Berlingske Business

Akademikeren i DLG

27BBMKristian-Hundeboell-4.jpg
Kristian Hundebøll, DLGs topchef.

Kristian Hundebøll retter nu blikket mod indtjening frem for toplinje. DLG står foran en slankekur, og der skal sælges fra.

Yngst i firkløveret af topchefer i andelssektoren er Kristian Hundebøll med sine 48 år.

Siden 2001 har han slået sine arbejdsfolder i Dansk Landbrugs Grovvareselskab (DLG). Først som direktionsassistent for den tidligere koncernchef Asbjørn Børsting. Siden som direktør og vicekoncernchef, og for to år siden overtog Kristian Hundebøll posten som koncernchef.

Den statskundskabsuddannede Kristian Hundebøll faldt til i landbrugssektoren, om end han løb ind i begynderknubs i mødet med de mange agronomer. Det hjalp, at den unge mand kendte landbruget fra sin opvækst i Vendsyssel, hvor faderen var mejeribestyrer. Derimod bonnede det næppe stort, at han i studietiden havde kørt grønthøster. Som mange andre cand. scient. pol.’er begyndte Kristian Hundebøll i det offentlige – i hans tilfælde som EU-rådgiver i Fyns Amt.

ko

En af de første opgaver. som unge Kristian Hundebøll fik i DLG, var at undersøge mulighederne for opkøb i Tyskland. Det førte til DLGs opkøb af det private tyske grovvarefirma Paul Koch Landhandel i 2003, som blev begyndelsen på DLGs internationale vækst.

Og DLG har virkelig oplevet et voldsomt vokseværk i de senere år. I det seneste regnskab omsatte DLG for 59 mia. kr. Da unge Hundebøll blev ansat i 2001, var tallet 11 mia. kr.

Væksten er kommet med opkøb og gennem fusioner, hvor de største har været med Svenska Foder, tyske HaGe, danske Kongskilde, franske Calcialiment og tyske Team AG. I dag er DLG et konglomerat inden for husdyrernæring, plantedyrkning, vegetabilske produkter og service og energi. Det er samtidlig en global virksomhed, hvor 60 procent af de ansatte arbejder uden for Danmark.

Netværksmenneske

Kristian Hundebøll kender sin gesjæft helt ud i hjørnerne. Han er en viljestærk og målrettet herre, strategisk stærk og god til at skabe relationer og bygge netværk. Solide kommunikationsevner og falkeblik for, hvad der rør sig på markeder og i samfund, er andre karakteristika.

27BBMArla-fusionerer.jpg

Kristian Hundebøll lytter ikke kun til tal og historier. I hans optik handler det om at få udfordringer og problemer på bordet rettidigt. I den sammenhæng skader det ikke med selverkendelse, har han tidligere betonet. Men ikke mindst handler det om at være omgivet af det rette hold, så man kan uddelegere så mange beslutninger som muligt. Noget, der ikke mindst er vigtigt i et konglomerat som DLG.

Kristian Hundebøll satte da også et bredere ledelseshold i forbindelse med udnævnelsen til koncernchef.

DLG-brillerne er i dag rettet mod indtjening frem for toplinje. Danmarks niendestørste virksomhed målt på omsætning skal på slankekur med en række frasalg.

27BBMChristian-junker.jpg

Øverst på salgslisten står den stærkt forgældede og underskudsgivende producent af landbrugsmaskiner Kongskilde Industries. Nye toner, hvor konglomerattankegangen viger til fordel for fokus på kerneaktiviteter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen