Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

For mange talentfulde kvinder når aldrig chefpost hos Mærsk

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal RB PLUS 750 millio
Foto:

Over en tredjedel af de ansatte hos Mærsk er kvinder. Men kun et fåtal af dem når op i den højere del af mellemlederlaget.

Det skal der nu gøres noget ved, og Mærsk forventer derfor at være med til at etablere en ny lederuddannelse udelukkende for kvinder for at få flere kvindelige ledere i organisationen.

»Kvinderne er supertalentfulde, og selv om det ikke burde være sådan, så kan vi konstatere, at mange af dem ikke når op gennem ledelseslagene. Derfor vil vi gøre noget særligt for den gruppe af talenter og sørge for, at de kommer frem i organisationen, for vi har brug for dem,« siger Jørn Madsen, som er adm. ­direktør for Mærsk Supply Service.

Vi har alle - både mænd og kvinder - nogle ubevidste fordomme om, hvordan en leder ser ud.

Jørn Madsen, adm. direktør for Mærsk Supply Service
DEL CITAT

»Masser af undersøgelser viser, at vi allesammen – både mænd og kvinder – har nogle ubevidste fordomme om, hvordan en leder ser ud. Der er nogle traditionelle mønstre, vi falder ind i, og de mønstre ser vi også hos Mærsk,« forklarer han.

En stor spørgeskemaundersøgelse blandt businesskvinder, som Berlingske netop har gennemført, flugter helt med udmeldingen fra Mærsk. At mænd foretrækker at forfremme mænd, nævnes af de professifonelle karrierekvinder som en alvorlig karrierebremse,

Billede

Ifølge Jørn Madsen er der en klar tendens til, at mandlige chefer forfremmer talenter, som ligner dem selv: »Det mønster prøver vi at bryde ved at træne folk, og ved at sætte nogle mål for, hvor mange kvinder vi på længere sigt skal have på seniorniveau. Den nye lederuddannelse skal hjælpe kvinder til at forstå, hvordan de gør sig klar til at blive ledere,« forklarer han.

Mærsk ønsker også at få sat emnet på agendaen i den generelle samfundsdebat: »Mærsk kan ikke løse udfordringen med at rekruttere flere kvindelige ledere alene. For det drejer sig også om, hvordan samfundet ser på mangfoldighed,« siger Jørn Madsen.

Entering car

Mærsk har i forvejen talent­programmer og er godt klar over, hvor talenterne er både blandt mænd og kvinder. Med den nye special­designede lederuddannelse forventer virksomheden at give de talentfulde kvinder et ekstra skub op gennem ledelseslagene.

Jørn Madsen forklarer, at Mærsk som global virksomhed har gavn af at kunne rekruttere fra den bredest mulige gruppe af talenter: »Danish Diversity Council er derfor et interessant forum for Mærsk, fordi vi her har en unik mulighed for at dele ­erfaringer og drøfte konkrete løsninger, der kan bidrage til at øge antallet af kvinder i toplederpositioner,« ­siger han.

»Vi tror på, at der er en tosporet vej. Det ene spor er, at vi skal foretage nogle strukturelle greb om f.eks. barselsorlov og sørge for, at forholdene er lagt ordentlig til rette for folk, der har børn. Det andet spor drejer sig om de ubevidste fordomme, vi alle løber rundt med, og som der skal arbejdes med. Målet er at blive bedre til at træffe de rigtige beslutninger, når vi forfremmer, og vi bliver bedre til at hjælpe kvinderne frem. Vi vil gerne behandle folk ordentligt. Vi ønsker at være en virksomhed, hvor det talent, folk kommer med, kan udfolde sig på tværs af køn, race og religion,« siger Jørn Madsen.

xx

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen