Berlingske Business
10:38Bjarne Corydon ny chef for Børsen

Headhunter: Kvinder skal ofre sig på karrierens alter

1 INDUSTRIENS ÅRSDAG
Foto:

Kvindekvoter er ikke vejen til flere kvinder i danske bestyrelser, mener landechefen for rekrutteringsvirksomhed Korn Ferry. Problemer er at danske familier og kvinder ikke er villige til at ofre sig på karrierens alter.

Hvis der skal flere kvinder i de danske bestyrelser, kræver det flere kvinder på direktionsgangene, og at nå dertil fordrer, at kvinderne er villige til at ofre familiens velfærd på karrierens alter. Talentmassen er alt for lille i dag, vurderer Kai Hammerich, der er headhunter og landechef for den globale rekrutteringsvirksomheden Korn Ferry.

Det er hans reaktion på CBS-professor Marie Louise Mors og hendes amerikanske professorkollega Margarethe Wiersema undersøgelse, hvor de har interviewet over 60 bestyrelsesformænd - kvinder som mænd - og rekrutteringsdirektører blandt de 300 største børsnoterede selskabsbestyrelser i Norden, Europa og USA. Undersøgelsens konklusion er, at uden kvoter, ingen kvinder i danske og udenlandske virksomhedsbestyrelser.

23BUSPix2-Daniel-Skov-Ander.jpg

Kai Hammerich finder CBS-professor Marie Louise Mors’ og hendes amerikanske professorkollega på California University Margarethe Wiersemas undersøgelse interessant, men »lidt tandløs« og uden »en egentlig praktisk hypotese«. Han siger:

»Bestyrelsesrekruttering blandt de store danske virksomheder, er i dag meget mere professionel end den var for 20 år siden. I 1990erne bestod den typiske C20 bestyrelse af erfarne danske mænd, fra et snævert netværk, suppleret med en enlig svensker eller nordmand. International mangfoldighed er lang større i dag. Mange C20 bestyrelser har i dag over 50 procent udlændinge med solid international erfaring og relevante kompetencer. Det har taget 20 år at nå hertil«.

xx

Når han bevæger sig i bestyrelsesland, så er det hans klare fornemmelse, at langt de fleste bestyrelsesformænd »brændende ønsker flere kvinder i bestyrelsen« og tilføjer han ikke mindst i topledelsen.

Og hvis bestyrelserne ikke kan finde nordiske kandidater, så søger de gerne bredt internationalt.

22BUSJIMMY-MAYMANN-124338.jpg

Han er ikke tvivl om, at vi i de kommende år vil se flere kvinder både i topledelsen af og i bestyrelsen i landets største virksomheder.

»Dog ofte kvinder med en international baggrund«.

Det skyldes ifølge Kai Hammerich, at Danmark »desværre endnu ikke har udviklet en stor nok kvindelig talentmasse, med den rette globale topleder erfaring som oparbejdes over mange år i de store global koncerner internationalt som i Danmark«.

Det er netop de meritter og erfaringshorisonter, som de allerstørste virksomheder herhjemme har behov.

stævler

Samtidig finder Kai Hammerich, at »vi har en kulturelt grundet udbudsudfordring«, som han kalder det.

»Der er ikke nok familier og kvinder, som er villige til at ofre familiens velfærd på karrierens alter - og er villige til at tage en internationale udstationering i 5-10 år, søge mod toppen, og kæmpe kampene for at vinde i karriereræset, og arbejde lange dage og weekender«.

Novo-aktien falder dramatisk på børsen

»Den holdning forstår jeg og respekterer som dansker, men det er et unikt dansk problem som koblet sammen og forstærket af, at holdningsmæssige forandringer tager tid og kræver konstant moment. Det tager tid at udvikle top talent«.

»Forhåbentlig vil ændre sig over tiden når den nye generation ledere kommer til. Jeg tror faktisk at Danmark vil vise sig at være mere agil end andre lande. Men det kræver at flere familier og kvinder ønsker at hoppe på karrierevognen i en global verden«.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen