Berlingske Business

Hvad må en grundejerforening bruge penge på?

Grundejer_Brevkassen
Udvidelse af formålet i foreninger med tvangsmæssigt medlemskab som en ejerforening kan kun ske under kvalificerede omstændigheder. Foto:

Vedligeholdelse af vej er i orden - men tilskud til sociale og kulturelle formål?

? Vores grundejerforening er »født« ved en tinglyst servitut, der bestemmer og tilskøder foreningens ejerskab og vedligeholdelsespligt af nærmere angivet offentlig sti og mosehul, samt økonomisk forpligtelse i forbindelse med en vej.

Yderligere forpligtes ejere af de godt 100 parceller medlemskab af grundejerforeningen, så længe ejerskabet består.

Jeg mener, at den klare område- og omkostningsforpligtigelse, tillige med det tvungne medlemskab, kun tillader bestyrelsen anvendelse af de indkrævede kontingenter til de definerede områder.

Det kan ikke være korrekt, at man føler sig berettiget at give tilskud til »foreninger og/eller aktiviteter, der tjener sociale, kulturelle eller lignende formål«. Har jeg ret?

Med venlig hilsen A.

! I servitutten står, at køberen og efterfølgende ejere har pligt til at være med i vejlaug og grundejerforening. Det er anført i servitutten, at laug og forening skal tage bestemmelse »om vejene og det i nærværende skøde nævnte moseareals anlæg, vedligeholdelse, renholdelse og belysning og fordeling af de dermed forbundne omkostninger«. Deklarationen er tinglyst i 1966.

Nybyg-brevkassen_Business

Jeg forstår dig sådan, at der ikke på noget tidspunkt er truffet bestemmelse om en udvidelse af de angivne formål. Der er i retspraksis en klar linje, som fortæller, at udvidelse af formålet i foreninger med tvangsmæssigt medlemskab kun kan ske under kvalificerede omstændigheder.

Rygning_Brevkasse_business

Derfor er jeg som udgangspunkt enig i, at det ikke er foreneligt med formålet at yde tilskud, som du har omtalt. Dette udgangspunkt kan dog blive påvirket af udviklingen fra tinglysningen i 1966 og frem til i dag.

Med venlig hilsen Allan Ohms, advokat (H), www.ForumAdvokater.dk

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen