Berlingske Business

1 år efter: Sådan er status på den store revisor-krig

27BBMKofoed.jpg
Overskrift
Jesper Koefoed, som er adm. direktør i EY.
 

Den store revisorfusion har møbleret om i branchens top. EY er nu rykket frem som nr. tre, mens det nye KPMG har kæmpet sig frem på en 11. plads efter at være knockoutet, viser tallene i Berlingske Business Magasins revisorguide. Samtidig åbner EU-regler for et nyt slag om revisions- og rådgivningsmarkedet.

For et år siden lå KPMG i ruiner på det danske marked. Et af verdens største revisionsfirmaer havde mistet sin danske bastion fra den ene dag til den anden.

Det skete, da KPMGs danske afdeling i slutningen af 2013 meldte sig ud af det globale KPMG-netværk for at fusionere hele butikken med den danske afdeling af EY – en anden af de i alt fire globale revisor- og rådgivningsgiganter kendt som Big Four.

Siden har KPMG – med en stor pose penge og hjælp fra det globale KPMG-netværk – kæmpet sig tilbage på det danske marked.

Status er i dag, at KPMG på mindre end et år er gået fra ingenting til en placering som Danmarks 11. største revisions- og rådgivningsfirma med en omsætning på godt 100 mio. kroner for 2014. Det viser Berlingske Business Magasins revisorguide 2015.

Mandskabsmæssigt er KPMG dog dimensioneret til en noget større omsætning, hvilket også er ambitionen.

»I 2015 kommer vi mindst til at lave en fordobling af 2014-omsætningen, og frem til 2017-18 vil vi bringe virksomheden op til et niveau på omkring 500 ansatte og mere end 500 mio. kroner i omsætning. Det er vores første milepæl,« siger Thomas Hofman-Bang, topchef i KPMG.

På langt sigt er målet at komme tilbage med fuld styrke, så KPMGs danske forretning bliver et spejl af KPMGs globale position.

EY er til gengæld – i kraft af fusionen med det tidligere KPMG – tilbage i revisorbranchens top 3 med en omsætning på over 1,8 mia. kroner. Noget af en genkomst for EY, som efter flere år med store fald i omsætningen var gledet ud af top 4 og skrumpet til det femtestørste revisionsfirma med blot 500 mio. kroner i omsætning.

EY er efter fusionen nu det tredjestørste revisions- og rådgivningsfirma, men reelt i tæt kapløb med PwC om andenpladsen. Omsætningstallene fra 2014 viser, at PwC sidste år omsatte for blot 35 mio. kr. mere end det nye EY.

EY er dermed i mål med sin forventning om omsætningsmæssigt at komme på niveau med PwC. Omsætningstallene fra EY og KPMG indikerede, at det fusionerede selskab kunne have snuppet andenpladsen fra PwC, men fusionen har kostet kunder og omsætning. Det var imidlertid forventet, så det blev der taget højde for i fusionsaftalen, hvor det nye EY sikrede sig et driftstilskud på et mindre trecifret millionbeløb fra det globale EY. Ifølge Jesper Koefoed, topchef hos det nye EY, er omsætningsudviklingen som ventet.»Det vigtigste for os er, at EY nu står meget stærkere end før fusionen med en stærkere rådgivningsforretning, en stor markedsandel inden for revision og et mere integreret globalt netværk,« siger Jesper Koefoed.

Deloitte stadig nummer et

Uantastet på førstepladsen i Berlingske Business Magasins årlige opgørelse ligger Deloitte som Danmarks absolut største revisions- og rådgivningsvirksomhed med en omsætning på 2,3 mia. kr., betydeligt mere end de to øvrige i top 3.

Den overraskende fusion mellem EY og KPMG skabte røre både internt i revisions­branchen, men også hos KPMG-kunder med datterselskaber i udlandet. Disse storkunder skulle pludselig beslutte, om de skulle følge med over til EY og dermed skifte revisor i alle deres udenlandske datterselskaber – eller om de skulle blive i KPMG-folden med alle deres udenlandske datterselskaber og så i Danmark melde sig under fanerne hos det nye KPMG. Eller som tredje mulighed skifte til et helt nyt revi­sionsfirma.

Fusionen udløste en intens kamp i revisorbranchen om det fusionerede EY-KPMGs 37 storkunder i top 100-segmentet med prisen som vigtig konkurrenceparameter.

Mange kunder valgte at følge med over til det nye EY, heriblandt storkunder som DSV, Danske Bank og VKR Holding, mens profilkunder som A.P. Møller – Mærsk og Carlsberg valgte det nyetablerede KPMG som revisor. Andre tidligere KPMG- eller EY-kunder som Danfoss, Semler og Lemvigh-Müller gik til PwC, som med 41 kunder har den største markedsandel i top 100-segmentet.

I dag er status, at EY reviderer 26 af de 100 største virksomheder i Danmark. Dermed er det fusionerede selskabs markedsandel i top 100-segmentet faldet fra 37 procent til 26 procent.

Udbudsrunder

Men fordelingen af de 100 største revi­sionskunder ligger ikke fast. Som ventet har nogle af de 100 største virksomheder valgt at teste markedet ved at sende deres revision i udbud.

Syv selskaber, nemlig Egmont, Arla, Danske Bank, Bestseller, DONG Energy, ISS og Nordea, har i de seneste måneder haft deres revision i udbud, og det kan mærkes på priskonkurrencen.

»De virksomheder, der har opgaver i udbud, er næsten udelukkende kunder fra det gamle KPMG, og det er klart, at EY gør alt, hvad de kan, for at holde på den portefølje, så det er nogle pressede priser, vi oplever,« siger Anders Dons, topchef for Deloitte.

Seks af de syv store virksomheder, som har sendt deres revision i udbud, er tidligere KPMG-kunder, som i første omgang fulgte med over til EY. Den syvende, DONG Energy, har netop valgt at fortsætte med PwC, hvis topchef, Mogens Nørgaard Mogensen, også oplever øget prispres som følge af de relativt mange revisionsudbud i top 100-segmentet.

»Men prisen er ikke det eneste konkurrenceparameter. De vælger de virksomheder og partnere, hvor de oplever den største værdi. Samtidig er flere direktioner og bestyrelser opmærksomme på, at der er en grænse for, hvor meget prisen kan presses, uden at det går ud over kvaliteten. Priserne har nået et niveau, hvor den overvejelse er meget relevant,« siger Mogens Nørgaard Mogensen.

PwC kaprede sidste år fire top 100-kunder fra EY-KPMGs kundeportefølje og har netop også vundet Nordea. Bankens hovedkontor i Stockholm meddelte for nylig, at Nordea skifter revisor fra EY til PwC i 2015.

EY har vundet tre af de fem øvrige udbud. Udfaldet af de sidste to er uafklaret ved redaktionens slutning 19. februar.

Fordele ved udbud

Trods tabet af profilkunder i top 100-segmentet og seks EY-kunders beslutning om at sende deres revision i udbud, ser topchefen for det nye EY, Jesper Koe­foed, også fordele ved den status.

En måske lidt overraskende melding, som skal dog ses i lyset af både de nye EU-regler, som vil pålægge de største virksomheder at skifte revisor hvert tiende år, men også som konsekvens af de overvejelser, fusionen tvang KPMGs kunder ind i.

Som tidligere nævnt skulle KPMG-kunder med udenlandske datterselskaber på grund af fusionen forholde sig til, hvem der fremover skulle revidere selskabet hjemme og ude, og i den ombæring indgik det nye EY flerårige revisionsaftaler med en række store virksomheder for at holde på kunderne.

»Når de her udbud er overstået, har alle vores kunder taget stilling til EU-reguleringen, og så står vi med en mere stabil kundebase i revisionssegmentet end vores konkurrenter, og det er en god position at være i. De kommende tre-fem år vil der være færre EY-kunder, der går i udbud, fordi de har været igennem den her proces. Når vi er kommet ud af det her regnskabsår, har vi langt flere muligheder, end vi har trusler, når det gælder revisionsopgaver,« siger Jesper Koefoed.

Sort liste fra EU i 2016

De nye EU-regler betyder også, at der kommer en liste med rådgivningsopgaver, som et revisionsfirma ikke må levere, hvis det samtidig reviderer en virksomheds regnskab.

Skatterådgivning er blandt de opgaver, som kan komme på listen. EU-reglerne vil medføre en enorm omfordeling af rådgivningsopgaver.

Reglerne træder først i kraft i 2016, men allerede nu er både revisionsvirksomheder og de store virksomhedskunder ifølge EY-bossen ved at indrette sig på de nye regler.

»Markedet forbliver størrelsesmæssigt det samme, men det bliver fordelt helt anderledes end i dag. Og det er allerede nu, at de store virksomheder beslutter, hvor de store opgaver skal lægges. Det er en stor del af vores forretning, der skal lægges om fra det ene til det andet, og vi også skal tage stilling til, hvor vi helst vil byde ind på revisions- eller rådgivningsopgaver,« siger Jesper Koefoed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen