Berlingske Business

Arbejdsløshed kan ændre dine personlighedstræk

RB Plus: Bagland går imod Thorning i dagpenge-debat
Jobcenter. ARKIVFOTO. Foto:

Ifølge en ny undersøgelse sætter det spor i både psyke og personlighedstræk, når man har været ledig i en længere periode - og det skader muligheden for at komme tilbage i job.

Arbejdsløshed er ikke bare skidt for privatøkonomien og humøret - længere tid uden for arbejdsmarkedet kan også påvirke din psyke, karakter og personlighedstræk, viser en ny undersøgelse ifølge Politiken. Og ændringerne gør det endnu sværere at få et job igen.

Det viser en stor personlighedsundersøgelse af ledige danskere, der er foretaget af firmaet People Test Systems ud fra data, der er indsamlet over 2,5 år fra mere end 17.000 lønmodtagere - heraf 3.000 ledige.

Akademikerledighed

Ifølge undersøgelsen bliver man efter længere tids arbejdsløshed både mindre fleksibel, initiativrig og risikovillig, ligesom selvtilliden er i fare for at dale sammen med energien og konkurrencelysten. Evner og træk, der ellers skal hjælpe en tilbage på arbejdsmarkedet.

Direktør i People Test Systems Torben Tolstøj mener, at undersøgelsen giver grund til bekymring:

»Der er så meget fokus på, hvordan økonomi, dagpenge og kontanthjælp udvikler sig for danskere, der er så uheldige at miste jobbet. Men det er jo mindst lige så relevant at undersøge, hvad der sker med de mennesker, det handler om. Hvad sker der inde bag facaden med psyken og personligheden,« siger han til Politiken.

Ifølge den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik har ledighedsprocenten ligget uændret på fem procent i fem måneder i træk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen