Berlingske Business

Arlas effektive førstemand

27BBMPeder-Tuborgh.jpg
Peder Tuborgh, admistrerende direktør for Arla.

Peder Tuborgh styrer Arlas internationalisering med opdyrkning af nye markeder og stram omkostningsstyring.

Peder Tuborgh er opdraget i Arla under den navnkundige mejeridirektør Jens Bigum og kalder sig selv en rigtig mælkedreng. Han har været 18 år i organisationen, siden han som helt frisk cand.merc. kom til det daværende MD Foods. Første stop tilbage i 1987 var som produktchef i Tyskland. Tre år senere rykkede han videre til Saudi-Arabien, hvor han blev marketingchef for Danya Foods.

I 1994 gik turen tilbage til Danmark og Aarhus, hvor Peder Tuborgh blev marketingdirektør i division Danmark. I 2000 blev han divisionsdirektør og i 2002 koncerndirektør med ansvar for blandt andet Norden.

Kronprinsparret-Arla

Ledelsesmæssigt bryder Peder Tuborgh sig ikke om, at snakken bliver for akademisk og analytisk. Ledelse handler om synlighed og om at træffe beslutninger og sætte handling bag ordene. Tonen er frisk, og han er ikke bange for at give sin mening til kende. Er bønderne sure over mælkeprisen, så giver han sig ikke til at tale om alt muligt andet, men går lige durk ind i konflikten.

13.400 europæiske mælkebønder udgør Arla Foods’ ejerkreds. Og de er under økonomisk pres. Det betyder selvsagt, at de presser Arla. Og bedre skulle man ikke tro, det blev af, at det russiske marked skrumper, den kinesiske efterspørgsel skuffer, og danske landmænd klager over de store gældsbjerge i landbruget. Men Peder Tuborgh har for ganske nyligt fremlagt et rekordregnskab for sine ejere.

Kronprinsparret-Arla

Størstedelen af omsætningen på de næsten 80 mia. kr. er hentet uden for landets grænser, og det er hemmeligheden bag Arlas fremdrift. Peder Tuborgh og hans folk er dygtige til at opdyrke nye markeder. Dertil tilføjer de en stram omkostningsstyring og sørger for, at driften er effektiv i Danmarks femtestørste virksomhed målt på omsætning og en stor global spiller på sit felt.

En af hans vigtigste opgaver er at skabe forbindelse mellem landmændene og indkøberne i detailhandlen. Derfor er størrelsen så vigtig for Arla.

Det er lykkedes for Peder Tuborgh at fastholde ejerstrukturen i Arla. For fem år siden indskød andelshaverne 4,5 mia. kroner yderligere i Arla. Den kapital blev brugt til at vokse internationalt. I 2011 fusionerede Arla Foods med tyske Hansa Milch. Året efter med Milch-Union Hocheifel og det britiske mejeriselskab Milk Link. Derefter fulgte partnerskabet med det største statsejede kinesiske mejeri, Mengniu Dairies.

pix-tuborgh

Peder Tuborgh og Arlas nuværende strategiplan har udløbsdato i 2017. Højest prioritet er øget lønsomhed, men samtidig skal han skabe rum og kapitalressourcer i Arla til yderligere vækst.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen