 2020, og den nye Audi Q7 er første trin af investeringsraketten. Vi har testet über-SUVen i de schweiziske alper, hvor penge, luksus og store planer går hånd i hånd.

Verbier i Schweiz er kendt som et eksklusivt skisportssted. Et sted, hvor den kræsne skiløber får eminent skiløb kombineret med de bedste restauranter og hoteller. Et sted for aficionados, hvor kun det bedste er godt nok. Et sted, som derfor matcher forventningerne til den nye Audi Q7, som Audi præsenterer netop i dette hjørne af de Schweiziske Alper.

Q7 er Audis mest eksklusive SUV, og den står ikke tilbage for flagskibet A8, når det gælder teknologiske delikatesser. Den er første reelle resultat af Audis massive investeringsplan, der frem mod 2020 skal udvide modelporteføljen til 60 Audi-modeller.

28bbmalfa-romeo-giulia.jpg
LÆS MERE : Direktionsvognen

I midten af 90erne havde Audi kun tre modeller: Audi 100, Audi 100 Avant og Audi 80. Det sætter Audis succeshistorie i perspektiv. For at nå målet vil Audi investere over 180 milliarder kroner de kommende år. Omkring 70 pct. af det beløb skal bruges på modeludvikling. Volkswagens prestigemærke mener det alvorligt, og både Mercedes og BMW skal slå hul på sparegrisen for at følge med i det oprustningskapløb.

Den nye Audi Q7 afløser den første generation, som blev født i 00ernes optursklima. Tiderne er skiftet, så den nye model skal ikke imponere på bling og massefylde, men på de indre værdier – om man så kan sige i bilsammenhæng. Det betyder, at på Audi Q7 introduceres en række teknologier. Q7 rykker især grænser på den digitale brugerflade, og kombineret med den gode bagsædeplads synes bilen at være det oversete alternativ til segmentet med privatchauffør.

I USA kører mange CEOs og toppolitikere nemlig i SUVer frem for limousiner. Biltypen leverer masser af plads, og i 2015 har SUVerne også power nok til at give den sikkerhed, der ligger i at kunne komme hurtigt fra A til B. Engang kom store firehjulstrækkere først og fremmest fra Nissan og Toyota, og de blev mest brugt til at fragte våbeninspektører rundt i Saddam Husseins Irak. Range Rover var den eneste, der rigtigt kombinerede høj komfort og luksus med SUV.

Men i 1997 åbnede Mercedes ballet med sin ML. Som altid lader den ene sydtyske bilfabrikant aldrig den anden åbne en ny niche uden straks at følge trop. Så i 1999 fulgte BMW X5, og i 2005 kom Audi endelig med sin Q7.

Alle store og luksuriøse SUVer, der osede af økonomisk overskud og automobilt ditto. Og alle regulære pengemaskiner for deres respektive moderselskaber. Men de var også favoritaversioner i den hurtigt voksende globale miljøbevægelse. Et øgenavn som det danske Hellerup-traktor var ikke positivt ment. Da finanskrisen rullede over den vestlige verden, faldt interessen for luksus-SUVerne som for varm kakao på en varm julidag. Det blev simpelthen dårlig stil at køre luksus-SUV.

Det forklarer måske formen på den nye Q7. Mens den gamle var stolt af dimensioner, der matchede alle økoflipperes hadeobjekt, den amerikanske Hummer, er den nye Q7 blevet mindre – ikke meget og kun i længden. På bedste tyske manér har ingeniørerne naturligvis formået at gøre det umulige, nemlig samtidig at gøre bilen mere rummelig indeni. Men udvendigt er den skrumpet, og ikke kun i centimeter.

28bbmBB Cayman 4.jpg

Lugter lidt af stationcar

Designet synes bevidst ført væk fra de store armbevægelser – hvis vi ser bort fra kølergrillen, der giver associationer til en hval med åbent gab. Resten af bilen er gjort langt mere stationcar-agtig, og kun hvis luftaffjedringen pumper bilen op i terrænhøjde, ligner den en rigtig SUV. Ellers lugter Q7 mere af en flommet stationcar.

I min optik et fjollet knæfald for miljøbevægelsen, da bilen er den mest økologisk korrekte SUV på markedet lige nu.

Med 272 dieselheste fra en 3 liters V6 maskine kører den 17,5 km/l. Det er imponerende. I starten af 2016 lanceres en hybridudgave, der kan køre 50 kilometer på ren el og præstere over 50 km/l ifølge EUs noget fiktivt udregnede kørselscyklus. Det er bedre for de svedende isbjørne end økoflippernes frelste Citroën 2CV, der er uden katalysator eller partikelfilter. Audi Q7 er blevet op til 325 kg lettere og kører op til 26 procent længere på literen end sin forgænger. Så selv om dens design er selvudslettende i SUV-regi, er den faktisk en miljøforkæmper i luksusklassen.

28bbmJaguar_XE_IRR_V6S_051.jpg

Men det er ikke økokreditværdigheden, der gør den til en af dette års mest interessante bilnyheder. Det er dens teknologi. Audi burde erstatte sit slogan: Vorsprung durch Technik til slet og ret at hedde: Fordi vi kan.

Den nye Q7 kan både parallelparkere og lave båsparkering helt af sig selv. Den kan selv køre køkørsel med hastigheder på op til 60 km/t, og den har flere advarsels- og alarmsystemer end Barsebäck. Man kan med god ret hævde, at folk, der ikke kan parkere eller orientere sig i trafikken, måske burde overveje, om de overhovedet burde have et førerbevis.

Men det leder os tilbage til sloganet. Det handler ikke så meget om, hvad kunderne har brug for. De behov har Q7 for længst stillet. Audi gør det mest, fordi firmaet kan.

28BBMBB merc S 7.jpg

Egen tablet

Når det er sagt, leverer Q7 også teknologiske landvindinger med massers af lavpraktisk mening. Audi lancerer sammen med Q7 sin egen tablet, der er udviklet til bilen. Den har splintfrit glas og et display, der er ekstra egnet til at vise klare billeder på bagsædet af en bil badet i sollys. Fra tabletten har du fra bagsædet adgang til alle bilens digitale features, og tabletten er naturligvis koblet til bilens WIFI-hotspot, så du er online altid.

Hotspottet giver i øvrigt adgang til opkobling af flere enheder samtidig. Afhængigt af den mobile datadækning ruller Q7 med en båndbredde hurtig nok til at streame film fra Netflix. Det gør Q7 uhyre velegent til rollen som mobilt kontor. Du har tablet monteret på stoleryggen af førersædet, hvorfra du kan se Blommberg News, samtidig med at du skriver emails fra din bærbare placeret på foldebordet. Benpladsen er overdådig og udsynet langt bedre end fra bagsædet af en A8 – skulle der blive tid til at kigge op og ud på verden.

Dur i mange roller

Man kan altid diskutere, om moderne biler er på vej ud på overdrevet i jagten på at tilfredsstille reelle og tænkte behov. Men selv om den nye Audi Q7 er et overflødighedshorn af udstyr og teknologi, så er den ikke overflødig.

De færreste biler kan spille så mange roller som Q7 med samme selvsikkerhed som den store sydtysker. Den kan være direk­tionsvogn i løbet af ugen, og i weekenden kan den føre an på fasanjagten. Den er præsentabel, alsidig, funktionel og offroad-duelig på én og samme tid. Den ligner en kampvogn, men det kan også være en fordel, og med dens næsten uudtømmelige muligheder for digital opkobling hører den hjemme på ønskelisten til direktionen med ærinder og interesser, der rækker ud over glastårnene i Storkøbenhavn.

28bbmFordMustang015_Munic#2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen